• deciem­bre
    Äldre 30 Oct 17:45
    4749 visningar
    3 svar
    3
    4749

    Har jag missat min chans till barn?

    Väntar på att komma till IVF Falun i dec -13. Är snart 41 och har ågren över att jag inte tog upp saken om barn sommaren -12 då jag var 39,5, utan väntade på att sambon skulle ta upp ämnet. Fegade och trodde inte sambon var redo då eftersom han var noga med sitt skydd. Jag ville inget hellre än att han skippade skyddet!
    Vi hade bara bott ihop i 3 mån och varit ihop 8 mån, då jag började bli redo att skaffa barn med honom. Nu dröjde det till nov-12 innan vi började försöka, och jag brast såklart ut i gråt när han äntligen nämnde att han ville börja försöka få barn med mig. Men när vi väl började försöka - Inget händer! :'( Känns som jag missade mina sista bra månader pga min feghet att inte ta upp ämnet. Jag visste att han vill ha barn men inte när... Buäh! Kan inte släppa tankarna på hur dum jag var som inte sa nåt i tid! Ju mera jag läser om hur svårt det är att få barn vid min ålder, ju mera knäckt av skuld blir jag. 
  • Svar på tråden Har jag missat min chans till barn?
  • Äldre 30 Oct 19:36
    #1

    Lättare sagt än gjort, men det hjälper ju inte att älta i detta läget. Se framåt istället! Det är fortfarande fullt möjligt att ni lyckas få till det och att du blir gravid. Nu skall ni ju dessutom få komma till IVF vilket säkert ger gott resultat. Det finns bättre saker att göra än att sörja i onödan över något som kanske blir jättebra.
    De ca 4-6 månadernas fördröjning som blev av att ni väntade från sommaren till november med allra största sannolikhet inte avgörande för era chanser.
    Lycka till med IVF (om ni inte lyckas själva innan dess)!

  • Äldre 9 Feb 08:39
    #2

    Min faster fick sina barn när hon var 38 och 40 år. Hon hade helt enkelt inte träffat rätt man innan dess. Det finns massor av hopp! Haka inte upp dig på 40-strecket, du är inte dramatiskt mindre fertil vid 40 än vid 39 år och 10 månader.

  • Äldre 9 Feb 15:10
    #3
    Emmask skrev 2014-02-09 08:39:15 följande:
    Min faster fick sina barn när hon var 38 och 40 år. Hon hade helt enkelt inte träffat rätt man innan dess. Det finns massor av hopp! Haka inte upp dig på 40-strecket, du är inte dramatiskt mindre fertil vid 40 än vid 39 år och 10 månader.
    Men jösses vad det käns som om det är jätteskillnad! All statistik och allting handlar ju om huruvida man är 40 eller inte... tala om stress!

    Till TS. Klart att det kan gå bra - däremot är jag lite skeptisk till IVF i sverige för oss över 40-strecket. I Sverige så riktar man in sig på att helst bara stoppa in en blastocyst eller möjligtvis två st 2- eller 3-dagars embryon. Chanserna blir då väldigt, väldigt små att det skall lyckas.

    Sen sammanställs inte data på oss 40+are heller så klinikerna har egentligen ingen motivation till att göra något annorlunda heller. Statistiken behöver ju inte redovisas.

    Insåg detta själv för sent, har gjort en behandling på Carlanderska men vi kommer att vända oss utomlands, till Tjeckien eller Grekland, för att få den bästa tekniken och de bästa chanserna. Även Danmark är bättre. Det finns egentligen inget land i hela världen som förespråkar en blastocyst när man är över 38 för forskningen säger att då tar det lång tid att bli gravid. Och det är tid vi inte har!!

    Detta trots att jag har två blastocyster i frysen på Carlanderska. Men jag kan inte slösa bort två månader på att sätta in en av dem i taget. Det är inte rimligt ur tids- och pengaperspektiv.

    Vill gärna sprida detta till andra i samma situation då jag önskar att någon berättat det här för mig i November!!
    As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
Svar på tråden Har jag missat min chans till barn?