• Anonym (Botad!)

Mjölk = finnar!

Detta är kanske old news för många, men för mig (32 år) som har lidit av acne sen jag var 12 år var detta helt nytt för mig fram till i somras så jag tänker att det antagligen finns fler där ute som aldrig hört talas om att mjölk faktiskt kan vara en orsak till acne.

Jag hörde detta av en slump på det egentligen ganska irriterande programmet The Doctors. De sa det bara i förbifarten - att mjölk kan orsaka acne och jag fick en grym aha-upplevelse då mjölk har varit en av mina största laster sedan barnsben, jag kunde hinka i mig flera glas om dagen. Ibland någon liter om dagen. Min acne har varit jobbig i alla år även om jag någon vecka i kvartalet/halvåret kunde ha en lite bättre vecka och även om acnen har lindrats lite av solen/värmen på sommaren så har jag haft samma problem året om och jag har alltid mått väldigt dåligt över detta och hämmats i vardagen. Jag badade t.ex. aldrig tillsammans med andra än min mamma och min dotter, jag har sällan eller aldrig visat min rygg för de jag har haft förhållande med, jag gick aldrig någonsin i linne eller urringat då ansikte, delar av hals/nacke, hela bröstet, axlar, hela ryggen var utsatt och självklart är jag en av dem som "provat allt". Det finns nog inte många krämer, behandlingar eller husmorstips som jag inte har provat. Inget har gjort minsta lilla förbättring, snarare bara gjort huden mer skör och extremt torr.

Men så fick jag nys om mjölken i somras och slutade tvärt samma dag jag fick höra om det och innan den veckan var slut hade det helt slutat att poppa upp nya finnar! Helt otroligt och jag vågade inte riktigt tro på det såklart, jag kunde ju bara råkat ha en av de bättre veckorna, särskilt eftersom att det var sommar. Men veckorna gick och inga nya finnar dök upp samtidigt som de gamla började försvinna och blekna bort de med. Idag, bara ett par månader senare, syns det knappt nånting sen lång tid tillbaka annat än när jag har mens och det kan dyka upp nån liten, liten prick i ansiktet eller nån liten "knottra" på ryggen. Inga fler knallröda "stoppljus" eller böldliknande utslag nånstans på kroppen som jag hade tidigare och jag är så otroligt lycklig! Det enda jag la av med var mjölken! Kan tilläggas kanske att jag inte alls är särskilt hälsomedveten när det kommer till att låta bli socker som många också menar kan vara en orsak till acne. Vräker inte i mig, men på helgerna kan det bli en eller tre glassar eller nån chipspåse. Men socker är inget jag har behövt undvika än så länge, detta fungerade ändå.

Ville bara dela med mig av detta och jag hoppas att jag kan hjälpa någon annan med samma problem. Lycka till!

• Svar på tråden Mjölk = finnar!
  • lia76

har haft mycket acne, men efter att ha testat Mary Kay's hudvårdserie för ansikte så försvann acnen på ca 6 månader. Gäller att vara ihärdig då de rengör på djupet och det ploppar gärna upp mer finnar, men fortsätter man använda så kommer orenheterna försvinna och finnarna med.

Oftast det man gör fel med, att man använder hudvårdsserier och märker att man får mer finnar och då avbryter man behandlingen istället för att fortsätta med den. 

(=
  • Anonym (Prickiga korven!)

Tack för tipset! Kan man drick laktosfritt eller är det mjölkproteinet man skall skippa?

Jag kan också tipsa om lite grejer :) jag kan inte äta vissa födoämnen utan att se ut som en prickig tok!

? tomat

? citrusfrukter

? ägg

? jordnötter

? paprika

Skippar jag detta så blir huden mycket bättre men inte helt bra! Ska helt klart testa mjölken med!

• Stokke

Jag är en av er ! Jag har också massor av finnar. Värst är på ryggen :(
    Jag använder exuvianses produkter till ansiktet, jätte bra rekommenderas :)

• Rådjur

För mig hjälpte det också att sluta med alla mjölkprodukter!! Har aldrig gillat att dricka mjölk, men åt för ett par år sen ost, choklad ibland, yoghurt, gräddfil och sånt.
    Klippte allt det, och förbättring skedde. Tror mest det kan va fettet i vissa mjölkprodukter som ställer till det för mig. Får ex alltid finnar av ost numera (hårda typen) men ej lika ofta av gräddfil eller Philadelphia.

Åt jordnötssmör för typ 3 veckor sen och i samband med det ploppade minst 2 böldfinnar upp.., så det blir inget mer jordnötssmör för mig. Antar att det var fettet som ställde till det även där

• Anonym (Botad!)
    lia76 skrev 2013-10-31 00:27:45 följande:
    har haft mycket acne, men efter att ha testat Mary Kay's hudvårdserie för ansikte så försvann acnen på ca 6 månader. Gäller att vara ihärdig då de rengör på djupet och det ploppar gärna upp mer finnar, men fortsätter man använda så kommer orenheterna försvinna och finnarna med.

Oftast det man gör fel med, att man använder hudvårdsserier och märker att man får mer finnar och då avbryter man behandlingen istället för att fortsätta med den. 
    Bra att du nämner det, det där har jag läst om har jag för mig och jag kan tänka mig att det stämmer bra. Det låter ju inte helt ologiskt att huden blir lite purken till en början när det kommer nya produkter och bråkar :) Själv har jag så himla knepig hud att egentligen ingen produkt fungerar då minsta lilla vattenstänk gör hela mitt ansikte torrt som fnöske och produkter som ska återfukta gör huden superfet. Moment 22, haha! 
  • Anonym (Botad!)
    Anonym (Prickiga korven!) skrev 2013-10-31 05:30:32 följande:
    Tack för tipset! Kan man drick laktosfritt eller är det mjölkproteinet man skall skippa?

Jag kan också tipsa om lite grejer :) jag kan inte äta vissa födoämnen utan att se ut som en prickig tok!

• tomat
    • citrusfrukter
    • ägg
    • jordnötter
    • paprika

Skippar jag detta så blir huden mycket bättre men inte helt bra! Ska helt klart testa mjölken med!
    Då jag drack laktosfritt redan innan jag slutade helt med mjölk så gissar jag att det tyvärr är mjölkproteinet som ställer till det. Fettet kan alldeles säkert ha inverkan det med som nämnts här i tråden, men för min del tror jag stenhårt på själva mjölken då jag inte alls är särskilt duktig på att hålla mig borta från fett i övrigt... ;) Mjölken är det enda jag har ändrat i min kost och huden är i princip felfri sen ändringen.
    Stokke skrev 2013-10-31 06:17:44 följande:
    Jag är en av er ! Jag har också massor av finnar. Värst är på ryggen :(
    Jag använder exuvianses produkter till ansiktet, jätte bra rekommenderas :)
    Tack för tipset! :)
    Rådjur skrev 2013-10-31 09:47:20 följande:
    För mig hjälpte det också att sluta med alla mjölkprodukter!! Har aldrig gillat att dricka mjölk, men åt för ett par år sen ost, choklad ibland, yoghurt, gräddfil och sånt.
    Klippte allt det, och förbättring skedde. Tror mest det kan va fettet i vissa mjölkprodukter som ställer till det för mig. Får ex alltid finnar av ost numera (hårda typen) men ej lika ofta av gräddfil eller Philadelphia.

Åt jordnötssmör för typ 3 veckor sen och i samband med det ploppade minst 2 böldfinnar upp.., så det blir inget mer jordnötssmör för mig. Antar att det var fettet som ställde till det även där

Allt sånt här är ju individuellt, men det är så skönt att läsa om hur olika lösningar fungerar för olika personer, oavsett vad lösningen är :) Vissa saker är ju jobbigare än andra att behöva skippa, men ändå...befrielsen när huden är som den ska, den är svårslagen och allt skippande blir så värt det :) Inte minst all smärta över halva kroppen pga jobbiga böldfinnar...
Svar på tråden Mjölk = finnar!