• Adhd08

    Är i upplösningstillstånd, snälla säg vad jag ska göra?

    Jag mår verkligen jätte dåligt just nu. Fick veta idag att min femåring har diagnosen kombinerad ADHD. Jag fattar det inte varför just min son, min ögon pärla. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Hur ska jag hjälpa honom. Är rädd för alla fördomar och att folk ska börja dra sig undan. jag är så orolig för framtiden och för hur det ska gå för honom i skolan och med kompisar etc.
    Är samtidigt så himla trött, får inte ens sova på natten då han har ofta mardrömmar. Jag har även en bebis. Vet att jag måste rycka upp mig men känner just nu att jag är helt slut, kroppsligt och mentalt. 

    Snälla ni som har erfarenhet av ADHD hjälp mig med råd och tips.

    Tacksam för er hjälp och råd.        

  • Svar på tråden Är i upplösningstillstånd, snälla säg vad jag ska göra?
  • Mrs VW

    Först och främst. Inget har förändrats till det negativa för att ditt barns behov har fått ett namn. Han är samma pojke som innan, din älskade lilla pärla. Det som är en fördel nu är att ni har rätt att få den hjälp han behöver i ex skolan när det är dags. Fördomar? Vem skulle få det? Var och varannan har adhd och vanligare blir det. En positiv sak till är att nu vet du vad problemet är och då är det lättare att läsa på och skaffa verktyg som förenklar er vardag. En annan förståelse föds. När choken lagt sig så kommer det inte kännas så hemskt längre, jag lovar. Och trötthet gör problem enorma. På något sätt måste du få sova lite mer för att kunna sortera dina tankar. Hur vet jag inte men kanske kan en pappa hjälpa dig? En farmor mormor eller vän? Jag kan bara säga att du inte är ensam. Du delar dina tankar med många föräldrar. Hoppas du finner ett bra stöd.

  • maba

    Det är väldigt vanligt att känna som du när barn får en diagnos, på habiliteringen finns psykologer och kuratorer som är bra på att prata med föräldrar i sorg över en diagnos.

  • maba

    Halva försvann. Det kan vara bra att få hjälp med de känslorna så att man sedan helhjärtat kan ta emot stöd och hjälp åt sin lilla pärla. Många med adhd klarar ju skolan och livet helt galant.

  • Li4

    Som det skrevs förut är din kille densamma fortfarande Självklart är det en sorg att få diagnosen, mycket tankar och oro finns med. Det finns en grupp på Facebook som heter Fantastiska Föräldrar. Det är en grupp för föräldrar till barn med npf diagnoser, adhd, add, autism osv. Jag har fått enormt mycket tips, tröst och glädje där, svar på frågor och tankar. Gå gärna med och se om även du kan få det stöd du behöver, av andra i samma sits Om du har facebook be att få gå med. Ett meddelande skickas till dig och det kommer att komma i din övrigt korg antagligen, den kommer du åt via dator bara tror jag. Pma mig om du vill, finns här ibland, men är inte expert på just adhd, då jag har barn med autismspektra. Kram

Svar på tråden Är i upplösningstillstånd, snälla säg vad jag ska göra?