• Anonym (19åring)

Nervös inför arbetsintervju

Hej allesammans!

Ska på arbetsintervju i början på nästa vecka och är så fruktansvärt nervös. Det här jobbet skulle betyda så mycket för mig..

Jag har varit på 2 intervjuer tidigare. Den första frågade dem inte ens några frågor, pratade om jobbet och sen var de klart. Börja jobba på måndag. Jobbade i en vecka innan jag sa upp mig pga fulla chefer, konstiga handlingar och instruktioner.. fick ingen lön.

Andra gången när jag kom på intervju verkade hon helt chockad över att jag var där över huvud taget. Allt som jag berättade stod i cv´t så jag antar att hon inte läst det. Hon sa ganska snabbt att jag definitivt inte var vad dem sökte och bad om ursäkt att jag behövt komma..

Och nu är jag här igen. Jag är så nervös så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Denna gången verkar det tack och lov seriöst men åh. Vad ska man säga? Hur ska man på bästa sätt visa att man inte är nervös? Vad för frågor ska man ställa? Vad ska man ha på sig? PEPP TACK!

//Nervös 19åring 

• Svar på tråden Nervös inför arbetsintervju
  • Ramborg

Vad man ska ha på sig beror på vad det är för jobb. Hellre lite för snygg än lite för slafsig, men är man alldeles för överklädd kommer man känna sig obekväm på grund av det.

En fråga som alltid brukar komma är "Vi tänkte att vi kan börja med att du berättar lite om dig själv." Och så sitter man där och gapar som en fisk. Eller börjar svamla alldeles för mycket. Tänk ut och öva på en lagom lång presentation av dig själv som du kan använda ifall den frågan kommer. Det viktiga i cv kan vara med men lite annat också.

"Varför sökte du just det här jobbet" kommer också ibland. "För att jag behöver ett jobb såklart. Vilket jobb som helst." är fel svar. Tänk ut något lagom smickrande för företaget, men inte för fjäskigt. Det ska gå att säga med uppriktig min utan att skämmas.

"Varför ska vi anställa just dig" är en annan vanlig fråga. Usch. Lika jobbig varje gång. "För att jag verkligen behöver ett jobb, och jag tar vilket jobb som helst" är fel svar. Tänk ut nåt om allt du har att tillföra företaget och arbetsgruppen.

På en intervju jag var på, bjöd de på fikabröd. En enorm muffins. Som tur var tog jag en tesked också, så jag behövde inte försöka öppna hela gapet för att bita över hela den. När jag reste mig efteråt hade jag inte ätit en bit, men muffinsen var bara smulor. Nervöst hade jag hackat och hackat utan att tänka efter. Men jag fick jobbet ändå. De är nog vana vid att folk är nervösa!

Tacka ja till kaffe eller te om det bjuds, oavsett om du är sugen. Spill inte. Du behöver inte dricka upp, bara markera en klunk eller två. Kaffekoppen är även bra att ta en klunk ur för att tjäna några sekunder för att tänka efter om du behöver.

Var inte rädd för tystnad. Har du sagt det du tycker är ett bra svar på något, låt svaret "hänga i luften" tills de går vidare med nästa fråga. Ibland väntar de för att se om du (som jag har en tendens att göra) börjar babbla ofokuserat för att fylla ut tystnaden. Och då säger man lätt "för mycket" eller "fel" saker som man ångrar sedan.

Lycka till!

42.
  • GrodanHopp

Att läsa på lite om företaget och ställa relevanta frågor om tjänsten är också bra.

• Anonym (varit på många)

1) Kolla upp företaget på nätet och läs på. Känner du nån som jobbar där fråga ut dem. Sen finns det en hel del tips på nätet också vad det gäller intervjuer.

2) Klä dig vårdat men det ska vara kläder du är bekväm i. Du ska vara så avslappnad som möjligt och ge ett trevligt intryck. 

3) Är man nervös så ställ frågor så att motparten pratar mer än du :)

4) Har man inga frågor kan man alltid fråga hur ser en vanlig dag ut för den här tjänsten?

5) Skulle jag va skitnervös och vill jätte gärna ha jobbet så skulle jag personligen säga det på intervjun.  Det kan göra att de taggar ner lite och faktiskt förstår att du vill verkligen ha det. Men kom ihåg, de är helt vanliga människor som sitter där och intervjuar dig. kanske är någon av dem  på FL just nu och snackar skit . 

Lycka till!!! 

• Anonym (19åring)

Tack så hemskt mycket för eran pepp!

Vad är relevant att berätta om sig själv egentligen? Det finns ju massor man kan berätta.. 
    Jag har ett barn på ca 1 år, måste man berätta det på intervjun? Är chansen mindre då?

• lightfish
    Anonym (19åring) skrev 2013-10-31 08:36:06 följande:

Tack så hemskt mycket för eran pepp!

Vad är relevant att berätta om sig själv egentligen? Det finns ju massor man kan berätta.. 
    Jag har ett barn på ca 1 år, måste man berätta det på intervjun? Är chansen mindre då?

Nej, du behöver inte berätta att du har barn.

Relevant att berätta är sådant som kan hjälpa dig att få jobbet, gärna genom att berätta vad du lärt dig av tidigare erfarenheter/utbildning.

Vad är det för arbete?
  • Anonym (Chef)
    Anonym (19åring) skrev 2013-10-31 08:36:06 följande:
    Tack så hemskt mycket för eran pepp! Vad är relevant att berätta om sig själv egentligen? Det finns ju massor man kan berätta..  Jag har ett barn på ca 1 år, måste man berätta det på intervjun? Är chansen mindre då?

Du är inte skyldig att uppge att du har barn, men vid samtliga intervjuer jag hållit är det något av det första folk berättar om sig själva. Hur familjesituationen ser ut.
  • Anonym (19åring)
    Anonym (Chef) skrev 2013-10-31 08:43:11 följande:

Du är inte skyldig att uppge att du har barn, men vid samtliga intervjuer jag hållit är det något av det första folk berättar om sig själva. Hur familjesituationen ser ut.
    Ser du det som negativt? Vad vill dem egentligen höra?
    lightfish skrev 2013-10-31 08:43:05 följande:
    Nej, du behöver inte berätta att du har barn.

Relevant att berätta är sådant som kan hjälpa dig att få jobbet, gärna genom att berätta vad du lärt dig av tidigare erfarenheter/utbildning.

Vad är det för arbete?
    Jobbet gäller för en butik/lagerarbete). Jag har egentligen ingen erfarenhet som hjälper mig inom detta. Jag är ordningsam, pigg och glad men sen tar det liksom slut. Presentationen känns ju väldigt kort med bara en mening.. :/
  • Anonym (Chef)
    Anonym (19åring) skrev 2013-10-31 08:48:04 följande:
    Ser du det som negativt? Vad vill dem egentligen höra?
    lightfish skrev 2013-10-31 08:43:05 följande:
    Nej, du behöver inte berätta att du har barn. Relevant att berätta är sådant som kan hjälpa dig att få jobbet, gärna genom att berätta vad du lärt dig av tidigare erfarenheter/utbildning. Vad är det för arbete?
    Jobbet gäller för en butik/lagerarbete). Jag har egentligen ingen erfarenhet som hjälper mig inom detta. Jag är ordningsam, pigg och glad men sen tar det liksom slut. Presentationen känns ju väldigt kort med bara en mening.. :/

Jag ser det inte som negativt, varken att de berättar att de ar barn eller att de har barn. Jag vill få känslan av att personen har en realistisk syn på sig själv och sina förmågor. En del går bara in för att sälja sig själv så hårt så allt låter som en inövad reklamfilm. Jag vill inte bara höra "jag kan hålla många bollar i luften" jag vill ha konkreta exempel som backar upp de fina orden.
  • Ramborg
    Anonym (19åring) skrev 2013-10-31 08:48:04 följande:
    Ser du det som negativt? Vad vill dem egentligen höra?Jobbet gäller för en butik/lagerarbete). Jag har egentligen ingen erfarenhet som hjälper mig inom detta. Jag är ordningsam, pigg och glad men sen tar det liksom slut. Presentationen känns ju väldigt kort med bara en mening.. :/

På vilket sätt är du ordningsam osv? Beskriv hur egenskaperna yttrar sig, gärna i ett sammanhang där man kan tänka sig hur bra du kommer fungera på just detta jobbet.

Om du nämner ditt barn, nämn i förbifarten hur snäll din mamma/partner/syster är som o så gärna tar hand om barnet om det ska vabbas...
    42.
Svar på tråden Nervös inför arbetsintervju