• Anonym (frun)

barn på förskolan vid semester fast man jobbar

Hörni hur tänker man här då.
    Maken ska ta semester från sitt ordinarie jobb för att jobba på ett annat ställe utomlands.
    Nu undrar vi lite vad som egentligen gäller då han faktiskt har semester och i vår kommun tror jag inte man får ha barn på dagis då.
    Någon som vet?

• Svar på tråden barn på förskolan vid semester fast man jobbar
  • Ramborg

Man har rätt till dagis när man jobbar oavsett hur många olika arbetsgivare man jobbar för. Fast om han jobbar svart kanske det blir svårt att visa att han faktiskt har jobbat.

42.
  • Anonym (ok)

Det är klart barnet får vara på förskolan. Han skall ju jobba. Samma sak hade väl gällt för tex tjänstledighet för att testa annan tjänst. Ni behöver väl inte säga så mycket, bara lämna in tider för den veckan som vanligt. Han kan ju inte ha barnen på jobbet.

• Anonym (frun)
    Ramborg skrev 2013-10-31 19:18:57 följande:
    Man har rätt till dagis när man jobbar oavsett hur många olika arbetsgivare man jobbar för. Fast om han jobbar svart kanske det blir svårt att visa att han faktiskt har jobbat.
    nej det är inte svart men han skattar i ett annat land då.
    Så det skiljer sig alltså på vad man gör på sin semester för att ha barn där eller inte.
  • Anonym (frun)
    Anonym (ok) skrev 2013-10-31 19:20:14 följande:
    Det är klart barnet får vara på förskolan. Han skall ju jobba. Samma sak hade väl gällt för tex tjänstledighet för att testa annan tjänst. Ni behöver väl inte säga så mycket, bara lämna in tider för den veckan som vanligt. Han kan ju inte ha barnen på jobbet.
    nej vi tänkte nog inte säga så mycket men jag var nyfiken på vad reglerna säger egentligen om de skulle komma fram eller så.
  • Anonym (Förskollärare)

Jag tycker det är bra att ni informerar förskolan. Säger ni inget och det kommer fram på annat sätt kan missförstånd uppstå. Det är aldrig bra.

I min kommun har barn fått vara på förskolan även om en förälder varit utomlands på semester eller på älgjakt. Prata med förskolan, tror inte de nekar er utan att barnen får vara på förskolan under tiden du arbetar.

Den enda gång barnen absolut inte får vara på förskolan när en förälder är ledig är när denna förälder tar ut föräldrapenning för barnet.

• Anonym (frun)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2013-10-31 19:31:38 följande:
    Jag tycker det är bra att ni informerar förskolan. Säger ni inget och det kommer fram på annat sätt kan missförstånd uppstå. Det är aldrig bra.

I min kommun har barn fått vara på förskolan även om en förälder varit utomlands på semester eller på älgjakt. Prata med förskolan, tror inte de nekar er utan att barnen får vara på förskolan under tiden du arbetar.

Den enda gång barnen absolut inte får vara på förskolan när en förälder är ledig är när denna förälder tar ut föräldrapenning för barnet.
    fast vår kommun är rätt strikt så jag känner inte för att chansa och få ett nej.
    Kommer det fram så gör det och då förklarar vi väl det då, eftersom han ska arbeta och vi kan bevisa det till och med.
    Men det är lite märkligt ioch försig, att man får ha barnen på dagis när man har semester för annat jobb men inte för ex älgjakt.
  • Ramborg

Jag tycker inte det är så konstigt. Jobb är jobb och älgjakt är nöje.

42.
  • Anonym (ok)
    Ramborg skrev 2013-10-31 19:47:31 följande:
    Fast samtidigt är det ett nöje där man inte kan ha små barn med sig. Det är inte heller enbart ett nöje, eftersom älgstammen behöver skjutas av, och det ger mat att jaga.
    Skall man tvingas ha barnvakt till barnet en vecka för att en förälder är med på älgjakten?
  • Anonym (frun)
    Ramborg skrev 2013-10-31 19:47:31 följande:
    ja men båda ledigheterna är semester.
  • Occam
    Anonym (ok) skrev 2013-10-31 19:57:08 följande:
    Fast samtidigt är det ett nöje där man inte kan ha små barn med sig. Det är inte heller enbart ett nöje, eftersom älgstammen behöver skjutas av, och det ger mat att jaga. Skall man tvingas ha barnvakt till barnet en vecka för att en förälder är med på älgjakten?

Aha, så att delta i älgjakt är en samhällelig plikt? Bah, sådant där säger bara älgjägare för att bibehålla diverse märkliga privilegier - vore det inte ett nöje skulle det inte var så många som sprang benen av sig för att fylla en ledig plats i ett jaktlag. Dessutom - "det ger mat", tja, det ger det att att odla sin kolonilott också ... likaså ett märkligt argument för varför älgjägare inte skall följa samma regler som andra semesterfirare ...
Svar på tråden barn på förskolan vid semester fast man jobbar