• Enda killen här

GULSOT - beskriv Er erfarenhet

I  syfte att lugna nyblivna föräldrar följer här en beskrivning av min (och förhoppningsvis fleras) erfarenhet av gulsot och för högt bilirubin värde i blodet hos nyfödd.

För det första verkar det finnas två Bilirubinkurvor,en för prematur födda alltså de födda innan vecka 37 (som kallas "Bilirubinkurva (risk)") och en för de barn som är fullgångna (som kallas "Bilirubinkurva (normal)")

Skillnaden mellan risk och normal är ca 50 umol/l mer tolerans för normalkurvan. 

Vår son föddes 36+6, alltså 1 dag ifrån att vara fullgången och räknades och behandlades därför som prematur.

Efter 1,5 dygn visade vår son 200 och nära kurvan för ljusbehandling (toleransen för normalkurvan är 250) och efter 2,5 dygn 250. Det fjärde dygnet visade blodprovet 350 vilket var över gränsen för riskkurvan och på gränsen för behandling för normalkurvan. 

Därefter fick vår son ligga i en "billie-bed" en balja som har "solarierör" i botten så att barnet "solar" och på det sättet bryter ned ämnet. Han låg i den 24h/dygn i 3 dygn med undantag för mat och blöjbyte och värdet sjönk ungefär 25 enheter varje dygn. 

Vi låg kvar på BB 1 vecka och nu ser han mest solbränd ut och de gula fläckarna är borta.  

Jag läste här och blev lugnare efter läsning i trådar på detta forum, hoppas jag kan lugna fler... Flört
  • Svar på tråden GULSOT - beskriv Er erfarenhet
  • Flickan och kråkan

Vår äldsta son hade gulsot. Han föddes i v.37+2 - tidigt men inte prematur alltså. Vi hann åka hem men tyckte att han blev allt gulare och när vi åkte in till hörselscreening tre dagar efter förlossningen så tog de hans värden. Kommer tyvärr inte ihåg hur högt han låg - inte extremt på något vis, men vi fick ligga på BB och sola ett dygn. Efter det var hans värden ok och vi åkte hem. Blev mindre gul för varje dag. Kollade bilirubinvärdet någon vecka senare.

• Maroschka

Min förste och min tredje r båda födda i vecka 36+4 och åkte på ordentlig gulsot. Jag minns inga värden men dom var väldigt gula och värdet vägrade sjunka. De fick sola i 24 timmar och då sjönk värdet såklart men började sedan stiga igen på något dygn. Efter en vecka började det bli tal om vidare transport för att kolla upp lever men då började det tack och lov sjunka. Vi fick fortsätta lämna några prover för att ha koll men det gick åt rätt håll varje gång :) De var solbrända rätt länge efteråt dock.

• Dr to be

Hej! Vår dotter född 36+4 åkte också på REJÄL gulsot. Redan vid ett dygns ålder var värdet på bilirubinet så högt att solning krävdes. Hon låg under sin lampa från onsdag lunch- fredag fm. Vi åkte hem fredag lunch. Dagen efter var vi åter på bb för provtagning, samma visa på sömdagen och på måndagen. På måndagen hade värdet stigit så pass att vi blev inlagda igen för solning. Hon låg under sollampan måndag lunch-onsdag fm. Onsdag fick vi lämna sjukhuset och fick med oss en solfilt för hemsolning. Åter för prover på fredag. Då läggs vi in igen. Solar fredag-måndag. Åter hem med solfilt. Tillbaka för prover onsdag. Blir kvar då värdet är kass och blodvärdet ännu värre. Hon behöver en blodtransfusion. Får åka hem med solbädd och solfilt på torsdagen. Får lämna tillbaka solfilt och solbädd på fredagen oxh får solfri permis till måndagen alt tisdagen. På mån/alt tisdag är solandet över för gott men hon behöver ännu en blodtransfusion. Vid ålder av ca 3 v skrivs vi äntligen ut för gott . Hon har aldrig haft några men av denna tuffa start. Anledningen till att det blev så "illa" car att hon fått en abo-immunisering. Jag har blogdrupp 0 och hon blodgrupp A. Mina blodkroppar attackerade hennes och förvärade den snabba nedbrytning som bebisar ändå har av sina blodkroppar den första tiden. Hennes lever han inte alls med att ta hand om alla nedbrutna blodkroppar. Att hon föddes i värsta gulsotsfönstret (35-37) hjälpte ju inget på traven direkt.

Svar på tråden GULSOT - beskriv Er erfarenhet