hur mycket får han äta??
Jag har börjat ge min lill pojke mild gröt för några dagar sedan och han får 3 matskedar ungefär,är det okej??
Jag har börjat ge min lill pojke mild gröt för några dagar sedan och han får 3 matskedar ungefär,är det okej??
Hur gammal är han då?
Jag har hört att man ska börja med att ge dem 1 tsk och sen utöka en gång i veckan med ytterligare 1 tsk, tills han inte vill att man ska utöka längre. :) Men detta gäller barn som precis börjar äta riktig mat, från 6 månader, eller i vissa fall 4 månader. :)
Hur gammal är han då?
Jag borjade med groten vid 5.5manad (innan dess hade han fatt suga pa saker, ej ata). Jag tror jag gav 1msk, och okade med ca 1msk varannan dag da han skrek efter mer. Han fick massor magknip sa det var alldeles fel. Med nasta kommer kanske borja aningen tidigare om han också ar super intresserad av mat, men introducera mycket långsammare.
Min forsta forsokte stjäla min mat fran ca 4 manader, sa introducera bara om han visar att han verkligen vill.
Jag vill tillägga att det var BVC som sa detta till mig. Vi utökade dock två gånger i veckan istället, då hon ville ha mer.
BVC sa också att det är vid 6 månader man ska börja med små smakportioner, och endast ett litet smakprov på fingerspetsen vid 4 månader, om de är intresserade. Dock fick vi börja med 1 portion gröt redan vid 4 månader, på BVCs rekommendation, eftersom hon plötsligt vaknade var och varannan timme på natten (vanligtvis vaknade hon 1-2 gånger) och ville äta, hon ville även äta större delen av dagen. Mjölken räckte inte till trots jag hade väldigt mycket, så BVC sa att jag skulle börja med 1 portion gröt. Men då med en introduktion på 1 tsk, och utöka en gång i veckan. Efter det sov hon bättre och var mycket gladare igen. :)
Jag vill tillägga att det var BVC som sa detta till mig. Vi utökade dock två gånger i veckan istället, då hon ville ha mer.
BVC sa också att det är vid 6 månader man ska börja med små smakportioner, och endast ett litet smakprov på fingerspetsen vid 4 månader, om de är intresserade. Dock fick vi börja med 1 portion gröt redan vid 4 månader, på BVCs rekommendation, eftersom hon plötsligt vaknade var och varannan timme på natten (vanligtvis vaknade hon 1-2 gånger) och ville äta, hon ville även äta större delen av dagen. Mjölken räckte inte till trots jag hade väldigt mycket, så BVC sa att jag skulle börja med 1 portion gröt. Men då med en introduktion på 1 tsk, och utöka en gång i veckan. Efter det sov hon bättre och var mycket gladare igen. :)
Jag fick också rådet att börja med mild havregröt för sonen är så matintresserad. Ger honom ca 3-4 teskedar per gång o kanske 2-3 gånger i veckan.