• Gullan2

    Skitsnack om Lyrica och xanor m.m

    Läste en tråd ang en mamma som ville ta Lyrica mot ångest och alla varna för dom är beroende framkallande och vad gör det om man vill må bra?????

    Jag har ätit i 19 år 150 mg zoloft, 2 mg xanor även 3 mg innan ,60 mg sobril,panocod 4 om dagen,atarax 50 mg,
    hälsokost mot högt kolestrol och jag bryr mig inte att dom är beroende framkallande för jag mår så bra nu.Innan satt jag på akuten dagligen och nu 19 år sénare gör jag icke det och jag fick medicin när mina barn var 8 år och 1 år och sen fick jag ett till och jag glömde då inte mina barn ,jag mådde bättre då så jag kudne ta hand om dom bättre än innan då jag inte kunde för min ångest så min man och mamma fick ta hand om dom,jag orka inte ,jag var i en bubbla full av ångest.Social fobi också.

    Många frågar mig är du inte rädd att du är beroende och jag skrattar och säger nej för jag är beroende utan dom kan jag ej vara och vill ej.Har även tagit lergigan 4 om dagen + theralen innan + andra så varit uppe i 9 tabletter per dag innan för att må bra.

    Jag skiter fullständigt i att dom är beroende framkallande så länge jag mår bra.Har funderat på att ta Lyrica och byta den mot xanor då många säger den är bra mot ångest och jag har kennel och hästar och stort hus så det är min terapi.

    Ta mediciner det hjälper gå ej och må dåligt.

    Om jag så fick 18 olika mediciner skulle jag ta alla utan problem för att må bra.

    Jag har nu höst problem vilket innebär mer social fobi och mer ångest så måste ibland öka dosen.

    Annars kan jag ha det lågt ,jag mixtrar själv med detta och jag är över 50 år.

    Och utbildad mentalskötare så jag kan en hel del.

    Xanor är det bästa man kan ha mot panik attacker hjälper på 15 min sen är den  borta.

    Men det är upp till var och en att ta medicin eller gå och må dåligt resten av sitt liv och vilket liv är det??

    Jag föredrar mediciner och mår bra än mår dåligt så alla ni som tvekar TA MEDICINER XANOR OCH LYRICA OCH ALLT SOM FINNS MOT STARK ÅNGEST NI MÅR BRA                       

  • Svar på tråden Skitsnack om Lyrica och xanor m.m
  • Queenie70

    Jag håller med dig. Det finns ett starkt moraliserande i samhället om att man SKA klara sig utan mediciner för att räknas som "frisk". Detta gäller i synnerhet substitutionsmedicinerså som subutex och metadon. Men även den kategorin mediciner som du nämner. Jag tycker visserligen också att man ska vara FÖRSIKTIG med utskrivning av dessa preparat så att man inte skapar ytterligare problem för patienten. Men vad spelar det för roll vad man har för substanser i kroppen, OM det är så att man pga. dessa preparat kan bli en fungerande samhällsmedborgare, fungerande förälder som faktiskt mår bra, istället för att vara ett ångestfyllt vrak eller en sönderstucken knarkare liksom.

  • LinneaJosie
    Queenie70 skrev 2013-10-31 13:53:30 följande:
    Jag håller med dig. Det finns ett starkt moraliserande i samhället om att man SKA klara sig utan mediciner för att räknas som "frisk". Detta gäller i synnerhet substitutionsmedicinerså som subutex och metadon. Men även den kategorin mediciner som du nämner. Jag tycker visserligen också att man ska vara FÖRSIKTIG med utskrivning av dessa preparat så att man inte skapar ytterligare problem för patienten. Men vad spelar det för roll vad man har för substanser i kroppen, OM det är så att man pga. dessa preparat kan bli en fungerande samhällsmedborgare, fungerande förälder som faktiskt mår bra, istället för att vara ett ångestfyllt vrak eller en sönderstucken knarkare liksom.

    Håller helt med.
  • 12321

    Det är så sjukt individuellt med dessa mediciner, jag åt bl à xanor en period och jag har aldrig varifrån självmordbenägen och mycke självskadebeteendet som jag hade då, och de va en biverkan av medelinkomsttagare, mina hämningar försvann, och anledningen till att jag inte dog under denna perioden va för att jag var inlagd på Psyk... Men frågan är om jag verkligen hade kommit så långt ner i de svarta hålet om jag inte hade fått tabletten från första början... Det vet inte jag men, de jag vet är att jag inte längre har en känsla av att jag MÅSTE skada mig själv som jag hade under den xanor perioden.... Så man kan inte altid säga att det funkar för kl för de gör det bevisligen inte.... Men den kan definitivt funka för andra så va gott att de funkar för dig :)

  • Lindsey Egot the only one

    Alla får inte biverkningar och mår bra av att ta tabletterna. Andra får många biverkningar och mår sämre. Allt är individuellt. Så det som är bra för dig betyder inte att det är bra för alla.

  • Odens

    Jag har alltid resonerat precis som du. Läkare är livrädda för att skriva ut narkotikaklassade läkemedel med motiveringen att man kan bli beroende. Men vad spelar det för roll om man äntligen får må bra? Hellre ett beroende och må bra än att må skit utan beroende. För mig skulle inte ett beroende vara några problem om jag fick må bra.

  • Queenie70
    Odens skrev 2014-04-15 19:47:29 följande:
    Jag har alltid resonerat precis som du. Läkare är livrädda för att skriva ut narkotikaklassade läkemedel med motiveringen att man kan bli beroende. Men vad spelar det för roll om man äntligen får må bra? Hellre ett beroende och må bra än att må skit utan beroende. För mig skulle inte ett beroende vara några problem om jag fick må bra.



    Problemet med ett regelrätt beroende är ju att toleransen ökar, effekten minskar och det kanske resulterar i ett liv på jagt efter medicinen/drogen och ett sådant liv orsakar också stort lidande särskilt om medicinen upphör att ge lindring för de ursprungliga besvären som man då sitter kvar med OCH man då även utvecklat ett substansberoende. Ett beroende är inte heller nåt att ta lätt på tänker jag.
  • Lindsey Egot the only one
    Odens skrev 2014-04-15 19:47:29 följande:

    Jag har alltid resonerat precis som du. Läkare är livrädda för att skriva ut narkotikaklassade läkemedel med motiveringen att man kan bli beroende. Men vad spelar det för roll om man äntligen får må bra? Hellre ett beroende och må bra än att må skit utan beroende. För mig skulle inte ett beroende vara några problem om jag fick må bra.


    Självklart blir acceptansen för läkemedlet påverkad av hur lång tid man använder den. Man behöver högre dos efter lång användning. Därför har man uttrappningsperioder med jämna mellanrum för att bryta det. Och visst får man jäkla abstinensbesvär under den uttrappningen men det gör man ju för att kunna gå tillbaka till sin ursprungsdos igen.
  • kerstinsmide

    Bra TS! Medicinering mot psykiska problem är svårt! För "samma" sjukdom på två olika människor så fungerar kanske inte samma medicin. Det som fungerar på dig ska du äta och skita fullständigt i om det inte fungerat för andra eller gått snett för andra med samma medicinering! Psykisk ohälsa är inte ens lite likt fysisk ohälsa. Och det är som du säger, beroende av de medicinerna är man redan, då man inte mår bra utan dem.

  • kerstinsmide

    Och för alla hjälper det tyvärr inte med terapi. Vissa klarar sog med bara det, andra fungerar det inte alls för och för de flesta är en kombination av det med mediciner det ultimata.

  • Dorran1

    Underbart att det finns vårdpersonal som förstår hur viktigt det är med tyngre mediciner för en del.

    Blir dock lite oroad när du blandar in "inbillade effekter" med de faktiska effekterna av ett läkemedel. Xanor tabletter ger en ångestdämpande effekt efter 1-2 timmar och depottabletterna efter 5-11 timmar.

    Stesolid däremot ger effekt inom 15-30 min.

    Den mentala faktorn spelar in vid känslan av effekt, man blir lugn och känner sig bättre när man intagit en substans för att man vet att substansen kommer ge effekt.

    Liknande effekter får tjackpundare som blir skitnödiga, rastlösa och börjar svettas redan när dom får tjacket i handen, det är en slags prematur placeboeffekt. Men det är fortfarande inte denfaktiska medicinska effekten. Det är viktigt att skilja mellan äpplen och päron!

    Det är såna misstag vården gör, alla benzodiasepiner har olika verkningstider och olika tider innan man får effekt av läkemedlet, tillfälliga panikattacker är bättre att behandla med stesolid då personen slipper äta medicin dagligen, vid generell ångest och/eller dagliga panikattacker är andra läkemedel som sobril, xanor mfl. bättre men måste då tas regelbundet då det tar för lång tid för att häva en ångestattack med ett läkemedel som tar 1-2 timmar att ge en dämpande effekt.

    Det räcker med att läsa bipacksedeln så ser man tiden för när den medicinska effekten träder i kraft, mer info finns på FASS. Som sjukvårdspersonal tycker jag det är otroligt viktigt att inte dela fel information till läsare eller patienter.

    Tummen upp för läkare som har så pass mycket empati att de skriver ut bra och effektiva preparat för dem som lever med outhärdliga ångestdjukdomar istället för att plåga sina patienter med verkningslösa preparat!

Svar på tråden Skitsnack om Lyrica och xanor m.m