• MikaelaKarespang

Ska köra 86 mil själv -första gången !

Hej på er nattugglor :)
    Jag och min sambo skall flytta från Boden till Falun -86 mil, på lördag 2/11.
    Vi kommer att åka en varsin bil vilket betyder att jag måste köra själv de här tunga och långa milen själv. Jag har aldrig kört så långt själv någon gång, det längsta är ca 30 mil.
    Jag är jätterädd för att få ont i ryggen eller bli sådär trött så man känner att man absolut inte orkar mer.
    Jag behöver er hjälp och era tips!

Vad ska jag tänka på?
    Berätta gärna er egen upplevelse, gärna första gången.

Tack på förhand ! Foten i munnen 

• Svar på tråden Ska köra 86 mil själv -första gången !
  • DandelionDust

Planera var ni ska rasta redan nu kanske? Det kanske blir lättare att köra om ni gör det i etapper. Packa fika inför varje stopp, eller om det finns ställen ni kan äta på.

• Anton Chigurh

Stanna ofta, även om du inte känner dig trött, det är skitviktigt. Totaltiden blir längre, Mikaela, men det gör inget, hellre det än att du somnar. Red Bull funkar, men bara en begränsad tid, och det är bara dom första som gör nytta.

Så...PAUSA OFTA.

All lycka till.Glad 

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • tian

Gullet, 86 mil är ingenting. Paus varannan mil, ladda ner P1 Tendens serie i 3 delar om klimatångest så har du något i kvalitetsväg att sysselsätta dig med. Har du inte lyssnat in Kristian Gidlunds "sommar" så kan du ta den också och sen är du framme! Men snälla, överdriv inte 86 mil!

• Vanilla ice queen

Min spontana tanke när jag såg din rubrik var "Åhhh vad kul" Fixa riktigt bra musik till bilresan och så har du på högsta volym bunkra upp med lite snask och dryck (red bull är min favvo eller kaffe) sen låter är det bara att köra och njuta av att det enda man har i huvudet är vägen och musiken (brukar få små glädjeskutt i magen av det). Blir du trött så stanna och slumra. Se till att sträcka på benen och få lite syre också. Små pauser är bra helst innan du känner dig sömnig.

• Sosan72

Ok, här kommer mitt tips !Så;
    Du kör lätt 40 mil på en dag! Ta bara små pauser. Röker du? 3 min var 10 mil! Annars - andas! OM DU ÄR OVAN ATT KÖRA LÅNGA STRÄCKOR! Annars kör man lätt 50 mil i stöten. Nemas problemas!
    Detta är inga sträckor vi pratar om... Här uppe...

Annars så stannar du bara på en p-plats, sträck på benen, andas lite, kör vidare!

Det är inte många mil vi pratar om! Det går bra! Jag lovar! Glad

• tian
    tian skrev 2013-10-31 01:09:29 följande:
    Gullet, 86 mil är ingenting. Paus varannan mil, ladda ner P1 Tendens serie i 3 delar om klimatångest så har du något i kvalitetsväg att sysselsätta dig med. Har du inte lyssnat in Kristian Gidlunds "sommar" så kan du ta den också och sen är du framme! Men snälla, överdriv inte 86 mil!
    Oj, tokigt, kanske inte paus varannan mil (asgarv) utan varannan timme (flabbar lätt)...
  • xSpinell

Det kan väll vara bra att vara utvilad när du börjar ,det är nog mitt enda tips .

Stanna ibland ?  
    Men det där med att stanna , det brukar nog magen säga till .KaffeKaffeKaffe

Jag har jobbat som långtradarchaufför i 28år , Cool
    så 86mil det är väll inget (det är ju ganska trökig väg ni har framför er)

Om man jobbar som jag/vi så får man enligt lagen köra 4,5tim i ett sträck sedan måste
    vi ta en rast på minst 45min efter den får vi sträckköra 4,5tim igen .
    Då kommer man en bit genom Sverige , efter det sen så måste vi ha dygnsvila 11timmar .(Zzz Zzz)

Vi får enligt lagen köra som mest 55tim/körtid på en vecka . (då får man köra till djävulen hämtar en)
    Men vi får som mest köra 90tim/körtid på 2veckor.
    Lägg dock märke till att körtid o arbetstid inte är samma sak 

• tian
    Sosan72 skrev 2013-10-31 01:09:38 följande:
    Ok, här kommer mitt tips !Så;
    Du kör lätt 40 mil på en dag! Ta bara små pauser. Röker du? 3 min var 10 mil! Annars - andas! OM DU ÄR OVAN ATT KÖRA LÅNGA STRÄCKOR! Annars kör man lätt 50 mil i stöten. Nemas problemas!
    Detta är inga sträckor vi pratar om... Här uppe...

Annars så stannar du bara på en p-plats, sträck på benen, andas lite, kör vidare!

Det är inte många mil vi pratar om! Det går bra! Jag lovar! Glad
    förlåt, vill verkligen inte verka förment men 40 mil på en dag? Så om man kör i 80 km/tim pallar man 5 timmar och sen är det slut den dagen?? Man börjar köra kl 8 och kl 13 går man och lägger sig , eller? Menar faktiskt inte att mästra men du kanske ska förtydliga så lillkickan inte blir rädd?
  • Grande Rock

Håller med Anton, ta ordentligt med raster.

Förr om åren hade jag inga problem att bila långa sträckor ensam. Minns t ex att jag bilade från Skåne upp till Borlänge, lastade in kompisens bohag i medhavd släp och vände direkt tillbaka (han hade inte körkort).

Men efter att ha gnuggat högersidan på min gamla volvo mot ett vägräcke i motorvägsfart för några år sedan (nickade till lite snabbt) kör jag sällan två timmar i sträck om jag är ensam i bilen utan att ta en rast på 10-15 minuter. Det gör mycket att komma ur bilen och röra på sig.

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • tian
    tian skrev 2013-10-31 01:15:55 följande:
    förlåt, vill verkligen inte verka förment men 40 mil på en dag? Så om man kör i 80 km/tim pallar man 5 timmar och sen är det slut den dagen?? Man börjar köra kl 8 och kl 13 går man och lägger sig , eller? Menar faktiskt inte att mästra men du kanske ska förtydliga så lillkickan inte blir rädd?
    Ska tösen 86 mil blir ju detta en affär på 3 dagar om hon lyssnar på dig...(hoppas du inte surnar, sosan...)
Svar på tråden Ska köra 86 mil själv -första gången !