• Anonym (Lärare)

Finns det regler för hur arbetstiden ska förläggas? (Gäller lärare)

Jag har under alla mina år som grundskollärare haft en ramtid på 36 timmar (heltid). Då är 33,5 timmar arbetstid och 2,5 timma lunch (dvs. 30 min/dag). Egentligen ska ju den reglerade arbetstiden vara 35 timmar, men på alla arbetsplatser som jag har varit på så drar man bort 1,5 tim/vecka som kompensation för mentorskap (utv.samtal, föräldramöten etc .) Det här läsåret har vi haft en usel schemaläggare, som lagt ett schema som är under all kritik. Men vår rektor verkar inte bry sig alls. För att få ihop min ramtid + reglerad arbetstid så har jag tvingats lägga in 60-90 minuters lunch/rast varje dag?! Jag har alltså en ramtid på 39 timmar just nu. Sen ska jag alltså göra 10 timmar till utanför schemat. 

Jag kan ju förvisso göra en del av min förtroendetid på arbetsplatsen, på mina långraster. Men det innebär ju att jag inte alls är fri att göra alla mina förtroendetimmar när/var jag vill, utan att jag faktiskt är låst till att göra de timmarna på skolan. Finns det inga regler alls för hur man får lägga schema? 

• Svar på tråden Finns det regler för hur arbetstiden ska förläggas? (Gäller lärare)
  • OupaOupa

Teoretiskt sätt så har du fortfarande möjlighet att göra din förtroendetid någon annanstans än på arbetsplatsen. Om det i praktiken är tidsödande är en annan sak.

Jag tycker man ska vara flexibel, inte alltid jag får regelrätta luncher, dvs. att jag själv kan välja vad jag ska göra, då jag ofta träffar kunder eller är ute på annat uppdrag.

Gör det bästa av situationen istället, i min värld är det att beta av timmarna för förtroendetiden på den utlagda lunchen.

• Anonym (Mrs Smith)

Vi ska ha 37,5h (30min lunch/dag) i veckan, men jag har i år 43,5h på jobbet (har aldrig hört om avdrag för mentorskap) och får helt enkelt utnyttja tiden så gott det går.

• Anonym (Mrs Smith)

Jag sitter i ett arbetsrum med 8 kollegor och det blir en del spring, både på dem och elever, så jag har nu investerat i ett par bra lurar för att kunna jobba mer ostört.

• Lärartid

Det finns lagar. En lunch ska vara 30-60 minuter, så om du måste lägga in 90-minutersluncher strider det mot lärarnas arbetstidslagstiftning. Du får heller inte jobba pass som är längre än fem timmar utan en riktig rast (alltså obetald rast på 30-60 minuter). Före och efter lunchrasten måste du ha tio minters ställtid, så du måste ha 50 minuter lektionsfri tid för att kunna lägga in 30 minuters lunchrast.

• Anonym (3H20M)

Jag har 3 timmar och 20 minuter för mycket tid i min ramtid varje vecka. Jag har markerat den tiden som att jag är ledig i schemat men det är ju ändå svårt vara "ledig" när man är på jobbet. Jag jobbar undan mycket men det händer ju även att jag diskuterar olika arbetsuppgifter med kollegor och rör jag mig ute i korridorerna så händer det att jag måste ta itu med elevärenden som dyker upp.

En kollega till mig har samma "problem" men hon har tydligen fått möjlighet att utebli från konferenstiden (knappt 2 tim per vecka) lite då och då. 

Svar på tråden Finns det regler för hur arbetstiden ska förläggas? (Gäller lärare)