• dessiii

    era bästa tips på att INTE spricka under förlossning

    Hejsan, ska föda i mars och har sån ångest inför förlossningen...

    Är ytlig och oj vilket problem, tänker kanske ni.. Men har verkligen ångest för detta!

    Jag vill INTE spricka/bli klippt under förlossningen. Jag gör VAD som helst för att INTE få några större/allvarligare skråmor där nere..

    Om det är livsnödvändigt för bebisen att jag måste klippa, absolut då OK.

    Men åh vill inte spricka! Dels för att jag är rädd för smärtan. Kan bara tänka hur de känns att allt bara spricker där nere huah!! Och sen är jag ung 18 år bara.. Vill helst inte ha en megaslida resten av livet!

    Jag har fått en uppfattning av er mammor att efter er förlossning har era underliv blivit gapande hål. Är det sant? Eftersom sex är väldigt viktigt för både mig och min sambo har jag väldigt ångest för detta!

    Vill ha svar på detta:

    Era tips för att INTE spricka under förlossningen

    Sprack du? Hur mycket? Hur är ditt underliv idag? Upplever du det MYCKET större eller bara en aning större, likadant som innan eller kanske tillochmed mindre? Har din sambo kommenterat vad han tycker/ känner av ngn förändring?

    Knipkulor, någon som testat? Är det att rekommendera? Hjälpte de dig vid förlossning/efter förlossningen?

    :( vill inte ha sån ångest. Vill ju fokusera på att få ut min lilla bebis frisk och hel! Men känner inte att jag kommer kunna fokusera pga av min ångest och rädsla!

  • Svar på tråden era bästa tips på att INTE spricka under förlossning
  • gezellig

    Alltså, du känner oftast inte ens när du spricker, har aldrig hört om någon som känt det och jag gjorde kände ingenting. Spricker du så spricker du, det man kan göra för att försöka undvika det är att hålla emot så att inte huvudet kommer ut för fort, och detta gör såklart barnmorskorna.

    Jag sprack en del men är idag ett år senare helt återställd och har ett bra fungerande sexliv. Det finns ju exakt lika många inlägg om kvinnor som får helt normala eller tom blir tightare efter en förlossning, jag tror du bars väljer att ta till dig av skräckinläggen för att du är rädd.

  • Cadencee

    Jag lyssnade bara på.min barnmorska (eller student var det faktiskt i mitt fall). Jon berättade hur jag skulle göra vid krystvärkarna och sen vetb jag att hon tryckte varma handdukar mot det område som är mellan slidöppningen och rumpan. Hela förlossningen tog 12 timmar från vattenavgång varav 1 timme var krystvärkar. Jag fick 2-3 stygn bara :) nu efteråt så upplever jag att sexet känns mer än vad det gjorde efter förlossnigen ;)


    Theo 130329
  • Dr to be

    Sprack lite invändigt, första och hittills ända barnet. Blev sydd bra. Hade samlag igen efter ca 6v då allt såg okej ut på återbesöket på mvc. Aldrig känt mig stor och slapp. Vissa spricker och vissa spricker inte. Alla barnmorskor gör vad de kan för att motverka bristningar. Det finns inget särskilt knep. Det mest effektiva är om barnmorskan håller en varm och fuktig handduk tryggt mot mellangården under utdrivingsskedet, med det fungerar inte alltid och för att barnmorskan ska kunna ha maximalt mottryck så ska den födande kvinnan helst föda i gynställning vilket många kvinnor är "obehagligt" samt att det inte är den optimala positionen att föda i. Grattis till kommande barnet

  • dessiii
    gezellig skrev 2013-11-01 11:53:42 följande:

    Alltså, du känner oftast inte ens när du spricker, har aldrig hört om någon som känt det och jag gjorde kände ingenting. Spricker du så spricker du, det man kan göra för att försöka undvika det är att hålla emot så att inte huvudet kommer ut för fort, och detta gör såklart barnmorskorna.

    Jag sprack en del men är idag ett år senare helt återställd och har ett bra fungerande sexliv. Det finns ju exakt lika många inlägg om kvinnor som får helt normala eller tom blir tightare efter en förlossning, jag tror du bars väljer att ta till dig av skräckinläggen för att du är rädd.


    Kanske har du rätt.. Tack för ditt inlägg :)
  • dessiii
    Cadencee skrev 2013-11-01 11:55:35 följande:

    Jag lyssnade bara på.min barnmorska (eller student var det faktiskt i mitt fall). Jon berättade hur jag skulle göra vid krystvärkarna och sen vetb jag att hon tryckte varma handdukar mot det område som är mellan slidöppningen och rumpan. Hela förlossningen tog 12 timmar från vattenavgång varav 1 timme var krystvärkar. Jag fick 2-3 stygn bara :) nu efteråt så upplever jag att sexet känns mer än vad det gjorde efter förlossnigen ;)


    Theo 130329
    Härligt att höra :)

    Hur var smärtan? Hade du smärtlindring?
  • dessiii
    Dr to be skrev 2013-11-01 11:55:46 följande:

    Sprack lite invändigt, första och hittills ända barnet. Blev sydd bra. Hade samlag igen efter ca 6v då allt såg okej ut på återbesöket på mvc. Aldrig känt mig stor och slapp. Vissa spricker och vissa spricker inte. Alla barnmorskor gör vad de kan för att motverka bristningar. Det finns inget särskilt knep. Det mest effektiva är om barnmorskan håller en varm och fuktig handduk tryggt mot mellangården under utdrivingsskedet, med det fungerar inte alltid och för att barnmorskan ska kunna ha maximalt mottryck så ska den födande kvinnan helst föda i gynställning vilket många kvinnor är "obehagligt" samt att det inte är den optimala positionen att föda i. Grattis till kommande barnet


    Tack så mycket!

    Vilken ställning födde du i?
  • zoola

    När jag födde min son för sex år sen sprack jag väldigt mycket invändigt. Det blev en snabb förlossning så kroppen hann inte med men det gjorde inte ont när jag sprack iaf. Jag blev sövd när dom sydde igen mig. Har inte haft ont efteråt och det läkte snabbt. Jag tycker att jag är lite större där nere men det kan vara inbillning. Gör Knipövningar så hjälper det det att bli starkare i bäckenbotten och det drar ihop sig lite efteråt.

  • isolande

    Fött två barn, sprack med första, kändes ingenting. Det försvann i all övrig smärta liksom.... Känner mig lite större fortfarande 6 mån efter förlossning 2, men min man känner ingen skillnad. Har kanonsex :)

  • isolande

    Och tips för att inte spricka: lyssna på barnmorskan och tokkrysta inte om hon säger åt dig att hålla emot. Och håll tummarna...

Svar på tråden era bästa tips på att INTE spricka under förlossning