• Ancilla

Nån här som pluggar till eller jobbar som översättare eller undertextare?

Min man funderar starkt på att ändra inriktning i sitt yrkesliv. Han är väldigt språkkunnig och har bott både i USA och i Thailand under många år. Ni jobbar som det, vad har ni gått för utbildning? NI som jobbar som det utan utbildning, hur fick ni in en fot på det området? Vet någon vad man tjänar?  Tacksam för svar.

Ancilla

• Svar på tråden Nån här som pluggar till eller jobbar som översättare eller undertextare?
  • Rockelina

Har bara extrajobbat med översättning paralleltl med andra jobb, men känner flera som arbetar inom det. Utbildning krävs nog idag. Sedan arbetar översättaren genom enskilda firmor och jobbar på timbasis för företag - främst översättningsfirmorna.  

Hoppas du får svar av någon som arbetar inom detta själv . Se mitt svar som en "puff". Själv upplever jag att det är svårare att klara sig ekonomiskt på det idag än förut men allt beror på hur du arbetar in dig och får fast kundkrets, hur duktig du är på att ragga nya jobb samtidigt som du jobbar och från vilka språk du översätter. Som svensk kan du bara översätta TILL svenska professionellt. Är väldigt många som översätter från engelska...Du får betalt per ord - inte per arbetad tid. Du använder trados.      

Din man kan väl ta tag i saken och ringa och fråga översättningsfirmorna var de kräver? Är inte svårare än så. Sedan kan han få göra ett arbetsprov och få arbeta på timmar. Men han kan inte göra längre jobb som ger pengar utan trador.

Berätta nu mer du som faktiskt försöljer dig som översättare !  

Svar på tråden Nån här som pluggar till eller jobbar som översättare eller undertextare?