Anonym (Sjukgymnasten) skrev 2013-10-29 22:11:44 följande:
Ja det låter ju som en ordentlig nackspärr vilken mycket väl kan vara orsakad av en diskbuktning. Brukar gå över på någon till några veckor, men ibland kan det ta lite längre tid.
Är bra att undvika att sitta med huvudet framåtböjt (tex sitta och läsa bok eller leka med mobilen). Annars så är det viktigt att fortsätta röra på sig, tex promenera. Också bra att försöka röra på huvudet så gott det går. Det är inte farligt även om det gör ont, är mer farligt att undvika rörelser...
Kan kanske vara en ide att uppsöka en sjukgymnast för att få en ordentlig undersökning och lämpliga råd utifrån den...
Ja, jag kan ju röra på huvudet åt sidan. Lite mer jobbigt att lägga örat mot axeln åt ena sidan men det går. Gör också ondare att böja huvudet framåt än bakåt men båda går. Det är mest att jag inte vill röra så mycket då det kommer såna där hugg-smärtor i axeln upp mot nacken. Känns som att ben skrapar mot ben och det känns som att det smäller till av smärtan. Det är jobbigast och jag ibland har jag ropat högt av smärta och obehag.
ska försöka få tid hos en sjukgymnast och se vad hen säger.
Börjar få ont i vänster axel nu också och även högst upp på bröstkorgen men där antar jag att det är musklerna som tvingas arbeta extra när min nacke inte riktigt vill vara frisk.
Tror du det kan vara något annat än just nackspärr,diskbuktning när det nu känns så mycket i axeln. Känns som att två ben skaver mot varandra mer eller mindre hela tiden...+ dessa hugg-smärtor.