• Anonym (färjan)

6 månader tot

Om jag i min tillsvidareanställning på heltid hinner jobba 5 månader innan jag föder kan jag då fortsätta jobba 1 månad efteråt och sedan gå hem (med lägsta föräldrapenning i början), men sedan efter ytterligare 150 dagar (d v s 30 dagars jobb=180) få föräldrapenning som inte ligger på lägsta nivå eftersom jag då jobbat under varje månad i 6 månader och har rätt till SGI?

• Svar på tråden 6 månader tot
  • skbl

Måste jag vara den förälder som tar ut de första 180 dagarnas fp (på lägstanivå) om jag vill gå hemma som nyförlöst och ammande, för att senare kunna ta ut lönebaserad föräldrapenning från dag 181 och framåt? Eller kan min man, som jobbat de senaste 5 åren, vara hemma och ta ut de första 180 dagarna samtidigt som jag är hemma utan fp, och vi sedan delar på resterande dagars fp som för oss bägge blir lönebaserade? (Jag kommer att ha jobbat ca 7 mån. när bebisen tros komma enligt barmorskan)

• Försäkringskassan

Hej färjan! Om du inte uppfyller det så kallade 240-dagarsvillkoret så måste du eller den andra föräldern ha tillsammans tagit ut 180 dagar på barnet innan du kan ta ut föräldrapenningdagar baserade på din SGI. Hej skbl! Det spelar ingen roll vem av er som tar ut de 180 dagarna, när de är uttagna så kan du få föräldrapenning baserad på din SGI. Hälsningar Rose, handläggare

Svar på tråden 6 månader tot