• Anonym (Styvmorsan)

Ska rummen stå tomma hela tiden och jag tvingas sova i vardagsrummet?

Fan vad trött jag är. För att göra en long. historia kort, träffade min sambo för fyra år sedan, han har tre barn och jag har två. Hans äldsta bor inte med oss, den mellersta bor lite när hon vill (hon fyller 18) och tioåringen har bott varannan vecka. Mina två bor hos oss varannan vecka. Sedan vi flyttade ihop har tioåringens morsa krigat om boendet, hon ljuger ihop en masa skit om oss och nu säger även tioåringen att han inte vill bo här mer än varannan helg. Uppenbart för att han mår kasst av föräldrarnas konstanta krigande och för att få lugn och ro, stackaren. Det här krigandet har även medfört att 18-åringen blivit påverkad, trots att hon har en annan mamma.(rörigt, jag vet) men stämningen är allt annat än rolig och jag förstår henne. Nu har hon sagt att hon inte heller vill bo här utan "kanske när boendetvisten är löst". Saken är den att vi är gravida. Vi bor i en femma där barnen har egna rum och vi sover i vardagsrummet, inga problem för lägenheten är stor. Men ska nu båda hans barn endast bo här ca 4 dagar i månaden, bär de inte rimligtvis kunna dela rum då så att vi eller åtminstone bäbisen får ett rum? Det är ju ett skämt att två stora rum ska stå tomma? Kräver jag för mycket i mitt eget hem verkligen, när jag inte ser det rimliga i det? Det är dessutom en svindyr lägenhet så jag gillar verkligen inte tanken på att två rum står tomma. Är jag en elak styvmor som resonerar så här? (Jag hade garanterat krävt att mina ungar delade rum under de premisserna.)

• Svar på tråden Ska rummen stå tomma hela tiden och jag tvingas sova i vardagsrummet?
  • Anonym (Z)

Bor de bara 4 dagar/månad hos er kan de sova på en madrass i vardagsrummet eller i nåt syskons rum

• Anonym (Styvmorsan)

Ja men visst? Det är ju inte klokt att dom ska ha egna rum bägge två? Jag vet fan inte hur jag ska få fram det till pappan i fråga som är sentimental och blödig.

• modsey

Nej det är en ganska rimlig lösning om rummen används så lite.
    är de barnen ens där samtidigt i månaden?
    Annars är det ju ett ännu mindre problem om de skulle dela.
    Att er bebis skulle ha ett eget rum däremot skulle jag skippa ett par år av fler skäl.
    Dels behöver så små barn inte ett eget rum på ganska länge och ni visar också att ni inte favoriserar nya barnet.

Kan man annars dela av ett större rum till två mindre till de två som bor så lite där?

• modsey
    Anonym (Z) skrev 2013-10-30 18:59:34 följande:
    Bor de bara 4 dagar/månad hos er kan de sova på en madrass i vardagsrummet eller i nåt syskons rum
    DEN lösningen är riktigt riktigt kass....
  • Anonym (kommunicera)

Prata med barnen och fråga hur de ställer sig till att ni ev. ändrar om i rummen om de ändå inte kommer att bo hos er.

• Anonym (Z)
    modsey skrev 2013-10-30 19:06:52 följande:
    DEN lösningen är riktigt riktigt kass....

Utvecka!
  • Anonym (Styvmorsan)

Den äldsta säger själv att vi och bäbisen ska ta hennes rum, hon har ändå planer på att flytta hemifrån till sommaren. I nästa andetag är hennes pappa en egoist och sätter hennes behov åt sidan och hon känner sig felbehandlad. Typiskt fjortis. Tioåringen däremot ska ha sitt rum kvar utan tvekan. I hans värld ska hans pappa rätta sig efter hans och hans mammas nycker. Han ska alltså bo här varannan helg fre-sön (fyra nätter i månaden) men ha kvar sitt rum utrustat med Playstation, TV och allt. Behöver jag säga att han är curlad? ;)

Pappan tycker alltså att det är rimligt att jag ska sova i en 120-säng med honom och bäbisen som kommer om en månad, i ett vardagsrum så att vi inte kan få något privatliv eller möjlighet till att amma i fred istället för att sätta ner foten och förklara för ungarna att deras "regler" inte fungerar. Jag var beredd att ta det opraktiska med vardagsrumslösningen under förutsättning att barnen bor här. Alltså bor här. Inte bara "är" här. :(

• modsey
    Anonym (Z) skrev 2013-10-30 19:14:05 följande:

Utvecka!
    att sova på golvet på en madrass, ja då lär man känna sig välkommen hos sin pappa!
  • Anonym (Styvmorsan)

Sova på madrass kommer inte på fråga. Aldrig att jag går med på det. Däremot kan de mycket väl dela på ett rum.

• Anonym (mama)

Bebisen behöver verkligen inget eget rum i början, MEN däremot tycker jag absolut dom kan dela rum så länge de inte är hos er hela tiden, och hur mycket är dom på sina rum när dom är hos er ?? 
    Har ni pratat med dom om det och har du pratat med deras pappa om det ??

Jag hade aldrig tvekat till att de skulle dela på ett rum och ni kunde ta ett rum.. Ni behöver det och speciellt när bebisen kommer tycker jag .. 

Svar på tråden Ska rummen stå tomma hela tiden och jag tvingas sova i vardagsrummet?