• Anonym (secret)

Framkalla bröstmjölk utan graviditet?

Jag undrar om det går och om det kan vara farligt att framkalla bröstmjölk när man inte är/har varit gravid? Någon här som gjort det? Är riktigt nyfiken på det

• Svar på tråden Framkalla bröstmjölk utan graviditet?
  • Vickan I

Inte gjort det, men det går, även om det säkerligen inte fungerar för alla. Stimulera brösten, gärna med bröstpump. Men tar flera veckor/månader och i början kommer bara några droppar.

• Lejonmamman01

Nej, det går inte. Före första graviditeten har en kvinna s.k. jungfruliga bröst. Det vill säga: de är inte färdigutvecklade. En kvinna som aldrig går igenom en graviditet, får aldrig färdigutvecklade alveoler och körtelgångar. Har man tidigare fött barn, eller fött ett dödfött barn/foster i långt framskriden graviditet (vet inte om det finns någon viss graviditetsvecka man måste ha uppnått, som är densamma för alla), så går det dock att stimulera bröstvårtorna så att mjölk börjar bildas igen. Man har sett detta även hos kvinnor efter klimakteriet, vilket antagligen är naturens sätt att se till att en mormor eller farmor ska kunna ta hand om ett barn, ifall modern avlider vid förlossningen.

• Anonym (ano)

Jag har kunnat trycka ut lite vit vätska ur mina bröst och har aldrig fött barn.

• Lejonmamman01
    Anonym (ano) skrev 2013-10-28 21:18:26 följande:
    Jag har kunnat trycka ut lite vit vätska ur mina bröst och har aldrig fött barn.

Då bör du söka läkare, före det KAN vara så att du har en tumör.
  • Anonym (ano)
    Lejonmamman01 skrev 2013-10-28 21:19:24 följande:

Då bör du söka läkare, före det KAN vara så att du har en tumör.
    Jo har gjort det, men det var tydligen helt normalt!
  • Anonym (ano)
    Anonym (ano) skrev 2013-10-28 21:20:52 följande:
    Jo har gjort det, men det var tydligen helt normalt!
    Kanske ska tillägga att det berodde på att jag just hade slutat med ppiller som gjorde att prolaktinvärdet var högt. 
  • Lejonmamman01
    Anonym (ano) skrev 2013-10-28 21:31:20 följande:
    Kanske ska tillägga att det berodde på att jag just hade slutat med ppiller som gjorde att prolaktinvärdet var högt. 

OK - men det kan omöjligt ha varit fullgod bröstmjölk.
  • Vickan I

Det går visst. Det finns kvinnor som adopterar barn som lyckats få igång amning.

• piikachuu

Jag har också bröst som det ibland rinner mjölkliknande vätska ifrån. Samma här, helt normalt enligt läkare :)

• Vickan I

Står tom på amningshjälpens hemsida hur kvinnor som ex adopterat kan göra för att få igång mjölkproduktionen. Så ts det går.

Såg en dokumentär om en amerikansk kvinna som hade en surrogat som bar barnet och hon körde bröstpump regelbundet och ammade sedan bebisen när den var nyfödd.

• Lejonmamman01
    Vickan I skrev 2013-10-28 21:52:00 följande:
    Står tom på amningshjälpens hemsida hur kvinnor som ex adopterat kan göra för att få igång mjölkproduktionen. Så ts det går.

Såg en dokumentär om en amerikansk kvinna som hade en surrogat som bar barnet och hon körde bröstpump regelbundet och ammade sedan bebisen när den var nyfödd.
    Det är inte möjligt om kvinnan inte har varit gravid tidigare. KAN ju vara så att hon döljer ett bortadopterat barn, ett dödfött barn, ett sent missfall eller en sen abort.
  • Vickan I

Har du ngn länk Lejonmamman? jätteintressant. Det är ju helt sjukt om det får skrivas på allmänna amningsforum odyl platser om att det går om det inte gör det?! Den kvinnan hade inte varit gravid vad jag vet. Hon hade fryst ner äggstockarna tidigare då hon fick cancer i typ livmodern därav surrogaten.

• Brumma

Lekonmamman01 - varför påstå saker som inte stämmer?
    Eller har du ngn länk att lägga till dina ganska styvnackade påståenden?
    För jag har mkt svårt att tro att man går ut med annan info till adoptivföräldrar om det inte stämmer..
    Läs gärna nedanstående länk (även du TS, här finns tips på hur du ska få igång mjölkproduktion UTAN ATT HA VARIT GRAVID).
    Det kan ta allt från fyra dagar till sex veckor att börja producera bröstmjölk.

www.amningshjalpen.se/index.php

• Lejonmamman01
    Brumma skrev 2013-10-28 23:18:52 följande:
    Lekonmamman01 - varför påstå saker som inte stämmer?
    Eller har du ngn länk att lägga till dina ganska styvnackade påståenden?
    För jag har mkt svårt att tro att man går ut med annan info till adoptivföräldrar om det inte stämmer..
    Läs gärna nedanstående länk (även du TS, här finns tips på hur du ska få igång mjölkproduktion UTAN ATT HA VARIT GRAVID).
    Det kan ta allt från fyra dagar till sex veckor att börja producera bröstmjölk.

www.amningshjalpen.se/index.php?option

Ja jag vet. Men Amningshjälpen är lite... fanatiska. Det säger sig självt att det inte går.

Däremot kan faktiskt en mormor eller farmor i 60-årsåldern (kanske ännu äldre) få igång mjölkproduktionen och amma sina barnbarn. Antagligen en safeguard från naturens sida. 

Jag hinner inte leta länkar nu, men ska försöka göra det ikväll. Detta med att bröstvävnaden hos en kvinna som inte varit gravid och en kvinna som gått igenom en graviditet, ser helt olika ut inuti, är dock ett allmänt medicinskt faktum. Fråga vilken läkare som helst. Om man hittar ett okänt kvinnolik t.ex. så är det en av sakerna rättsläkaren kan se det på, om hon har varit gravid någon gång i livet. Den andra är livmodertappens utseende.

• Lejonmamman01

Alltså, att stimulera bröstvårtorna t.ex. med en mjölkpump kan få igång mjölkproduktionen IGEN, om man en gång ammat, eller varit gravid och så långt gången att brösten utvecklats färdigt och börjat producera mjölk. Men det krävs oerhört stora hormondoser för att få brösten att mogna färdigt, och sådana hormondoser får man inte bara genom att stimulera bröstvårtorna, hur flitigt man en gör det.

Kan de där kvinnorna som ni säger har lyckats, ha ätit hormoner samtidigt..? Höga doser av östrogen kanske - lika stora som man har i kroppen under en graviditet? I så fall är det möjligt.

Annars tror jag att de döljer ett bortadopterat barn eller en sen abort i ungdomen.   

• Lejonmamman01

Angående Amningshjälpen. Jag tror att det är så här, att de vill att alla mammor ska amma - och det är en vällovlig ambition i sig. De vill därför få det att framstå som så lätt som möjligt, och att alla kan. Jag tror att de medvetet skriver ut det här om adoptivmammorna, fast det är en lögn, med det goda syftet att vanliga mammor som har problem med amningen ska tänka: "om t.o.m. adoptivmammorna kan amma, så kan ju inte JAG ge upp".

• Annsiss

Nej detta om adoptivmammorna är ingen myt men det krävs jobb för att det ska funka.

Svar på tråden Framkalla bröstmjölk utan graviditet?