Att vara anställd med lönebidrag?
Jag har precis fått en anställning som arbetsförmedlingen har fixat åt mig, där de betalar ut lönebidrag till arbetsgivaren för att jag ska få jobba där. Detta på grund av att jag har en diagnos som gör att jag har nedsatt arbetsförmåga.
När jag pratade med min handläggare sa han att jag är berättigad en heltidslön men att vi ändå kan anpassa arbetet efter mina egna behov. T.ex. så ska jag få en heltidslön även om jag bara klarar av att jobba 80% (så uppfattade jag det i alla fall). Han sa även att jag kan sluta jobba när jag vill, om jag tycker att det blir jobbigt. Jag ska inte ha några krav på mig.
Handläggaren var med på jobbintervjun och vi diskuterade allt omkring detta med arbetsgivaren.
Sen skrev jag under avtalet med arbetsgivaren (när handläggare inte var närvarande), och hon nämner att de har incheckningssystem så att de ser hur många timmar man jobbat. Hon sa även att det är en månads uppsägningstid.
Hur funkar det då om jag jobbar på snabbt om dagarna, får klart alla arbetsuppgifter (detta handlar om lokalvård) på 6 timmar per dag istället för 8. Kommer jag få lägre lön då, eller går arbetsförmedlingen in och fyller upp till full lön?
Om jag mår dåligt psykiskt (vilket min diagnos innefattar, och något både AF och arbetsgivaren är införstådda med) och vill sluta jobbet, måste jag ändå jobba klart den där extra månaden?
Har mailat handläggaren på AF, men har inte fått nått svar än.. Dessa frågor gnager i mig, så jag undrar om det finns någon kunnig här som kan ge mig lite klarhet?