• Anonym (smålat)

Högst möjliga lön till lägst möjliga utbildning?

Funderar på att utbilda mig. Just nu har jag ett okvalificerat arbete och tjänar 19 000 och är 29 år. Jag vill inte läsa på högskola då jag inte vill ta studielån eller flytta från orten jag bor, däremot läser jag gärna på distans. Jag vill alltså hitta ett relativt högavlönat jobb till minst möjliga utbildning. Har ni några idéer?

• Svar på tråden Högst möjliga lön till lägst möjliga utbildning?
  • Anonym (e)

Om du inte vill läsa på högskola, hur tänkte du då plugga?

• Anonym (smålat)
    Anonym (e) skrev 2013-11-01 16:22:59 följande:
    Om du inte vill läsa på högskola, hur tänkte du då plugga?
    Distans, eller ta lastbilskörkort kanske? Vad som helst för att höja lönen.
  • cirkusmusen

Tågförare? Har för mig att det är max ett års utbildning och ganska bra betalt.. om man är psykisk stark att man skulle klara av att "råka" köra på en människa...

• Anonym (smålat)
    cirkusmusen skrev 2013-11-01 16:24:40 följande:
    Tågförare? Har för mig att det är max ett års utbildning och ganska bra betalt.. om man är psykisk stark att man skulle klara av att "råka" köra på en människa...

Vad tjänar en tågförare då? Måste man plugga dagtid på plats eller går det att läsa en del på distans?
  • Anonym (f)
    Anonym (smålat) skrev 2013-11-01 16:30:59 följande:
    3,5 års studier?
    Men asså man tjänar typ en mille om året. Det skulle jag kalla bra investering.
  • Anonym (livet)

Kan det inte vara värt att lägga ner den tiden och mödan som krävs för att få det jobb du vill ha?
    hade jag haft den chansen hade jag hoppat av lycka.
    Tyvärr är jag för gammal och för sjuk för det, för mig är det för sent.
    Missa inte din chans du också.    

• Anonym (flygledare)
    Anonym (f) skrev 2013-11-01 16:33:32 följande:
    Men asså man tjänar typ en mille om året. Det skulle jag kalla bra investering.
    Den utbildningen är inte direkt en walk in the park. Rätt hårda inträdeskrav och mycket plugg i 3.5 år. Klarar du inte praktiken blir du avskiljs och sitter då med 3-3.5 års studielån och en utbildning som inte går att använda till något alls.
  • Anonym (f)
    Anonym (flygledare) skrev 2013-11-01 16:36:44 följande:
    Den utbildningen är inte direkt en walk in the park. Rätt hårda inträdeskrav och mycket plugg i 3.5 år. Klarar du inte praktiken blir du avskiljs och sitter då med 3-3.5 års studielån och en utbildning som inte går att använda till något alls.
    Vet att det är svårt att komma in men visste inte att det kunde stå och falla med praktikten. De flygledare jag pratat med säger att det inte var svårt för dem att komma in eftersom antingen "har man det" eller inte.
    Men jämför läkarutbildmimg eller civilingenjör och jag tror inte utbildningenär så svår. Om man "har det", vad du det är. 
Svar på tråden Högst möjliga lön till lägst möjliga utbildning?