• Marcella

Hur får jag i min 15-månaders mer näring?

Min dotter har alltid varit glad i mat, och ätit i princip allt, förutom fisk.
    Jag har alltid gjort hemlagat och varierat det mycket, och hon har alltid ätit med god aptit. Hon har dock alltid föredragit grönsaker och vegetariska rätter framför kött. Vilket jag har tyckt varit bra! Jag har naturligtvis då tillsatt bönor, linser etc. 
    Nu har hon dock helt plötsligt blivit kräsen! Jag förstår inte detta, och tycker verkligen att det är så himla tråkigt! I princip alla grönsaker spottar hon ut igen, oavsett om de är tillagade eller inte. Det funkar nästan bara om det är blandat med mycket sås. Vegetariska rätter äter hon knappt längre, fisk äter hon fortfarande inte (förutom enstaka rätter), potatis gillar hon inte, pasta gillar hon inte (förutom pastahjul). Hon började tycka om mer kött, men nu spottar hon även ut mycket av det. Jag är väldigt mån om att hon ska få i sig en varierad kost och mycket näring, men vet inte riktigt hur det ska gå till. 
    Jag har undvikit att ge henne all sorts korv, men min sambo har gett henne ibland. Och det älskar hon. Men eftersom att det mest innehåller tillsatser så vill jag gärna att hon inte äter så mycket av det, oavsett om det är korv med högre kötthalt eller någon annan sort. 
    Jag är väldigt glad i att laga mat, så har testat väldigt mycket..
    Hon älskar frukt och macka, ost, påläggsskinka, gröt äter hon också.
    Någon som har något exempel på hur jag ska få i henne mer näring? 

• Svar på tråden Hur får jag i min 15-månaders mer näring?
  • strojes

De har sina perioder och så länge hon är pigg och glad i övrigt behöver du inte vara orolig. De flesta barn har sina perioder när de är lite kräsna och kinkiga med maten men fortsätter man erbjuda varierat och försöker få in att man bör smaka på allt så går hon nog snart tillbaka till sitt mer normala jag.

Lite tips: gör grönsaksstavar att doppa i olika röror (där du kan blanda i lite kryddgrönt och annat för mer näring). 
    Ställ fram en skål med grönsaksbitar som hon kan sitta och mumsa på vid bordet medans du lagar mat.
    När det gäller korv: läs på innehållet allt är inte dåliga tillsatser och ibland får man tulla på sina principer. Eller prova att göra egen korv! 

• Marcella
    strojes skrev 2013-11-01 19:57:59 följande:
    De har sina perioder och så länge hon är pigg och glad i övrigt behöver du inte vara orolig. De flesta barn har sina perioder när de är lite kräsna och kinkiga med maten men fortsätter man erbjuda varierat och försöker få in att man bör smaka på allt så går hon nog snart tillbaka till sitt mer normala jag.

Lite tips: gör grönsaksstavar att doppa i olika röror (där du kan blanda i lite kryddgrönt och annat för mer näring). 
    Ställ fram en skål med grönsaksbitar som hon kan sitta och mumsa på vid bordet medans du lagar mat.
    När det gäller korv: läs på innehållet allt är inte dåliga tillsatser och ibland får man tulla på sina principer. Eller prova att göra egen korv! 
    Det är väl så.. Det är så lätt att sluta ge henne det hon spottar ut, men det ska jag kanske inte göra?

Det låter som en bra idé! Har du några tips på röror? :)
    Jag har haft mina funderingar på att göra egen korv förr, då min sambo är väldigt förtjust i det. Och eftersom vår dotter tycks ha ärvt den "genen" så kanske det är dags att investera i en korvspruta nu då. ^^ 
  • strojes

Röror, använd turkisk yoghurt som bas och blanda olika smaker, prova dig fram till vad som går hem hos henne. 

• uddeboa

Vet inte hur det fungerar för er med frukost/mellis men jag brukar göra egen yoghurt då jag blandar turkisk yoghurt med grädde och lite vanlijpulver. Till det har jag gjort egen musli eller lite frukt. Yoghurten blir ganska stadig och det räcker med 1 dl för att få i sig bra med näring, eller prova göra äggröra med lite grädde, där har du massa nyttigheter!

• Coxia

Gillar hon inte köttbullar? 

Min dotter på 2,5 år lever i stort sett på köttbullar. Gör de själv med kött, potatisflingor, ströbröd och ägg. 

• Marcella
    uddeboa skrev 2013-11-05 20:43:08 följande:
    Vet inte hur det fungerar för er med frukost/mellis men jag brukar göra egen yoghurt då jag blandar turkisk yoghurt med grädde och lite vanlijpulver. Till det har jag gjort egen musli eller lite frukt. Yoghurten blir ganska stadig och det räcker med 1 dl för att få i sig bra med näring, eller prova göra äggröra med lite grädde, där har du massa nyttigheter!
    Tanken har faktiskt aldrig slagit mig att göra egen yoghurt, så det var en otrolig bra idé! 
    Äggröra/omelett är hon dessvärre inte jätteförtjust i längre. :/  
  • Marcella
    Coxia skrev 2013-11-06 12:36:44 följande:
    Gillar hon inte köttbullar? 

Min dotter på 2,5 år lever i stort sett på köttbullar. Gör de själv med kött, potatisflingor, ströbröd och ägg. 
    Jag brukar faktiskt inte göra just köttbullar så ofta. Tror inte hon har smakat dem faktiskt, hur kan jag ha missat det!? Det får jag testa. :)
    Köttfärsbiffar är hon iaf inte så glad i, och det är ju snarlikt. Men håller tummarna! :)
  • Chanel no 5

Så är det med barn. Bara hon inte avviker från sin tillväxtkurva så är det inga problem. Mitt bästa råd är att inte sluta ge det hon inte vill ha. Det mistaget har jag gjort och tillslut äter de ingenting. Om man fortsätter att servera varierad mat i stället kommer hon till slut att äta det igen. Hon kanske ratar en rätt 10-20 ggr men sen helt plötsligt äter hon det igen. Sen gillar de ju inte allt som det gillade som bebisar när det blir lite äldre.
    Så mitt tips fortsätt att servera den mat du brukar. Hon kommer att få i sig både näring och energi.

• Marcella
    Chanel no 5 skrev 2013-11-06 17:10:26 följande:
    Så är det med barn. Bara hon inte avviker från sin tillväxtkurva så är det inga problem. Mitt bästa råd är att inte sluta ge det hon inte vill ha. Det mistaget har jag gjort och tillslut äter de ingenting. Om man fortsätter att servera varierad mat i stället kommer hon till slut att äta det igen. Hon kanske ratar en rätt 10-20 ggr men sen helt plötsligt äter hon det igen. Sen gillar de ju inte allt som det gillade som bebisar när det blir lite äldre.
    Så mitt tips fortsätt att servera den mat du brukar. Hon kommer att få i sig både näring och energi.
    Jag har börjat ge henne maten ändå nu, hon vill fortfarande inte ha den, men får hoppas att det ger med sig efter ett tag. Tycker bara att det är så konstigt, att det är så mycket mat som hon helt plötsligt inte äter, och allt kom på en gång. Men får hålla tummarna för det bästa! :)
  • Chanel no 5
    Marcella skrev 2013-11-07 09:41:45 följande:
    Jag har börjat ge henne maten ändå nu, hon vill fortfarande inte ha den, men får hoppas att det ger med sig efter ett tag. Tycker bara att det är så konstigt, att det är så mycket mat som hon helt plötsligt inte äter, och allt kom på en gång. Men får hålla tummarna för det bästa! :)
    Så är barn! Förr eller senare kommer hon att äta igen men det kan ta tid. Och hon kommer kanske inte att äta allt som förr på väldigt länge. Men så länge hon följer sin kurva är det inga problem. Om du skulle märka att hon ex under en längre period inte skulle få i sig ex kalk får man ta itu med det då, men då ska det vara flera månader.
    Ta det lugnt bara och tro mig att om man följer deras nycker blir det bara värre.
Svar på tråden Hur får jag i min 15-månaders mer näring?