• sanla

I väntrummet gyn/mödravård

Igår hade jag min tid för att undersöka mina äggledare som en del av pågående utredning och ett utomkvedshavandeskap i juli som behandlades med methratoxate.

Jag visste om den här tiden två månader innan. Har varit orolig för undersökningen och utfallet från undersökning, ifall jag hade passage eller inte. Har försökt inte tänka på det så mycket, men också kanske spänt mig omedvetet.

Innan undersökning var jag stark, jag gick dit och tyckte det skulle bli skönt att få det gjort, och försöka ta det med ro. Vi har tillsammans försökt ca 1 år innan mitt utomkveds som var mina första graviditet. Min barnlängtan är stor och det har den varit i många år och vi har inte kunna försöka tidigare av diverse anledningar.

Jag kommer till platsen för undersökningen. Ser att det är delad mottagning för mödravård och andra gynundersökningar. Jag registrerar mig i receptionen. Sätter mig i väntrummet. Det sitter några ändra där. Gravida. Två par som är upprymda, glada och verkar gå in på första ultraljudet, kommande föräldrar.

Jag vet att jag kan tackla sådana här situationer i vanliga fall, inte när det är väntrum.

Det blir jobbigt för mig. Jag påminns om allt som hände ang. utomkvedshavandeskapet i somras. Det var sjukt jobbigt och jag har försökt gå vidare. Väntrummet tär på mig och den styrka jag hade tidigare bara faller. Jag måste hitta annan plats där jag kan vara för mig själv och där jag kan sitta själv med mina känslor. Jag hittar på andra sidan en ensam stol där ingen annan är. Undersökningen börjar om fem minuter ca.

Som tur var gick allt bra med undersökningen. Hursomhelst är det väldigt känsliga saker som här och bara att fördela ett väntrum så där kan göra en uppriven för en undersökning.

Jag framförde mina åsikter till mottagningen. De höll med och upplevt samma med andra saker som upprepade missfall och annat också upplevt en sådan situation påfrestande. Tycker man skulle kunna tänka till mer på hur man skötte mottagningen...Men det är inte min sak..Ville bara skriva av mig och dela..

• Svar på tråden I väntrummet gyn/mödravård
  • Det vackraste

Jag håller med. Det är verkligen idiotiskt att låta gravida dela väntrum med de som är ofrivilligt barnlösa eller fått mf. Har reagerat på det förut. De måste kunna göra två olika avdelningar. Lycka till!

• sanla

Ja, jag frågade varför de inte hade det uppdelat och det verkade som det var helt "omöjligt". Det tror jag iof inte på. Men iof en kostnadsfråga.

Däremot tycker jag att man i reception kan hänvisa till två väntrum. Ett större och så har vi ett där lite längre bort som är mindre och lugnare. Då har man ett val och kan stänga av.

Sedan är det ju fel om personen i receptionen vet om det handlar om lycka eller olycka. Det är ju inte heller så att man ska hänvisas till ett rum för de "ofrivilligt barnlösa". Då blir ju den sitationen  konstig  i sig.

Men. men mödravård och gyn kan ju försöka använda sitt förnuft och hitta lösning. Som läkaren sa var det inte omöjligt att kvinnor kom in med gråten i halsen efter tiden i väntrummet. Konstigt att man bara låter det ske...Det har ju inverkan på själva undersökningen med. Jag var tvungen att landa 5-10 minuter av det här samtidigt när läkaren uppmanar att tiden är knapp...Omtumlande igår och uppriven..Nu är det skänt att det är gjort iallfall och att det gick bra! Men nästa gång jag har liknande undersökning kommer jag ju också oroas av det! 

• JA77

Personalen försöker så gott det går, det kan jag lova. Problemet är att man ju aldrig vet hur individer reagerar, vissa påverkas inte alls. Hos oss på uppvaket är det iaf så att pappor & barn inte får följa med till uppvaket, om det finns patienter som genomgått missfall/aborter. Hård men bestämd regel. Det bidrar dessvärre till att många kejsarsnittmammor känner sig åsidosatta. 

• Det vackraste

Förstår att det inte är så enkelt för personalen. Men samtidigt förstår jag de som kommer in med rädsla och sorg också... Någonting borde gå att ordna bättre.

• Det vackraste

Iaf kan man ha skilda väntrum för de som ska göra kub, rul och andra ul eller undetsökningar i långt gången graviditet från de som är tidigt gravida före tolv veckor som kommer in med blödningar.

• sanla

Absolut gör personalen allt de kan, där känner jag ingen tvivel. Frågan är bara om strukturen som iof inte personalen bestämmer om. Måste verkligen dessa grupper blandas på avdelningar?

• Det vackraste

Det hade man på mitt förra sjukhus. En helt annan avd för de långt gravida, en särskild till fertmott och en annan för för de med gynekologiska bekymmer inkl tidigt gravida.

• Det vackraste

Nä de måste de verkligen inte. Se mitt inlägg ovan.

sanla skrev 2013-10-31 12:07:21 följande:
    Absolut gör personalen allt de kan, där känner jag ingen tvivel. Frågan är bara om strukturen som iof inte personalen bestämmer om. Måste verkligen dessa grupper blandas på avdelningar?

• sanla

Ja ett bra exempel, Det vackraste!

På min undersökning var jag inte på ett sjukhus, något annat "läkarhus", Ultragyn Odenplan om någon vet.

• Det vackraste
    sanla skrev 2013-10-31 12:12:26 följande:
    Ja ett bra exempel, Det vackraste! På min undersökning var jag inte på ett sjukhus, något annat "läkarhus", Ultragyn Odenplan om någon vet.

Ok då har de nog inte plats kanske.. Är väl alla slags gyneklogi inkl obstetrik där? På sjukhusen brukar de väl kunna ha olika avd och olika väntrum, men sett att det blandats också ffa blir det när folk kommerxakut. Då finns det väl inte tid och möjlighet att göra annat.
  • pamilya

På mitt sjukhus så delar bb och gynavdelning matsal och korridor.

Så efter mitt X som slutade i akutoperation så skulle jag äta mat med alla nyblivna föräldrar. Jättekul...

• JA77

På större sjukhus är det skilda avdelningar, medan mindre sjukhus kanske bara har en. På de allra minsta sjukhusen kan tex gynpatienter och blindtarmspatienter dela avd. 

Det är svårt att dela upp väntrum för RUL/KUB etc, eftersom patienten kunnat få ett dåligt besked på KUB, och nu ska göra RUL. Det bästa är att man får försöka se bortom det. De med tarmcancer kanske inte vill ligga på samma avd som de som opererat bort gallblåsan.  

• Recept

Här där jag bor så delar man väntrum. Man gör ul, rul och vul på kvinnokliniken.

Jag har själv suttit där med tårarna rinnande och den huggande smärtan i magen, utomkvedshavandeskap.
    Så har jag suttit där nervös över mitt 3 vul , innan v 10, när läkarna inte kunde säga om allt var bra eller inte.

Sådana upplevelser gör att man själv tänker efter både en och två gånger när man då sitter där och är upprymd över rul:et man ska på.  
    Dessutom tänker man till lite extra igen när man på väg där ifrån med sina fina bilder på bäbisen i magen och måste gå genom väntrummet, där det ev. kan sitta någon och må dåligt.

Eftersom när jag satt där med mitt utomkveds och såg iaf 2 st överlyckliga mammor, som i princip skrek ut sin lycka i väntrummet när dom gick där och viftade med bilderna, så var jag och min sambo väldigt försiktiga när det var våran tur att gå där med fotona i handen.

Det gjorde alltför ont att veta att man inte blir mamma och se dom andra lyckliga som ska bli just det, så vi kunde bespara oss att vara överlycklig just dom 10 metrarna.

Utomkvedet jag hade gjorde att jag dessutiom blev inlagd i 5 dagar på gyn-avd. En avd som då delade våning med BB??!! Ganska hemskt, tyckte tom personalen!
    Dom underbara sjuksystrarna lade mig i ett rum så långt bort från BB som möjligt så jag skulle slippa höra bebisarna.  

• EllisBell

På vissa sjukhus jag känner till tvingas de som skall göra/har gjort abort vandra genom den långa korridor där alla nyförlösta sitter med sina besök..DET om något är grymt. Även om aborten är något man ville göra känns det förmodligen rätt jobbigt att se alla med nya bebisar och glada familjer.

Svar på tråden I väntrummet gyn/mödravård