• Anonym (Ledsen)

Min mamma är SÅ elak!!

Jag är i 30-års åldern, gift med 2 barn. Vi träffar sällan mina föräldrar men de har nu hälsat på de senaste dagarna. Under den kortare vistelsen har min mamma (som är trots allt en underbar mormor) vräkt ur sig att jag inte är där för mina barn, att jag inte har ögon i nacken när de hittar på bus, att jag måste ändra mitt beteende annars kommer säkert min man vilja lämna mig, att jag är slö, att jag skriker åt mina barn, att jag inte tolererar att mina barn ska få gå upp kl 05 (enligt henne borde jag gå och lägga mig bredvid mitt yngsta barn när hon vaknar på natten, dvs. ingen av oss sover!) Jag delar meningen med att alla ska sova i sina sängar för då sover alla bäst så vi orkar med dagen. För övrigt fick hon till det att jag alltid borde vara duschad och klar för dagen när mina barn vaknar. Orimligt enligt mig då jag i såna fall skulle få kliva upp kl 05 varje morgon! Hon vräkte ur sig att jag är en slö mamma då jag tar dem till inomhus bus-land (vilket de älskar(. Barnen går på simning och dans och har ofta kompisar här. Vi går ofta till parken, besöker olika ställen hela tiden osv så slö är jag inte tycker jag! Allt detta gastas med elak röst, bad min pappa hålla k....när han försökte lägga sig i. Min pappa har jag också dålig relation till men igår tog han mig i försvar för första gången på 34 år. Jag svarar inte direkt tillbaka när hon skriker åt mig, ingen ide.. Mina barn är busungar men jag gör allt i min makt till att de ska växa upp till bra individer. De är jobbiga och krävande men samtidigt underbara. Jag har börjat insett att hon är så annorlunda mig och jag har faktiskt inget större intresse att umgås med dem nåt mer. Vad tycker ni?? Trots allt gör ju detta mig ledsen att jag inte ska fā kunna ha en normal relation till mina föräldrar.

• Svar på tråden Min mamma är SÅ elak!!
  • Anonym (poon)

Låter som min mamma. Hon har 2 barn med 4 års mellanrum. Jag har 5 barn inom 7 år så ganska stor skillnad på familjesituationen mellan oss. Hon gnäller på...

*Att jag inte gör saker med dom DAGLIGGEN. Som museeum,badhus,parker,lekland ja ställen med MASSA folk,vatten och andra faror trots att hon VET hur stressad det gör mig.

*Jag låter inte ungarna vara uppe till 9 på kvällen och härja runt.(nej jag vill ha EGENTID som mamma på kvällen kanske?)

*Jag ger inte min 7 mån bebis godis fast hon så gärna "vill ha" och tittar när vi andra äter.

*Jag är trött och irriterad.(konstigt när jag inte får SOVA på nätterna)

*Jag tjatar på mina barn för mycket.(ja för dom lyssnar ju itne)

*Jag ger fel mat.

*Köper fel kläder.

*Min man jobbar för mycket eller fel tider när man har familj.(Han HAR iallafall ett fast heltidsjobb vilket inte är alla som har) 

*Min man är för osocial

*Han vill inte göra en massa saker som att springa på lekland varje helg.

*Hon särbehandlar min 3 åring för att han itne kan prata(utredning)= och säger attd et är jobbigt att ha honom för att han itne kan kommunisera(så jävla elak hon är)

• Nöjd man

När jag läser din tråd TS blir jag arg. Arg på att du har en mamma som inte kan se sin dotter som självständig mamma utan bara ser sina egna tillkortakommanden eller vad det nu är som gör att hon beter sig så illa.

Tycker inte du ska behöva acceptera detta. Säg att om hon vill hälsa på dig och sina barnbarn så får hon bete sig vuxet. Kan hon inte det så får ni träffas på neutral plats eller hos dem så att du kan gå iväg om det blir för mycket. Låt henne inte få styra ditt liv som mamma. Det är ditt ansvar INTE hennes. 

Om de sen är jobbiga och krävande så är de INTE underbara. Ta det direkt med din mamma att nu är det nog!

• Anonym (what?)

Hur gamla barn har du Ts om de vaknar på nätterna men ändå springer på lekland och har aktiviteter och kompisar dagarna i ända?

Din mamma menade kanske att du skulle tillbringa mer tid själv med barnen, rita, gunga i lekparken, baka, bygga osv?

• Anonym (Ledsen)

Herregud det låter otroligt lika min mamma! Jag som hela tiden trott att alla som är mormor skulle vara där och stötta och ge snälla tips på det här med mamma rollen....men icke...Vi träffar dem desdutom max 3 ggr om året och då tycker man hon borde kunna hålla igen iaf! Förstår dig verkligen om du inte vill ge dig ut själv hela tiden med 5 barn! Ps. Min mamma har också stor åldersskillnad mellan mig och mina syskon vilket inte jag har heller. Kram

• Anonym (what?)
    Anonym (poon) skrev 2013-10-30 10:52:15 följande:
    Låter som min mamma. Hon har 2 barn med 4 års mellanrum. Jag har 5 barn inom 7 år så ganska stor skillnad på familjesituationen mellan oss. Hon gnäller på...

*Att jag inte gör saker med dom DAGLIGGEN. Som museeum,badhus,parker,lekland ja ställen med MASSA folk,vatten och andra faror trots att hon VET hur stressad det gör mig.

*Jag låter inte ungarna vara uppe till 9 på kvällen och härja runt.(nej jag vill ha EGENTID som mamma på kvällen kanske?)

*Jag ger inte min 7 mån bebis godis fast hon så gärna "vill ha" och tittar när vi andra äter.

*Jag är trött och irriterad.(konstigt när jag inte får SOVA på nätterna)

*Jag tjatar på mina barn för mycket.(ja för dom lyssnar ju itne)

*Jag ger fel mat.

*Köper fel kläder.

*Min man jobbar för mycket eller fel tider när man har familj.(Han HAR iallafall ett fast heltidsjobb vilket inte är alla som har) 

*Min man är för osocial

*Han vill inte göra en massa saker som att springa på lekland varje helg.

*Hon särbehandlar min 3 åring för att han itne kan prata(utredning)= och säger attd et är jobbigt att ha honom för att han itne kan kommunisera(så jävla elak hon är)

Jag kan förstå att din mamma tycker att du borde klara av dom barn du har valt att skaffa. Fixar man inte att ta alla barn till lekparken så har man skaffat för många anser jag. Sen, om du hade velat sova hade du väl inte valt att skaffa fler barn tätt? Det är val man gör och då får man bita ihop.

Varför är det fel på maten? Mycket snabbmat kanske? Det är inte så näringsfullt. Men att klaga över hur din man är som person är bara dumheter. Att diskutera hur barnen sköts kan vara produktivt.

Din 3-åring kanske är svår för henne att vara ensam med? Har du ingen förståelse för det och underlättar deras kontakt?
  • Anonym (poon)
    Anonym (what?) skrev 2013-10-30 11:04:15 följande:
    Jag kan förstå att din mamma tycker att du borde klara av dom barn du har valt att skaffa. Fixar man inte att ta alla barn till lekparken så har man skaffat för många anser jag. Sen, om du hade velat sova hade du väl inte valt att skaffa fler barn tätt? Det är val man gör och då får man bita ihop.

Varför är det fel på maten? Mycket snabbmat kanske? Det är inte så näringsfullt. Men att klaga över hur din man är som person är bara dumheter. Att diskutera hur barnen sköts kan vara produktivt.

Din 3-åring kanske är svår för henne att vara ensam med? Har du ingen förståelse för det och underlättar deras kontakt?
    lekparken? VAR står det lekparken? Lek LAND är inte detsamma som lekpark vet du lilla fröken? Lekparken är vi i dagligen!
  • Anonym (what?)
    Anonym (poon) skrev 2013-10-30 11:12:09 följande:
    lekparken? VAR står det lekparken? Lek LAND är inte detsamma som lekpark vet du lilla fröken? Lekparken är vi i dagligen!
    Precis, hon verkar inte ens orka gå till lekparken med barnen utan släpper lös dem på lekland istället.
  • Nöjd man

Håller inte med. Till att börja med så är du på mormorssidan i alla delar utan den som handlar om hennes man. Varför ska det alltid vara mamman/kvinnan det ska ändras på och granskas vad som görs fel?

Om mormor vill diskutera så gör man inte det så att mottagaren uppfattar det som anklagelser. Och om mormor är så pass duktig med att se vad som behöver göras ska hon väl kunna se att 3-åringen behöver MER kontakt än de övriga och inte stöta bort hen.

Det är nog så svårt att vara förälder utan att mor/far-föräldrar eller andra ska lägga sig i med att försöka styra över vad man gör fel. Ska tillägga att jag har underbara föräldrar och har inget ont att säga om mina svärföräldrar heller. Däremot har jag satt ned foten några gånger då jag känt att de gått över gränsen.
  • viseversa

Hahaha vågar du inte stå för dina åsikter eftersom du är anonym? Tycker du har en förmåga att klappa andra lite på huvudet som om du själv vore helt perfekt och skulle klara av 5 kolikungar samtidigt utan att klaga? Jag har 4 barn också väldigt tätt och JA ibland är det jobbigt. Det betyder INTE att man itne älskar sina barn. men att itne få sova emer än 2 timmer i en vecka ÄR slitsamt oavsett hur mycketr man älskar sina barn. Men det såklart. Du är ju perfekt. Glömde den lilla detaljen=) 
    Instagram...LOVALOVISA
  • viseversa
    Nöjd man skrev 2013-10-30 11:13:30 följande:
    Håller inte med. Till att börja med så är du på mormorssidan i alla delar utan den som handlar om hennes man. Varför ska det alltid vara mamman/kvinnan det ska ändras på och granskas vad som görs fel?

Om mormor vill diskutera så gör man inte det så att mottagaren uppfattar det som anklagelser. Och om mormor är så pass duktig med att se vad som behöver göras ska hon väl kunna se att 3-åringen behöver MER kontakt än de övriga och inte stöta bort hen.

Det är nog så svårt att vara förälder utan att mor/far-föräldrar eller andra ska lägga sig i med att försöka styra över vad man gör fel. Ska tillägga att jag har underbara föräldrar och har inget ont att säga om mina svärföräldrar heller. Däremot har jag satt ned foten några gånger då jag känt att de gått över gränsen.
    Instagram...LOVALOVISA
Svar på tråden Min mamma är SÅ elak!!