• La Lola

Hur mycket i månadspeng för nån kring 13 år?

Vad har din tonåring, 13-14 år, i månadspeng?
    Och vad ska pengarna gå till?

Efterfrågar tonåringen mer pengar för att han/hon handlat upp allt innan det är dags för nästa månadspeng?
    Gör tonåringen någon motprestation för att få sin månadspeng?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Hur mycket i månadspeng för nån kring 13 år?
  • Jimman

Min 14 åring får 500kr i mån till det han själv vill

• La Lola
    Jimman skrev 2013-10-31 18:54:46 följande:
    Min 14 åring får 500kr i mån till det han själv vill
    Räcker pengarna eller ber han om mer?
  • Fru envis

jag hade barnbidraget (och sedan studiebidraget) från 14 års ålder och det skulle räcka till allt utom mat, husrum, sl-kort, terminsavgift till vår teater.

• Jimman
    La Lola skrev 2013-10-31 19:03:08 följande:
    Räcker pengarna eller ber han om mer?
    Han har t.o.m kvar som han spar
  • Ante94

Vår 13-åring har 700kr/månad och det ska räcka till nöje, mobil och en del kläder. Ingen motprestation är kopplad till pengarna men vi förväntar oss att alla i familjen hjälper till efter förmåga, som kan variera i perioder

• Minniemousemommy
    La Lola skrev 2013-10-31 18:15:30 följande:
    Vad har din tonåring, 13-14 år, i månadspeng?
    Och vad ska pengarna gå till?

Efterfrågar tonåringen mer pengar för att han/hon handlat upp allt innan det är dags för nästa månadspeng?
    Gör tonåringen någon motprestation för att få sin månadspeng?
    Mina kommer få 1300 när dom blir tretton. För att få det ska dom följa våra hemregler. Dom får inget utöver det av oss föräldrar, bara ytterkläder och mat typ. Mina barn har redan nu lärt sig att dom inte ber oss föräldrar om pengar, dom ber bara om deras plånböcker när dom vill ha något och så köper dom det själva. Det sparar på tjat från min sida :)

Allt utöver ytterkläder och mat ska alltså pengarna gå till. ALLT.
  • JoBa

Min trettonåring får 200:-. Han skall göra sitt i hemmet. Detta är hans nöjespengar. Mat, kläder, möbler, husrum, tandkräm, dasspapper etcetera behöver han inte bekymra sig om.

Han har aldrig bett om att få några ytterligare pengar av oss i hela sitt liv.

Vi bor på vischan, så det finns inte så mycket att bränna kosing på.

• Elmiina

200kr räcker knappt till att se en film på bio nuförtiden. Även att åka kommunalt (här i Stockholm) är svindyrt. Jag tror att man har fått höja vecko/månads peng genom åren i takt med att samhället förändrats. Förr kunde man som unge leva loppan för 200kr medans man idag knappt kan ta en fika på ett café för under 100 lappen.

Så en 500kr minst bör man nog få i månadspeng anser jag, utan kläder och mat inräknat.

• Ante94

Minniemousemommy!, ska pengarna räcka till ev. träningsläger m.m. också?, isåfall är det rimligt tycker jag.

• Minniemousemommy
    Ante94 skrev 2013-11-16 09:33:36 följande:
    Minniemousemommy!, ska pengarna räcka till ev. träningsläger m.m. också?, isåfall är det rimligt tycker jag.
    Det ska räcka till allt. Mina barn går i många olika aktiviteter, som konståkning och gymnastik, och det betalar jag tills dom blir 10. Då får dom välja själv vad dom vill fortsätta med och betala tillbehör själva. Jag betalar ju fortfarande årskostnader och sånt, men nya kläder och andra tillbehör får dom betala själva. Om dom ska på läger eller sommaraktiviter som typ tälta eller så, betalar dom också själva.
    Så man kan säga att jag bara betalar dom fasta kostnaderna, som årsavgifter, mat, husrum och hygien för mina barn. Resten betalar dom helt själva :)
Svar på tråden Hur mycket i månadspeng för nån kring 13 år?