• Anonym (TS)

vaken i en dröm...

Jag har tyvärr förmågan att vakna paralyserad i drömmar när jag somnar eller vaknar eller hur det nu brukar gå till, någon som vet något om detta? Jag har aldrig forskat i det utan alltid förträngt det men den senaste tiden har det hänt ganska ofta och det skrämmer skiten ur mig. Det händer aldrig på natten utan oftast om jag somnar om på morgonen eller på dagen och alltid när jag är ensam. Jag vaknar men är inte vaken jag ligger alltid i samma säng som jag somnat i och miljön är sig lik, detta gör detta extremt otäckt jag har en känsla av att om jag inte vaknar NU så kommer jag att dö eller något fruktansvärt få tag om mig eller min själ (om vi nu har någon). Jag gör allt för att kunna röra på mig kämpar tills jag antingen vaknar eller somnar, att somna eller vakna gör inget det är mellanstadiet jag inte pallar... sist hade jag en sådan sjuk dröm. Jag hade sex ohämmat, passionerat med först vad som såg ut att vara min man, sedan min granne (usch) sedan uppenbarades en man som jag inte kände igen utan han skrämde mig, hånlog. Efter allt sexande hamnade jag i stadiet där jag kämpade för att vakna jag låg paralyserad och kikade ut ur dörrspringan samtidigt som jag hörde ytterdörren slå igen jag kämpade för att vakna och efter några sekunder vaknade jag svettig precis som om att jag hade haft sex och fått orgasm. Drömmen var så verklig, jag tror tom att jag fick orgasm på riktigt och läskigt nog när jag gick på toa så var det något geggigt som kom ut . Det var nästan så att jag trodde att någon hade våldfört sig på mig tankarna snurrade hade mannen min låst ytterdörren på morgonen när han gick (det hade han inte) kunde någon tagit sig in och drogat mig eller är vår hjärna så fantastisk att den kan ha skapat allt detta?

I vilket fall som så gillar jag det inte, inte den paralyserade biten iaf, orgasmen i sömnen var ju dock fantastisk ;)

Någon annan som brukar råka ut för detta fenomenet?

• Svar på tråden vaken i en dröm...
  • Mamori

Sök på sömnparalys, inte helt ovanligt även om jag inte råkat ut för det själv. Tror det är att hjärnan vaknar före kroppen.

• CharlieGallifrey

Om det skulle vara sömnparalys så fick jag ett tips om att inte sova på rygg. Funkar för mig.. Jag har paralyser ibland. Men sen jag slutade sova på ryggen och sover på sidan istället har de typ försvunnit.

Tror även att paralyserna kan öka när man har mycket ångest, är stressad och dylikt.

Mina paralyser är bara att jag vaknar och inte kan röra mig. Men tror att vissa kan se i syne och dylikt

• Anonym (Japp)

Ja.

Dock har jag aldrig drömt om sex på det viset. Det du beskriver brukar vetenskapligt kallas hypnogoga och hypnopompa hallucinationer. Dvs. en sk. sömnparalys som sker precis när man är påväg att somna alternativt vakna. Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken (wikipedia).

Sedan har jag även läst en del om de alternativa förklaringarna, dvs. att det är själen som är på väg in eller ut ur kroppen. Vet inte riktigt vad jag tror själv.

Men har i detta "tillstånd" experimenterat lite och bland annat försökt att rulla ut ur min egen kropp, vilket funkar de flesta av gångerna. Kan vara lite spännande att ta sig runt i drömmen och bestämma vart man ska ta vägen, typ flyga till månen.

• Anonym (Filippa)

Usch så obehagligt TS! Jag har också varit med om sömnparalys , dock inte sex inblandat utan enbart skrämmande och läskiga saker. Jag fick ett råd som verkligen har hjälpt mig. När du i ser att du är mitt inne i en sådan här otäck dröm ska du trycka upp tungan uppåt-bakåt i gommen. Låter helknasigt, men det fungerar och du vaknar direkt. På så vis kan du bryta drömmen.

• Anonym (TS)

Jag skulle nog aldrig kunna slappna av i det läget... även om det verkar häftigt så känns det "förbjudet och som att jag inte borde vara i det "stadiet" som jag är i, som att något/någon hemsk är påväg att få ta i mig och känslan jag får är att jag måste vakna till varje pris, ibland somnar jag istället men det känns också mycket bättre...
    Min man dock lever ut sina drömmar i verkligheten ( han går och gör saker i sömnen) villket par vi är ;) Kan man söka hjälp för det? Han drömmer oftast mardrömar och skrämer skiten ur mig, när vi började dejta för många år sedan så kunde han vakna på köksbordet för att han drömt att det var ormar överallt, men på senare år så har han varit ganska dramatisk, slängt av täcket våldsamt och skrikt att det är någon i huset och sprungit iväg osv.

• Inpius

Ja, som alla andra säger så är det så kallad sömnparalys. Verkar dock som om du fått för dig att du drömmer om det och att det inte är på riktigt (eller så har jag förstått dig fel?) men så är det inte, utan du vaknar alltså på riktigt och kan inte röra dig. Om du drömmer om att du vaknar (så kallat "falskt uppvaknande") så kan det bero på att du haft upplevelser om sömnparalys förut och eftersom det skrämt dig så sitter det kvar i skallen på dig och du fortsätter drömma om att det händer.

Hur som helst, funktionen som sömnparalys fyller är ju att du inte ska röra dig när du drömmer, och alla är paralyserade på det sättet flera gånger varje natt. Jag har inte själv vaknat under sömnparalys med har läst om några sätt att häva det (har dock aldrig fått tillfälle att testa själv). Det är mest de stora delarna av kroppen som är paralyserade, därför ska du tala om för kroppen att du är vaken genom att röra på vad du kan. Ögonen är ett exempel på det, ett annat är lungorna. Ändra hur du andas (alltså börja medvetet andas snabbare eller långsammare eller ojämnt) alltså. Tror även att fingrar och tår inte brukar vara helt paralyserade, vet dock inte detta säkert men försök vicka på fingrar och tår. Detta borde snabbt signalera till kroppen om att du är vaken och redo att börja röra dig igen.

Hail Satan!
  • Inpius
    Anonym (TS) skrev 2013-10-29 17:15:16 följande:

Jag skulle nog aldrig kunna slappna av i det läget... även om det verkar häftigt så känns det "förbjudet och som att jag inte borde vara i det "stadiet" som jag är i, som att något/någon hemsk är påväg att få ta i mig och känslan jag får är att jag måste vakna till varje pris, ibland somnar jag istället men det känns också mycket bättre...
    Min man dock lever ut sina drömmar i verkligheten ( han går och gör saker i sömnen) villket par vi är ;) Kan man söka hjälp för det? Han drömmer oftast mardrömar och skrämer skiten ur mig, när vi började dejta för många år sedan så kunde han vakna på köksbordet för att han drömt att det var ormar överallt, men på senare år så har han varit ganska dramatisk, slängt av täcket våldsamt och skrikt att det är någon i huset och sprungit iväg osv.

Intressant! Apropå sömnparalys så finns ju även så kallade klardrömmar (engelska: "lucid dreams") som du nog hört talas om, där man är medveten i en dröm om att det är en dröm och kan lära sig kontrollera drömmarna. Detta lärs ofta ut till personer med frekventa mardrömmar, eftersom de då kan ta kontroll och stoppa mardrömmarna. Kanske något för din man? Han borde också uppsöka läkare eftersom "hans sömnparalys inte fungerar" eller vad man ska säga. Jag har för mig att det fanns ett ord för ett tillstånd som orsakar detta men kommen inte ihåg vad det hette, tror att det började på a... Men kolla med en läkare och se om han kan få hjälp!
    Hail Satan!
  • Anonym (TS)

Inressant att du tar upp det med att röra sig för att kunna vakna till, för det är det som oftast hjälper mig, jag kämpar för att kunna röra tex benet eller armen eller ögonlocken och då brukar det släppa tillslut. Jag vet ju inte om jag är vaken eller om jag bara drömmer jag tror att jag är vaken, men det kanske jag inte är då? känslan är iaf som att jag är fast mellan dröm och verklighet, det vävs samman på någit läskigt vis och jag kan inte röra mig. Ja jag har råkat ut för det många gånger och det skrämmer skiten ur mig. Min man ser tyvärr inte att hans sömngående som något problem eftersom han aldrig minns det, häromnatten vaknade han upp av att han satt på trappan upp till vinden (som är skitbrant och saknar räcke) då blev jag lite skraj.

• Inpius
    Anonym (TS) skrev 2013-10-29 18:17:40 följande:
    Inressant att du tar upp det med att röra sig för att kunna vakna till, för det är det som oftast hjälper mig, jag kämpar för att kunna röra tex benet eller armen eller ögonlocken och då brukar det släppa tillslut. Jag vet ju inte om jag är vaken eller om jag bara drömmer jag tror att jag är vaken, men det kanske jag inte är då? känslan är iaf som att jag är fast mellan dröm och verklighet, det vävs samman på någit läskigt vis och jag kan inte röra mig. Ja jag har råkat ut för det många gånger och det skrämmer skiten ur mig. Min man ser tyvärr inte att hans sömngående som något problem eftersom han aldrig minns det, häromnatten vaknade han upp av att han satt på trappan upp till vinden (som är skitbrant och saknar räcke) då blev jag lite skraj.
    Vad bra! Det som gör att det känns som ett mellanläge mellan dröm och vakenhet är förmodligen det att man (mer eller mindre) brukar kunna hallucinera under sömnparalys om man är vaken. Även om du inte ser monster så kan det vara mildare hallucinationer som helt enkelt bara får verkligheten att verka... förvrängd.

Din man borde absolut uppsöka läkare! Han kan ju ha ihjäl sig om han trillar ner för trappan eller kanske bara snubblar och slår i huvudet mot en bordskant eller liknande!
    Hail Satan!
Svar på tråden vaken i en dröm...