• sarah

potatisgratäng och fläskfilé..*Hjälp*

Ska ha middagsbjudning hemma i kväll och bjuda på potatisgratäng och fläskifile.

Jag tycker dock alltid att det är svårt att veta hur länge de ska vara i när man måste ha båda i samtidigt.
    Vi ska alltså ha en gratäng i ugnen och en form med två fläskfilér.

Hur många grader ska jag ha på ugnen?
    Vad ska innertemperaturen på Fläskfilen va? Ska jag dela varje del i två? (så det blir fyra bitar)

Hur länge kan gratängen behöva va i? typ 45 min ungefär va? (200 grader) och filen? 30 min?

Senb undrar om någon har tips på god krydda alt. marinad att förveredda filen med?

• Svar på tråden potatisgratäng och fläskfilé..*Hjälp*
  • rödljus

Stoppa inte in filén i 200 grader! Då blir det en liten bit snustorrt kött som kommer ut kan jag lova. Kött - max 140 ° (gärna lägre), använd termometer som du sätter i mitten av köttet (väldigt svårt att lyckas annars, och du behöver inte dela dem) och kör till typ 60° tror jag, men kolla i kokbok eller på nån sida om kött på internet.

Att gnida in köttet med salt och vitlök och peppra är gott, du kan också göra små snitt i köttet du fyller med färska örter. Eller så kan du linda filéerna i bacon, då blir det en härlig sälta.

Potatisgratängen klarar säkert 200° men jag hade nog kört på 175° (kolla kokbok eller typ arla.se) och det är inga problem med att köra köttet först och sedan täcka med aluminiumfolie, köttet blir mycket, mycket saftigare om det får vila efter ugnen så att den "slappnar av" och blir saftig, stor skillnad faktiskt! Det kan alltså vila medans pajen är inne och om man vill ha det varmare sedan kan man sotppa in det kort på eftervärmen från gratängen.

Hoppas det blir en trevlig middag!

• rödljus

Pajen ska det ju inte stå - gratängen menar jag självklart.

• sarah

Tack!
    Smart... så jag kan alltså köra gratäng och kött på låg värme och sen ta ut köttet och höja tempen på gratängen och sen bara värma köttet lite...
    Varje dag lär man sig nått nytt!!

• rödljus

Ja, så kan du också göra, men det bästa är nog att köra enbart köttet på 140, ta ut det och sedan höja till 175 och stoppa in gratängen, ta ut och ev. stoppa in köttet på lite eftervärme om det behövs (köttet behöver ju inte vara jättevarmt.

• sarah

Men blir inte köttet väldigt kallt då? För jag brukar ha gratängen i säkert en 45 min och då har jag kört på 200 grader ska jag köra på 175 så lär det säkert ta en timme...

• fipa2

Sarah, gör potatisgratängen redan nu. Den är inte lika god om den serveras direkt ur ugnen till bordet, den är bara godare om den får dra några timmar, eller helst någon dag, innan man serverar den. Så gör den nu iförväg, och värm upp sedan bara innan gästerna kommer!

• Poena

Nu kommer jag med en helt annan åsikt

Jag brukar försteka köttet i stekpanna, sen kanske sätta in det i slutet av gratängens 25 min sista tid, ca 10-15 min - sista 10 min som gratängen har kvar tar jag ut köttet, lindar in i folie och låter det "gå klart" på så sätt (det tillagas sista biten då).

• Poena

Alt. gör du som fipa säger, gär potatisgratängen klar nu och värm den med köttet i ugnen sen! Då försteker du köttet och kan köra på lägre temp. för att steka det helt klart i ugnen.

• JennyCB

Jag gör så att jag kokar den skivade potatisen i grädde och mjölk. Sen varvar jag med vitlök, lök salt, peppar och fetaost (iblade stekta champinjoner). Jag skivar fläskfilen och bryner lite i stekpannan och sen lägger jag den under översta lagret potatis. I ugnen på 175-200 grader i 1 timme

Svar på tråden potatisgratäng och fläskfilé..*Hjälp*