• villvetavadsomhänder

Utvecklingsstörning

Hej
    Jag har ett barn som har en utvecklingsstörning.
    Som inte pratar.
    Utan kan bara teckna.

Har du barn med utvecklingsstörning eller andra funktionshinder?
    Går ditt barn på ett vanligt dagis?
    Får erat barn extra hjälp?
    Finns det någon särskild dagis i era kommuner för barn med funktionshinder?

• Svar på tråden Utvecklingsstörning
  • Jecw

Nej. men jag vet en del om hur det fungerar i min kommun och kan berätta om hur jag upplevt verksamheterna.

Det är du som förälder som väljer var ditt barn ska gå. Om du vill att ditt barn ska gå med normalstörda barn i ett dagis där personalen inte har erfarenheten och inte kan ÀKK osv så har dom skyldighet att sätta in extra resurs till ditt barn. Nackdelen med vanligt dagis är kanske att endast resursen (och inga kompisar eller övrig personal) kan kommunicera med barnet. Fördelen är att barnet blir en del i samhället och lär sig att hantera att alltid vara annorlunda.

Ja, det finns här. Fördelen med dessa dagis kan vara att personalen är utbildad och barnet bli "normal" i jämförelse. Dessa dagis arbetar naturligt mycket med tecken och GAKK vilket gör att alla elever kan kommunicera med varandra oavsett vilken nivå dom ligger på kommunikativt. Att kräva hjälpmedel blir inte svårt och "speciellt" utan det är bara en naturlig del av verksamheten. Ofta ser jag att dessa barn lär sig hantera sina hjälpmedel fortare och utvecklas snabbare.

• blubbblubb

Vår kommun har en förskola där barn med utvecklingsstörning går integrerad i vanlig barngrupp med extra mycket personal.  15 barn varav 5 med utvecklingsstörning om jag inte minns fel. Tycker det verkar vara en perfekt lösning att få både kunnig personal, alla kan tecken, och samtidigt gå med "vanliga barn".

• blubbblubb
    villvetavadsomhänder skrev 2013-11-01 10:04:39 följande:
    Problemet med mitt barns dagis är att ingen ur personalen kan tecken. Så kan därför inte kommunicera med mitt barn.

Det fungerar altså, inte alls, eller?

Vad säger kommunen och förskolan? Kan personalen med lite god vilja lära sig ditt barns tecken, eller kan hon mängder med tecken?

Har hon resurs?

Fungerar det bortsett från språket? Får hon stimulans och utvecklings på rätt nivå?   

• anne h
    villvetavadsomhänder skrev 2013-11-01 08:58:34 följande:
    Hej
    Jag har ett barn som har en utvecklingsstörning.
    Som inte pratar.
    Utan kan bara teckna.

* Svar: ja

* Svar: Ja, det gjorde det.

* Svar: Ja, hade en elevass som fick lov att lära sig TSS då barnet inte talade.

* Svar: Nej
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    villvetavadsomhänder skrev 2013-11-01 10:04:39 följande:
    Problemet med mitt barns dagis är att ingen ur personalen kan tecken. Så kan därför inte kommunicera med mitt barn.
    Hur länge har barnet gått på den förskolan?
    Hur gammalt är barnet? 
    Vad säger rektorn om att personalen inte kan kommunicera med barnet? 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Utvecklingsstörning