Vitsåpat trägolv - hur gör man?
Vi ska snart flytta in i ett hus där det är vitsåpade trägolv i nästan alla rum.
Finns det nån härinne som vet vad som behövs till det och hur man gör?
Vore väldigt tacksam för svar
Vi ska snart flytta in i ett hus där det är vitsåpade trägolv i nästan alla rum.
Finns det nån härinne som vet vad som behövs till det och hur man gör?
Vore väldigt tacksam för svar
Vet inte vad vitsåpat är, men vi har trägolv i vardagsrummet som vi bara har såpat in, ingen annan behandling. Det gör man någon gång i bland.
Först o främst så måste du skriva vad du menar med vitsåpat.
Såpskurade golv kan nämligen göras på många sätt, jag har ett bra recept som jag faktiskt använde på mitt köksgolv och t.om. där funkade det jättebra trots att sådana golv är lite ömtåliga till en början innan man skurat dem tillräckligt många gånger. att såpskura är ju inte en behandling som man gör en gång och sedan är klar med, det blir bättre och bättre resultat och hårdare och hårdare golv för varje gång du skurar. En del tycker det är lite meckigt, men sätter man skurborsten på ett skaft behöver man inte ligga o anstränga sig särskilt mycket...
Här är receptet.
www.bvn.nu/radgivning/saplut.pdf
Väljer du att ta lite mer krita får du vitare golv, sedan bestämmer du själv vithetsgraden när du skurar ur det. Vad gäller tvålflingor kan det vara lite trixigt att hitta säljs bara i byggnadsvårdbutiker för det mesta. Du kan lika gärna köpa en vanlig hederlig luxtvål och göra flingor på, har bekanta som prövade det och det fungerade aldeles utmärkt.
När man gjord behandlingen och man ska skura efteråt så är det viktigt att aldrig skura med varmt vatten på såpskurade golv, då blir de grå och fula och behöver slipas om för att bli fina igen. Man skurar med en skurborste med tvålvatten eller såpvatten och eftertorkar med en mopp med vanligt kallt vatten. Man har alltså två hinkar medan man jobbar. Efter ett tag behöver man inte skura särskilt ofta.
Lycka till
Har du gamla såpskurade golv är du lyckligt lottad !
Då fortsätter du bara att såpskura. Är golven hårt smutsade kan man skura en gång extra bara. Man kan skura med tvålflingor, men jag använder såpa.
OBS!!!! MAN KAN INTE ANVÄNDA GRÖNSÅPA !!!!!!!!!
MAn måste ha en fetare såpa som brunsåpa, linoljesåpa m.m. Detta kan inhandlas på byggnadsvårdsbutiker runt om i Sverige. Du kan ringa ditt museum ovh fråga om de vet vilken butik som finns närmast dig. Man använder bara en matsked brunsåpa till en hink med vatten så det är väldigt drygt och billigt. Den är hållbar jättelänge också så man kan köpa mycket i taget. Den blir lite grynig när den är gammal men det spelar absolut ingen roll.
Här är två webbutiker.
www.gysinge.nu/Start/Start.aspx
www.qvarnarp.com/
Ooh tack för de utförliga svaren
Jodå, golven är såpskuren sedan länge. Säljarna sa att de skurade golven med vitsåpa och jag kan inte så mycket om det.
Men man behöver alltså inte fortsätta skura med vitt pigment i? (Dum fråga kanske )
vitsåpat, då har de kanske skurat med lut och krita. Du behöver inte fortsätta med det, lur sliter väldigt på golven och gör dem ömtåliga. Alternativt att de då och då lagt ut krita så som i receptet jag skickade, fast utan luten och sedan skurat med såpa. Det finns många recept.
Du kan lungt börja såpskura utan ngn krita. Bara glöm inte att det ska vara en riktigt fet såpa och kallt vatten. Jag brukar lösa upp såpan i lite varmt vatten i botten av hinken och sedan hälla på kallt och låta det stå en stund.
Lycka till
Du e en pärla fru Hilde. Tack
Har nu pratat med säljaren och de kör allrent (!) och nåt som heter faxe vitsåpa på golvet med varmt (!) vatten.
Golven är inte direkt vita utan lite grå-vita. Antar att det varma vattnet åstadkommer det.
Hon sa att hon gör rent golven med allrent och då försvinner det vita. Så i mina öron verkar det inte som golven nånsin blivit avlutade utan att hon bara kört med vitsåpa...eller?
Hon såg ut som ett frågetecken när jag tog upp receptet och linoljesåpa med mera
Så...om jag vill har golven riktig vita och fina får jag alltså köra såplut på dem?