• Rocketear

Politiskt känslig orsak till mitt missbruk

a när jag ser hur allt bara blir sämre i samhället, hur det skärs ner på vården och omsorgen, hur våld och kriminalitet ökar och hur det snart inte kommer finnas några bostäder att hyra pga den höga invandringen, så tappar jag hoppet om framtiden och att börja leva ett skötsamt liv, för vad finns det för framtid om allt bara kommer att bli värre och värre?

Jag säger inte att det är den enda orsaken, men en stor bidragande orsak till att jag är alkoholist. Förr var jag en stark optimist och trodde på mig själv, och det är jag i viss mån fortfarande, men som sagt när jag ser hur samhällsstrukturerna bryts ned mer och mer så tappar jag hoppet och motivationen fullständigt.

Jag ser att många flyttar till andra europeiska länder då det inte finns arbete eller någon framtid på hemmaplan. Jag ser hur samhället segregeras alltmer och hur det skapar otrygghet och konfilkter.

Jag har sökt en helvetes massa jobb i säkert 10 års tid, men fått nej överallt. Antingen har tjänsten varit tillsatt eller så har jag inte haft arbetslivserfarenhet eller tillräcklig utbildning. Att jag inte har körkort och inte råd att ta något ligger mig också i fatet.

Vidareutbilda mig går inte då jag har stora studieskulder hos CSN efter tre års folkhögskola på 90-talet, en utbildning som inte gav ett skit och som jag dessutom skötte dåligt pga just alkoholproblem.

Det sägs ju att man främst ska behandla roten till problemet i första hand och inte symptomet. Men hur ska det kunna ske när samhället ser ut som det gör och allt bara kommer att bli sämre?

Jag är 36 år, det känns som om det är försent för mig, att sista tåget har gått.

Finns det egentligen något hopp om att framtiden kommer att bli bättre på någon punkt? Eller har jag rätt i det jag skriver?

• Svar på tråden Politiskt känslig orsak till mitt missbruk
  • Myling

Det är lika gammalt som alkoholism att skylla på någon annan för ens alkoholism. Du är imte ensam! Kram

• Queenie70

Du är alkoholist pga. invandringen....ok...hahahaha....

• Anonym (skärp dig)

Första steget att ta sig ur dåligt beteende är att erkänna för sig själv att det handlar inte om alla faktorer runt omkring, utan det handlar om val som du gör. Att du valde supa bort din utbildning är knappast invandringens fel. Vill du skapa ett bra liv för dig själv så se till att sluta supa. Ta tag i dig själv och se till att skaffa en självinsikt. Dina privata problem lyser säkerligen igenom när du söker jobb. När man ska anställa någon går man en hel del på personlighet, om du ljuger för dig själv så lyser det igenom.

• Mrs Moneybags

Du har sökt jobb i 10 år och du har haft alkoholproblem sedan 90-talet. Tyvärr är det ytterst få som vill anställa någon som luktar sprit (jo, det luktar även om du har duschat och borstat tänderna...det kommer liksom en lukt inifrån från alkoholister).

Du kan inte skylla på andra eller på omständigheterna för att du gör det du gör. Det är en förklaring, men inte en ursäkt. 

Du är bara 36 år. Du har hela livet framför dig. Ge inte upp än. 

• Ramborg

3 års studielån innebär att du har många terminer kvar. Sluta skylla på att du inte KAN låna mera, för det kan du visst.

Gäller bara att bestämma dig för vad du vill göra!

42.
  • Rocketear

Ja det var ju ungefär de svar man kunde förvänta sig på PK-sajten familjeliv.

Tack och hej..

• Mrs Moneybags
    Rocketear skrev 2013-10-30 09:35:29 följande:

Tack och hej..
    Vad ville du har för svar då?

Vad har politisk korrekthet med saken att göra?

• Anonym (kul)

Tack och hej..
    Nej men jag håller faktiskt med dig. Det är endast för att det är politiskt korrekt som folk säger att det är ditt eget fel. Du söp bort en utbildning på 90-talet, men man får faktiskt se det ur ett större perspektiv. Det är ju faktiskt nedskärningen och invandringens fel.

En sak du behöver inse är att om du tar tag i ditt liv och rycker upp dig och slutar supa och tar tag i ditt liv så spelar det ingen roll om saker runt omkring som du inte kan styra över går åt helvete. Du sitter säkert i båten ändå så att säga. Man får kämpa och ta lite eget ansvar.

Det är ingen annans en ditt eget fel att du inte har relevant utbildning och körkort.  
  • Anonym (skärp dig)

Tack och hej..

Kommentarerna du fått på ditt inlägg handlar itne om PK eller inte, det handlar om att du själv erkänner att du supit bort en utbildning, supit bort en himla massa och vill ha något att skylla på.
    Man kan säkert hitta mer realistiska saker att skylla på invandringen, men dina alkoholvanor är definitivt inte en av dom.
  • Anonym (nopps)

Landet går åt helvete, invandringen har passerat alla gränser ocg baksidor kommer knäcka landet, så långt har du rätt.
    Däremot blir inget bättre för att du försöker dränka dessa problem i flaskan.

• frappa

Tack och hej..
    Att skylla på andra för sitt eget missbruk, är nått en missbrukare ofta tar till.
    Allt för att avsäga sig ansvar för sina egna handlingar.

Det är inget PK-svar, utan det är den bistra sanningen.
    Sen varför startar du en tråd om missbruk och samtidigt vill bli klappad medhårs?
    Jag får inte detta att gå ihop.
  • leaf88

Jag är också pessimistisk till dagens samhälle och till framtiden, av en mängd olika skäl. (Delvis samma orsaker som TS).

Men inte sjutton använder jag det som ursäkt för mina egna tillkortakommanden. Det är inte andras fel att jag har gjort som jag har gjort, hade jag blivit utsatt för brott eller dyl hade det varit en annan sak, men det har jag inte. 

• Anonym (suck)

Som sagt, du har inte ens levt halva ditt liv än TS. Du borde dessutom ha flera års studielån kvar att kunna ta ut och därmed utbilda dig till något som gör det lättare för dig på arbetsmarknaden.

Vad man än kan tycka om invandringen eller invandringspolitiken, är det varken politikers eller invandrares fel att du har fuckat upp.

• Valhall

Jobba med mig en vecka, i den politiskt INkorrekta sidan av Sverige, som de flesta vill blunda inför,  och du kommer både att bli alkoholist, knarkare och självmordsbenägen, om du inte har psyket för det!! 

Lovar dig att den politiskt korrekta världen är att föredra!! 

Svar på tråden Politiskt känslig orsak till mitt missbruk