• Anonym (pepsi)

polisanmäla ex som trackar med många sms?

Mitt ex (har varit isär i över ett år nu) sms mig hela tiden med många sms, tex. när hon är irriterad så kan jag få 30 sms om hur hon tycker, handlar oftast om praktiska saker som rör vårt gemensamma barn, men kan också vara  småelaka saker, men har aldrig varit några hot. Men ganska irriterande när hon håller på hela tiden ibland mitt i nätterna t.om.. går detta att polisanmäla? Vad gör polisen? Kan inte byta nummer, för vi har barn som vill ringa och säja god natt... vad gör man? Är det lagligt att skicka mängder sms?

• Svar på tråden polisanmäla ex som trackar med många sms?
  • IafiaE
    Anonym (pepsi) skrev 2013-11-01 21:57:22 följande:

Mitt ex (har varit isär i över ett år nu) sms mig hela tiden med många sms, tex. när hon är irriterad så kan jag få 30 sms om hur hon tycker, handlar oftast om praktiska saker som rör vårt gemensamma barn, men kan också vara  småelaka saker, men har aldrig varit några hot. Men ganska irriterande när hon håller på hela tiden ibland mitt i nätterna t.om.. går detta att polisanmäla? Vad gör polisen? Kan inte byta nummer, för vi har barn som vill ringa och säja god natt... vad gör man? Är det lagligt att skicka mängder sms?

Du kan få kontaktförbud.
  • IafiaE
    IafiaE skrev 2013-11-01 22:07:22 följande:
    Du kan få kontaktförbud.
    Eller det blir ju att hon får det.;)
  • Lollobini

tror inte polisen kommer göra så mycket.

men så vitt jag tror så brukar väl dom kontakta personen man har anmält?

även om det lägs ner snabbt så måste ju en person få veta om att den blivit anmäld.

och det kanske är just det hon behöver för att förstå att det inte är ett ok beteende? :)

• Lollobini
    IafiaE skrev 2013-11-01 22:08:03 följande:
    Eller det blir ju att hon får det.;)

Kontaktförbud är rätt så svårt att få och "ett par sms" är inte något polisen och åklagare ser som något som skulle rättfärdiga ett kontaktförbud, speciellt inte när det inte är tydliga hot i sms:en (som TS skrev)
  • IafiaE
    Lollobini skrev 2013-11-01 22:21:10 följande:

Kontaktförbud är rätt så svårt att få och "ett par sms" är inte något polisen och åklagare ser som något som skulle rättfärdiga ett kontaktförbud, speciellt inte när det inte är tydliga hot i sms:en (som TS skrev)
    Det var ju inte bara ett par sms. Jag tycker del låter som trakasserier.
  • Vickan I

Du kan anmäla henne för ofredande. Spara dock alla sms då de krävs som bevisning. Det behövs också bevisning i dessa sms eller mail etc där du klart och tydligt säger åt henne att sluta och att du annars kommer att anmäla henne.

Kontaktförbud kommer inte bli aktuellt i detta fall. Särskilt inte som ni har gemensamma barn där ni behöver ha kontakt. Inte kul ta allt via tredje part/soc heller vilket blir aktuellt i de fall kontaktförbud faktiskt behövs.

• Anonym

Jag anmälde mitt ex i Januari.. Han kom hem till mig, slängde ut mig från min lägenhet, slog och tog stryptag på min nya pojkvän, skrek och hade sig.. Allt detta framför vår dotter!! Han hade då även trakasserat min i över ett år med sms, bla hot om att göra mitt liv till ett helvete! Så anmälde han för allt.. Vad hände?? Jo de las ner, för de va inte tillräckligt allvarligt de han hade gjort!!

Så tyvärr kan du nog inte förvänta dig att de kommer hända allt för mycket :/

Svar på tråden polisanmäla ex som trackar med många sms?