Finns det regler för hur arbetstiden ska förläggas? (Gäller lärare)
Jag har under alla mina år som grundskollärare haft en ramtid på 36 timmar (heltid). Då är 33,5 timmar arbetstid och 2,5 timma lunch (dvs. 30 min/dag). Egentligen ska ju den reglerade arbetstiden vara 35 timmar, men på alla arbetsplatser som jag har varit på så drar man bort 1,5 tim/vecka som kompensation för mentorskap (utv.samtal, föräldramöten etc .) Det här läsåret har vi haft en usel schemaläggare, som lagt ett schema som är under all kritik. Men vår rektor verkar inte bry sig alls. För att få ihop min ramtid + reglerad arbetstid så har jag tvingats lägga in 60-90 minuters lunch/rast varje dag?! Jag har alltså en ramtid på 39 timmar just nu. Sen ska jag alltså göra 10 timmar till utanför schemat.
Jag kan ju förvisso göra en del av min förtroendetid på arbetsplatsen, på mina långraster. Men det innebär ju att jag inte alls är fri att göra alla mina förtroendetimmar när/var jag vill, utan att jag faktiskt är låst till att göra de timmarna på skolan. Finns det inga regler alls för hur man får lägga schema?