• cookie8409

britax b dual erfarenhet någon???

Hej,
    Vi har en 2 åring och väntar nu ett syskon till sen vår. Vi måste köpa en ny vagn nu och då tänkte vi att vi skulle köpa en vagn som vi kan använda som singelvagn och sen bygga på med syskonsits när det behövs.
    Har kollat runt en massa och vi vill inte lägga upp mot 10 000:- annars finns det ju många fina och praktiska.

Har kollat på phil o ted men gillade den inte riktigt och hittade sen Britax B dual, gillade att man verkar kunna ha mjukliften i sitsen längst ner, eftersom jag är lite orolig att min 2 åring inte kommer vilja sitta nere längst bak och inte se något.

Så jag undrar egentligen mest om någon har erfarenhet av denna vagnen?? M´Hur funkar det i praktiken med dom olika sitsarna?
    Och hur är den att köra? Är lite skeptisk till dom små hjulen fram? Hur funkar det på vintern med dom och på grusväg?

Tacksam för svar =) 

• Svar på tråden britax b dual erfarenhet någon???
  • emelielj

Hej! Hittar bara gamla trådar men hoppas jag får svar nånstans! Jag tittar själv på en b-dual och är förstör nyfiken på hur den är! Blev det en sån för dig? :)

• momomo

Min tvååring har trivts väldigt bra med att sitta nere i B-dual, men tyvärr är han tung och med lång överkropp så huvudet har tagit i sufletten ett bra tag.

Detverkar vara en mysig "koja" med utsikt framåt.

Sover han där så är han väldigt grinig när han vaknar, förmodligen med ont i nacken för att huvudet har legat snett.

Bra syskonvagn om det äldre barnet är litet till växten, inte bra för en tvååring som ligger en kurva över i både längd och vikt.

En till sak som vi inte fattat när vi köpte den, har man övre sittdelen vänd bakåt så hamnar fotstödet nästan i ansiktet på den nedre passageraren.

kolla på blocket, jag känner till en annons på B-dual just nu ;)

• cookie8409

Hej

ledsen att jag inte svarat tidigare. det blev en b dual för oss, vi tänker nog att vi kommer ha våran store uppe och bebis ner till i mjuklift. har inte köpt syskonsitsen än men håller utkik efter rea ;). vi är ganska nöjda med vagnen, lite mer tungkörd än vår tidigare 3 hjuling.
  • emelielj

Jag älskar märket britax och detta blir min tredje britaxvagn. köpte hem en Dual för några veckor sedan med syskonsitsen som sonen redan älskar! Syskonet kommer om några veckor.

Har inte använt den så mycket än dock, hur upplever ni stötdämpningen?

• cookie8409

Något hårdare än vår förra vagn som hade luftdäck. Men annars okej.
    Jag tycker den är lite tung när man tex ska upp för trottoar kanter, men är väl för det är en syskonvagn kanske...
    Har du hunnit använda den något?

• emelielj

Ja lite! Jag gillar den än så långe. Helt okej storlek för att vara syskonvagn och jättebra och rymlig varukorg, dock så förstår jag ju att det blir mindre plats under när syskonsitsen har ett barn i sig!
    Väldigt lättstyrd också.
    Vet du om syskonsitsen får plats under om man vill ta av den tillfällig när man är ute?

• momomo

Syskonsitsen går att skjuta in (du förstår vad jag menar när du provar) så att den inte är ivägen för fötterna när man går. Tycker dock inte att den har varit ivägen annat än om jag joggat med vagnen (aja baja, inte springa med vagnen...)

• Mumin80

Måste bara tipsa, beroende på vilka behov man har...  

För oss funkade en B-Smart ypperligt som "syskonvagn" Större tjejen var 2 år och 3 månader när lillan föddes. Vi använder inte vagnen till några superlångpromenader (eller så tog vi med oss en vagn till, vi har en Brio Spin också). Men eftersom vår stora tjej är ganska liten till växten, och atletisk, så funkade det jättebra att hon satt på "balken" mellan framhjulen, medan lillan låg i babyskyddet, som ju bara är att klicka i (ja, vi hade britax babyskydd också). Eftersom det är två "balkar" framme, så kunde hon sitta på ena balken/fotstödet och hissa upp benen på undre balken. Inte tokbekvämt, men hon kunde ju gå en del också, plus att vi hade ståbräda också.

Sen hade vi mjuklift i sittdelen, inte liggdelen, så när lillan inte var med, eller bars i t.ex. sele eller liknande, så kunde stora tjejen sitta i vagnen som vanligt. När lillan blev större och kunde sitta i vagnen, så kunde vi ha henne sittande i sittdelen och stora tjejen "framför" på balken mellan framhjulen. Det är bara med sittdelen i liggläge som lösningen inte funkar Sen är B-smarten väldigt väl balanserad, så nån gång har ungarna suttit på handtaget också, utan balansproblem (till skillnad från Brio spin t.ex. som är jäkligt baktung). 

Så för oss räckte det faktiskt med en B-smart

Svar på tråden britax b dual erfarenhet någon???