GULSOT - beskriv Er erfarenhet
I syfte att lugna nyblivna föräldrar följer här en beskrivning av min (och förhoppningsvis fleras) erfarenhet av gulsot och för högt bilirubin värde i blodet hos nyfödd.För det första verkar det finnas två Bilirubinkurvor,en för prematur födda alltså de födda innan vecka 37 (som kallas "Bilirubinkurva (risk)") och en för de barn som är fullgångna (som kallas "Bilirubinkurva (normal)")
Skillnaden mellan risk och normal är ca 50 umol/l mer tolerans för normalkurvan.
Vår son föddes 36+6, alltså 1 dag ifrån att vara fullgången och räknades och behandlades därför som prematur.
Efter 1,5 dygn visade vår son 200 och nära kurvan för ljusbehandling (toleransen för normalkurvan är 250) och efter 2,5 dygn 250. Det fjärde dygnet visade blodprovet 350 vilket var över gränsen för riskkurvan och på gränsen för behandling för normalkurvan.
Därefter fick vår son ligga i en "billie-bed" en balja som har "solarierör" i botten så att barnet "solar" och på det sättet bryter ned ämnet. Han låg i den 24h/dygn i 3 dygn med undantag för mat och blöjbyte och värdet sjönk ungefär 25 enheter varje dygn.
Vi låg kvar på BB 1 vecka och nu ser han mest solbränd ut och de gula fläckarna är borta.
Jag läste här och blev lugnare efter läsning i trådar på detta forum, hoppas jag kan lugna fler...