• Anonym (Fundersam)

Färgband för cancer.

Jag har en liten fundering på färgbanden som finns för cancer. Jag skulle vilja göra en tatuering för både min mormor som gick bort i livmoderhalscancer och min pappa som är svårt sjuk i benmärgscancer. 

Men då till frågan - vilket färg har bandet för "bara" cancer? Alltså, all form av cancer. (Bröstcancer är rosa, Prostatacancer är blå etc.) Om ni förstår hur jag menar? Eller finns det ens något sådant band? 

• Svar på tråden Färgband för cancer.
  • Whitetrash86
    Hej!
    Det finns inga band för all cancer vad vi känner till. De band som finns har tagits fram av patientorganisationerna och dessvärre finns ingen patientorganisation för alla cancer former.
    Hälsningar
    Cancerfonden
  • Anonym (militär)
    madieh skrev 2013-10-28 22:22:23 följande:
    Gula bandet - cancer generellt - Cancerfonden

Gula bandet betyder att man stöttar sitt lands arme som är ute och krigar.
  • Whitetrash86
    madieh skrev 2013-10-28 22:22:23 följande:
    Gula bandet - cancer generellt - Cancerfonden
    Gula bandet har i flera hundra år varit symbolen för att stödja dom som gör militärisk utlandstjänst.
  • madieh
    Whitetrash86 skrev 2013-10-28 22:26:46 följande:
    Gula bandet har i flera hundra år varit symbolen för att stödja dom som gör militärisk utlandstjänst.
    Ah va bara vad jag hört för länge sen men enligt sidan jag länka så är
    Light Purple represents:
    General Cancer Awareness.
  • Anonym (Fundersam)
    Whitetrash86 skrev 2013-10-28 22:24:21 följande:
    Hej!
    Det finns inga band för all cancer vad vi känner till. De band som finns har tagits fram av patientorganisationerna och dessvärre finns ingen patientorganisation för alla cancer former.
    Hälsningar
    Cancerfonden
    Tack för det snabba svaret!
    Precis som någon annan i tråden skrev så hittade jag något om att Gula bandet skulle stå för all cancer, medans på en annan sida så stod bandet för att stödja dom som gör militärisk utlandstjänst. En annan sida skrev att det var Lila bandet som var all cancer och en annan sida skrev något helt annat. Ja, ni förstår. 

Men då får jag helt enkelt tänka om när det gäller min tatuering. Någon som har några förslag där? Jag vill ha något där både pappa och mormor är med - en tatuering där man förstår att det handlar om cancer. Tyckte ju så klart att bandet var en bra idé först men det är bara att fundera vidare.  
  • Anonym (Fundersam)
    madieh skrev 2013-10-28 22:27:47 följande:
    www.firemountaingems.com/encyclobeadia/beadin...#puzzle
    Nu blir jag förvirrad. Först får jag svar om att det inte finns något band för all cancer. Sedan dyker den här sidan upp. Vilket stämmer? Förvånad
  • Whitetrash86
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-10-28 22:39:42 följande:
    Nu blir jag förvirrad. Först får jag svar om att det inte finns något band för all cancer. Sedan dyker den här sidan upp. Vilket stämmer? Förvånad
    Tyvärr så är det så att många band och deras färger står för flera olika saker, vissa mer kända än andra.

Det du kan göra med tatueringen är att låta bli att färglägga den och kanske skriva med ordet "cancer" i en fin stil.
  • LillaJag06

Gula bandet har även Endometrios ( kvinnosjukdom)

Du kanske kan tatuera något annat?

• Tanthanna

Hej,
    jag har precis gått igenom gynekologisk cancer och har samma tanke som du. Har bokat tid för tatuering den 16 december (tjoho!!). Jag kommer ha ett lila band i min tatuering vilket står för bland annat gynekologisk cancer. Jag hittade denna länk en.wikipedia.org/wiki/List_of_awareness_ribbons där det är listat vad olika band kan betyda.

Lycka till och berätta gärna hur du gör!

Svar på tråden Färgband för cancer.