• Anonym (fundersam)

Tandläkar kvitto

Hej idag var jag hos tandhygienisten och tog bort tandsten tog ca 40min, hon informera mig om att det var viktigt att ta tandtråd mellan tänderna. Jag betalade 1005kr, när jag kommer hem så ser jag på kvittot att det står Behandling av parodontal sjukdom eller peri-implantit, större omfattning. Jag kikka runt på nätet och läste att parodantal är tandlossning men jag frågade henne vad hon hade gjort och hon svarade "jag tog bort en massa tandsten som satt fast hårt". Hon sa inget om tandlossning hon sa bara att va noga med tandtråd så det inte blir massa tandsten. Någon som har varit med om liknade? ska man ringa till dom och fråga varför det står så på kvittot? för fick ingen info om någon tandlossning bara att hon tog bort tandsten. 

• Svar på tråden Tandläkar kvitto
  • Lena

Tandsten i mängd ger tandköttsfickor som ger tandlossning

• Anonym (fundersam)

borde hon inte tala om det då? det ända hon sa var som sagt se till att använda tandtråd nu så du inte inte får en massa tandsten.

• Lena

Ja hon borde ha talat om hur det hänger ihop men nu vet du det iaf.

• Anonym (fundersam)

Vad gör man åt det då? går kör med tandtråd varje dag så man inte tappar tänderna lr?

• Anonym (tandsköterska)

Parodontit är en sjukdom, såvida du inte har djupa fickor så oroa dig inte. Håll rent med tandborste och tandtråd. Gå regelbundet på undersökningar. Att det står så på kvittot är pga att man debiterar olika åtgärder inom tandvården. Parodontologi är läran om tandköttet.

• Anonym (fundersam)

Okej tack för ditt svar eftersom som hon inte nämde något om någon tandlossning lr djupa fickor så behöver jag inte vara nojjig då 

• Shirazz

Rättare sagt är parodontologi läran om tandens upphängningsapparat och dess sjukdomar. För att hygienisten ska få debitera en åtgärd 342 så krävs det att hon diagnosticerar dig med parod. För enbart gingivit får hon enbart debitera dig med en 341, dvs den mindre åtgärden. Jag förutsätter att hygienisten inte har feldebiterat och då tycker jag personligen att det är förskräckligt att hon inte har informerat dig om ditt sjukdomstillstånd och vad de patogena tandköttsfickorna kan leda till.

• Anonym (fundersam)

Shirazz tack för info! Jag kommer att höra av mig till folktandvården på måndag och fråga varför jag inte har fått någon info om detta. Och vad som krävs för att förhindra att denna sjukdom bryts ut om det ens går?!

• Anonym (Arg och ledsen)

Karla dental annonserade en sk deal på företaget Lets deals hemsida. För 199 kr skulle man få en tandundersökning med röntgen, polering och lätt tandstensborttagning. När jag kommer dit verkar det vara en sköterska eller hygenist som utför undersökningen. Tandläkaren Karla Regio kommer in i slutet och stannar i ca 1,5 minut. Hon frågar sköterskan/hygienisten vad hon har hittat. Sköterskan/hygienisten berättar att hon har hittat tre hål och Karla säger att hon har rätt. Karla säger att det kommer kosta mig 2 700 kr och att sköterskan/hygienisten ska boka in mig. Sedan lämnar hon rummet. Sköterskan/hygienisten försöker mycket riktigt boka in mig på ett nytt besök som ska kosta mig 2 700 kr. Jag ber om att få återkomma. För två år sedan hade jag inga hål och nu har jag plötsligt tre???

Dagen efter begär jag ut min journal med röntgenbilder. Jag skickar bilderna till bekanta tandläkare som är snälla att ta sig tid och titta på min journal. Det är tre tandläkare, helt oberoende av varandra. SAMTLIGA tre tandläkare säger att de ser början till ett hål men som inte har blivit ett hål än. De rekommenderar uppföljning om ett år. Karla dental hade alltså tänkt att laga mina tänder, som tydligen inte behöver lagas. Vid det här laget upplever jag kliniken som en bluffklinik som tagits upp på Uppdrag granskning.

I dealen på Lets deal stod det att kostanden var 199 kr, ur egen ficka. Det stod inte något om att mitt allmänna tandvårdsbidrag skulle tas också. Eftersom jag nu fått beräftat att kliniken inte är att lita på ringer jag upp Försäkringskassan och frågar om mitt allmänna tandvårdsbidrag. Samma dag som mitt besök hos Karla dental begärde de att få mitt bidrag, inte bara för ett år utan för två år. Den summan var 600 kr. Totalt hade min undersökning alltså kostat 799 kr.

Jag ringde till Karla dental och påpekade deras "miss" med mitt tandvårdsbidrag. Receptionisten sa att det hade skett ett missdag "av bara farten" eftersom de har så många vanliga kunder som inte har köpt kampanjer via något företag.
    Anledningen till att företag annonserar med dealer och kampanjer är väl för att de inte har bra med kunder?

Som ni säkert förstår rekommenderar jag INTE Karla dental.

Svar på tråden Tandläkar kvitto