• Cupcake01

Förskola (dagis) i Annedal, Bromms

Nu i december ska vi flytta till Annedal i Bromma och vi har en nyfödd som vi snart skulle vilja ställa i kö till dagis.
    Vilka dagis finns i närheten? Vilket är bäst och när kan man ställa barnet i kö?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Förskola (dagis) i Annedal, Bromms
  • bullerbyn

Flyttade själv till mariehäll i maj. Sökte förskola direkt när jag visste var vi skulle bo. Jag rekommenderar dig att söka nu, lika bra! Jag tror jag sökte en Montessori-förskola som förstahandsval. Finns ganska många skolor, man kan läsa om alla på stockholm.se , sök förskolor.

Men om andra vet mer om förskolorna här i området vill jag också gärna veta mer! :)

• Cupcake01

Vad roligt! Trivs du bra i området?

Jag har läst lite om Montessori-konceptet och det låter väldigt bra. Är dock lite orolig att det blir nån sorts "kulturkrock" när dom börjar i vanlig skola sen.. Men det kanske funkar bra, vad vet jag :)

• bullerbyn
    Cupcake01 skrev 2013-10-31 19:49:26 följande:

Vad roligt! Trivs du bra i området?

Jag har läst lite om Montessori-konceptet och det låter väldigt bra. Är dock lite orolig att det blir nån sorts "kulturkrock" när dom börjar i vanlig skola sen.. Men det kanske funkar bra, vad vet jag :)

Jag trivs verkligen jättebra! Helt perfekt område.

När jag själv gick i grundskola så var det ett par elever som hade gått Montessori innan, de hade inga problem alls att anpassa sig utan tvärt om. De fick alla högsta betyg i alla ämnen, vet inte om det är ett sammanträffande men tror inte det. De hade arbetat mulet självständigt tidigare och hade nog därför enklare att ta mer ansvar för sitt skolarbete.

Detta är faktiskt den övervägande faktorn till att jag själv vill välja Montessori till min son. :)
  • Cupcake01

Det låter ju jättebra. Ska nog fundera mer allvarligt på Montessori :)

Får man fråga var ni bor och hur gammal din son är? Vi kommer flytta till Tappvägen, där dom håller på och bygger en massa.

Min son är född nu i september så det blir väl inskolning isf nästa höst :)

• bullerbyn

Vi bor i mariehäll på Solbergsvägen, har ett par vänner som också ska flytta in på tappvägen i vinter. De har en jättefin lekpark där mitt i annedal!

Min son är precis 11 månader, jag har sökt plats till nästa augusti, är oftast enklast att få plats då har jag hört, många som börjar 6-års :)

• Cupcake01
    bullerbyn skrev 2013-11-01 19:01:45 följande:

Vi bor i mariehäll på Solbergsvägen, har ett par vänner som också ska flytta in på tappvägen i vinter. De har en jättefin lekpark där mitt i annedal!

Min son är precis 11 månader, jag har sökt plats till nästa augusti, är oftast enklast att få plats då har jag hört, många som börjar 6-års :)

Vad bra att det finns en bra lekpark. Det är skönt att ha nära till en sån.

Augusti känns lite tidigt för oss eftersom att han inte fyllt 1 då. Hoppas dom tar in mitt i "terminen" :) Annars får man väl vänta till efter jul.. Vet inte riktigt hur det här funkar. Det är första barnet så det är lite nytt ;)
  • Cupcake01
    bullerbyn skrev 2013-10-31 09:45:56 följande:

Flyttade själv till mariehäll i maj. Sökte förskola direkt när jag visste var vi skulle bo. Jag rekommenderar dig att söka nu, lika bra! Jag tror jag sökte en Montessori-förskola som förstahandsval. Finns ganska många skolor, man kan läsa om alla på stockholm.se , sök förskolor.

Men om andra vet mer om förskolorna här i området vill jag också gärna veta mer! :)

Förresten, vilken BVC går ni till? Tänkte eftersom man tillhör Bromma, men Sundbyberg borde ju va närmre..
  • bullerbyn
    Cupcake01 skrev 2013-11-25 11:25:41 följande:
    Förresten, vilken BVC går ni till? Tänkte eftersom man tillhör Bromma, men Sundbyberg borde ju va närmre..
    Vi har precis bytt efter senaste vaccinationen (tidigare gick vi på st Eriks i fridhemsplan. Har ringt till Kronans BVC i Sundbyberg, det ligger närmast och verkade bra :)
  • Cupcake01
    bullerbyn skrev 2013-11-26 01:03:07 följande:
    Vi har precis bytt efter senaste vaccinationen (tidigare gick vi på st Eriks i fridhemsplan. Har ringt till Kronans BVC i Sundbyberg, det ligger närmast och verkade bra :)
    Okej. Tack :)
  • Jennny

Jag bor i Annedal och min son ska börja förskola i januari är det tänkt. Jag har hört att alla är nöjda med de förskolor som finns här. Problemet är att det är fullt, vi har plats 100 i kön å erbjuds plats i Vällingby. Så mitt tips är att söka ALLT du kan hitta. Alla privata, alla dagmammor som inte tillhör kommunens kö.

Vi trivs också jättebra i området, välkommen!

Vi bytte från Kronans Bvc till mama Mia Solna, ligger nästan lika nära och vi är sååå nöjda. Helt nyöppnat å underbar personal. De har en vårdcentral i anslutning som det aldrig är problem att få hjälp ifrån.

• bullerbyn
    Jennny skrev 2013-11-27 14:44:17 följande:

Jag bor i Annedal och min son ska börja förskola i januari är det tänkt. Jag har hört att alla är nöjda med de förskolor som finns här. Problemet är att det är fullt, vi har plats 100 i kön å erbjuds plats i Vällingby. Så mitt tips är att söka ALLT du kan hitta. Alla privata, alla dagmammor som inte tillhör kommunens kö.

Vi trivs också jättebra i området, välkommen!

Vi bytte från Kronans Bvc till mama Mia Solna, ligger nästan lika nära och vi är sååå nöjda. Helt nyöppnat å underbar personal. De har en vårdcentral i anslutning som det aldrig är problem att få hjälp ifrån.

Det ska jag kolla upp! Älskar mamma mia, gick på deras mvc.
Svar på tråden Förskola (dagis) i Annedal, Bromms