• Virriga Vera

Värde på myntsamling.

Jag har fått min pappas “myntsamling”, den består av ca 30 kg mynt I olika valörer. Han har varit duktig och sorterat i olika plastburkar så mynten från 10 öre och uppåt har vi bra koll på men är ”skrotet” värt något 1, 2 och 5 öringar? Hur är bäst att sälja mynten och kan man lita på värderingarna på nätet. De verkar ju skilja en del.

• Svar på tråden Värde på myntsamling.
  • Petrol

Om det är slängt i burkar gissar jag att det inte är något toppskick på slantarna och då går nog stora delar av värdet ner om det inte rör sig om felpressar och liknande som gått i väldigt små upplagor.

Men o andra sidan är 30kg en jäkla massa mynt så utan att veta mer kan det helt klart vara värd en slant i sin helhet ändå. Om jag var du skulle jag nog göra en grovsortering och värdering hemma själv och plocka ut vad som kan tänkas vara det mest relevanta och sedan gå till någon mynthandel eller liknande, kanske en pantbank och försöka få en värdering ändå, om inte annat för att det vore intressant:)

Ska tilläggas att jag inte är speciellt duktig på mynt och själv bara har en del riktigt gamla  historier, dock i så dåligt skick att affektionsvärdet är det enda relevanta egentligen.

• pellepelle

I allmänhet får du bara metallvärdet för gamla mynt om det inte är extremt värdefulla och ovanliga mynt som är i mint condition. Pengar i så små valörer är dessutom ofta inte tillverkade i metaller som har något värde alls.

Tyvärr. Även om man kan läsa sig till att en viss typ av mynt är värt typ 20 kronor så är det inte värt det om ingen vill köpa och ett mynt som är av så vanligt slag att det bara är värt 20 kronor är det ingen som vill köpa. Finns liksom inget samlarvärde i det.
    Du får hoppas på att det dyker upp några riktiga rariteter i samlingen, men skrotet kan du nog inte räkna med några större summor för

Svar på tråden Värde på myntsamling.