Hur får jag i min 15-månaders mer näring?
Min dotter har alltid varit glad i mat, och ätit i princip allt, förutom fisk.
Jag har alltid gjort hemlagat och varierat det mycket, och hon har alltid ätit med god aptit. Hon har dock alltid föredragit grönsaker och vegetariska rätter framför kött. Vilket jag har tyckt varit bra! Jag har naturligtvis då tillsatt bönor, linser etc.
Nu har hon dock helt plötsligt blivit kräsen! Jag förstår inte detta, och tycker verkligen att det är så himla tråkigt! I princip alla grönsaker spottar hon ut igen, oavsett om de är tillagade eller inte. Det funkar nästan bara om det är blandat med mycket sås. Vegetariska rätter äter hon knappt längre, fisk äter hon fortfarande inte (förutom enstaka rätter), potatis gillar hon inte, pasta gillar hon inte (förutom pastahjul). Hon började tycka om mer kött, men nu spottar hon även ut mycket av det. Jag är väldigt mån om att hon ska få i sig en varierad kost och mycket näring, men vet inte riktigt hur det ska gå till.
Jag har undvikit att ge henne all sorts korv, men min sambo har gett henne ibland. Och det älskar hon. Men eftersom att det mest innehåller tillsatser så vill jag gärna att hon inte äter så mycket av det, oavsett om det är korv med högre kötthalt eller någon annan sort.
Jag är väldigt glad i att laga mat, så har testat väldigt mycket..
Hon älskar frukt och macka, ost, påläggsskinka, gröt äter hon också.
Någon som har något exempel på hur jag ska få i henne mer näring?