• Anonym (Sockertoppen)

Hur slutar jag äta socker?

Jag har problemet att jag älskar socker, främst då i form av lösgodis, choklad och fikabröd. Har precis börjat vänja mig av med mitt eviga småätande av just sådant med mycket socker i. Det handlar inte om att gå ned i vikt eller att helt förbjuda mig själv godis. Jag börjar inse att det är skadligt för hälsan och är rädd att få diabetes som jag äter. Jag måste komma ur detta "beroende" men det är så svårt! Jag tänker hela tiden på godis, kakor och sådant.

Tips?
    Känner du igen dig?

• Svar på tråden Hur slutar jag äta socker?
  • lunise

Ett tips är att utesluta mat där det inte är uppenbart är socker i, te x en matsked marmelad innehållerfyra socker bitar, "mörkt bröd" i affären brukar innehålla mycket sirap osv. om du gör det kommer ditt sug efter socker minska rejält och då gör det inget om du unnar dig en choklad bit då och då.

• Anonym (Sockertoppen)
    lunise skrev 2013-10-28 17:35:24 följande:
    Ett tips är att utesluta mat där det inte är uppenbart är socker i, te x en matsked marmelad innehållerfyra socker bitar, "mörkt bröd" i affären brukar innehålla mycket sirap osv. om du gör det kommer ditt sug efter socker minska rejält och då gör det inget om du unnar dig en choklad bit då och då.

Ja det gäller väl att undvika det så mycket det går, iaf nu när jag just försöker bli av med suget! Vilka mer livsmedel är det mycket socker i då?
  • lunise

kaviar
    de flesta brödsorter
    all färdig mat i princip
    ketchup
    all köpt dressing
    yogurt
    osv.

Listan kan göras lång, men principen är att laga maten från grunden för då är man medveten om vad man får i sig

• Anonym (?)

Ett lätt sätt att bli av med suget är att äta sig mätt på annat , fett mättar bra , måltider med mycket fett tar bort suget , blir man sugen , ta en ostskiva , kuber med ost tex ! Första två veckorna är jättejobbiga men det går över ! Ta en promenad när suget sätter in !

• louise1

Ät regelbundet och tillräckligt mycket så lovar jag att ditt sötsug kommer försvinna. Anledningen till varför man känner sötsug är för att kroppen saknar något näringsämne. Prova att äta en stor frukost och därefter en bra lunch&middag plus lite mellanmål så kommer sötsuget försvinna. Men ät alla näringsämnen!! 

• mariamadele

Skit i att köpa hem sånt bara! :) ut å rör på dig å ät mkt frukt de får bort sötsuget :)

• SysterYster76

Frukt ska du inte äta för att ta bort sötsuget då det innehåller mkt kolhydrater (socker).

För att ta bort sötsug ska du äta regelbundet men inget som smakar sött ex inga russin, Cola Zero etc. Om du är halv seriös ta bara bort det som smakar sött. Är du hel seriös läs på mer om vad som innehåller höga kolhydrat värden ex lågkalorikost och pasta, potatis osv... Finns sjukt mkt gömda kolhydrater i vår kost.

Svar på tråden Hur slutar jag äta socker?