• Anonym (Morförälder)

SGI igen

Hej! Mitt svar försvann så postar ett nytt... Min dotter avslutade sitt vikariat det 18 september som var SGI-grundande. Hon sökte därefter skola till vårterminen innan den 1 december, i samband med det sökte hon även CSN för att skydda SGI. Hon var inte inskriven på AMS. Hennes CSN-beslut kom den 25 december. Hon sökte alltså inom tremånadersregeln och fick klart med skola och CSN men beslutet skickades till henne den 25 december. Väldigt lång handläggningstid. Detta är sammanlagt alltså 3 månader och 5 dagar mellan datumen. Men hon sökte och gjorde klart en månad tidigare? Så min fråga är nu när hon ska bli förälder, vad är det fk går efter gällande denna tremånadersregelnn, beslut och starter? Kommer hon bli nollad trots att hon sökte långt innan men "glappet" beror på CSNs handläggningstid? Undrande morförälder

• Svar på tråden SGI igen
  • Försäkringskassan

Hej!
    När hon skickar in ett moderskapsintyg på beräknad förlossning kommer vi att göra en inkomstutredning för att beräkna hennes föräldrapenning. Vi kan inte här svara på hur mycket det blir utan att se hela ärendet. För vidare besked får hon kontakta Kundcenter 0771-524 524.

Hälsningar
    Ebba, handläggare 

Svar på tråden SGI igen