• Anonym (Sårad)

Blir så sårad av bonus

Jag är gift och har en bonusson som är 4 år. Jag har varit med i bilden sen han var 1 år,sett dom första stegen,första orden,tröstat på nätter...ja alltid funnits för honom utan att ta mammans roll eftersom hon finns i bilden och är en bra mamma. Jag och pappan delar allt ansvar som hämtning/lämning på förskola,köpa kläder,egentid osv.
    Det har aldrig varit några problem utan det har gått lika bra med mig som med pappan vid nattning tex men nu har han vänt totalt. Pappan jobbar kvällar ibland och då är det såklart jag som fixar middag,kvällsmys och nattning.
    Senaste nattningen bröt helvetet löst,han skrek,slog mig,sparkade och tom svor. Han har misstänkt diagnos och såna utbrott sker regelbundet och vi har en plan på hur vi ska lösa det så lugnt som möjligt och det har blivit bättre. När han väl lugnade ner sig sa han det som sårade enormt.
    Skriver konversationen så blir det lättare att läsa:

Han: Jag ska säga till pappa att du slog mig och då kommer han bli arg och du får flytta.
    Jag: Du vet att man inte får ljuga,vi blir väldigt ledsna när du ljuger.
    Han: Jag kommer inte sakna dig när du flyttar för jag älskar inte dig längre.
    Jag: Du gör mig väldigt ledsen när du säger såna saker,om du är arg över något så kan du berätta för mig eller pappa.
    Han: Jag tänker bara prata med mig själv nu jag hoppas du försvinner.
    Jag: Det är dags att sova nu,vi pratar om det här i morgon när pappa är hemma.
    Han mumlade något och sen vände han sig och somnade efter några minuter.

Jag tog såklart upp det med pappan när han kom hem och eftersom det inte är första gången han säger att han hoppas att jag försvinner så blev pappan ledsen,han känner sig maktlös.
    Någon som varit i en liknande situation?
    Jag grät inte inför pojken men när han somnat satt jag i soffan och lät tårarna komma. 

• Svar på tråden Blir så sårad av bonus
  • Anonym (vanligt)

I den åldern bestraffar de andra med att ta bort sin kärlek. Det är bara så. De gör det för alla. Så tro inte att det beror  på att du är pappas fru.

• Anonym (??)

Ärligt, sårad av en 4-åring? Du behöver nog jobba på din självkänsla lite.

När han säger: "Jag älskar inte dig längre"

så är det bara att le och säga "Fast jag älskar dig mest i hela världen ändå."

Det är sånt barn behöver få höra.

• Anonym (Sårad)
    Anonym (??) skrev 2013-11-02 01:27:39 följande:
    Ärligt, sårad av en 4-åring? Du behöver nog jobba på din självkänsla lite.

När han säger: "Jag älskar inte dig längre"

så är det bara att le och säga "Fast jag älskar dig mest i hela världen ändå."

Det är sånt barn behöver få höra.
    Självkänsla har jag men det är dom man har närmast hjärtat som kan såra mest.
  • Anonym (vanligt)
    Anonym (Sårad) skrev 2013-11-02 01:41:22 följande:
    Självkänsla har jag men det är dom man har närmast hjärtat som kan såra mest.
    Visst, men låt inte en 4-årings känslor såra dig. H*n lider mer än vad du gör. Kramas och bli vänner.
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (vanligt) skrev 2013-11-02 01:43:04 följande:
    Visst, men låt inte en 4-årings känslor såra dig. H*n lider mer än vad du gör. Kramas och bli vänner.
    Jag har ju inte skällt på honom på något sätt. Men det är väl klart man reagerar på att ett barn säger att han ska ljuga om misshandel för att få en att flytta. Kommer inte behandla honom annorlunda imorgon men vi kommer prata med honom om att ljuga.
  • Litet My

Det är väl inget att ta åt sig över vad en 4 åring säger? Antingen testar han eller så är det så att han kanske behöver lite mer pappatid? Btw, min äldsta son skulle sälja mig på torget och skaffa en riktig mamma istället, han har också kläckt att jag inte borde få ha barn eftersom jag är så dum och inte vill ta hand om dem (han fick inte baka). Inget att ta speciellt hårt på. Ju mindre hans riktiga pappa visat sig, ju mer har han periodvis poängterat för sambon att han inte är hans riktiga pappa och tyckt att han kan flytta ut och lämna oss andra ifred. Dock vet vi att det handlat om saknad efter sin egen pappa, inte att han egentligen velat ha ut sambon.

• minst

Inget att ta åt dig av och inget att oroa dig för. Jag är en skitmamma och en bajsmamma och jag ska bytas ut var och varannan dag men varje kväll duger jag mycket bra till att natta. Att ligga nära och krama och tanka "mammakärlek" är inga problem då men när jag säger "nej" till något eller inte dansar efter prinsens pipa då blir det liv i luckan ska gudarna veta. Vet inte hur många gånger han har sagt att han ska kasta mig på soptippen och sedan köpa en nu mamma på konsum för där säljs dem tydligen enligt honom.

Kram om honom och tro på dig själv. Du är viktig för honom, annars hade han aldrig vågat säga så till dig. Kram

• Anonym (kram)

förstår att det var jobbigt att höra men tror inte det har något att göra med att du inte är hans biologiska mamma. Tror snarare att han känner sig så pass trygg

med dig att han vågar säga sånt. Min treåring kan också säga liknande saker , barn är känslor och säger vad de känner

för sekunden.

• Anonym (...)

Vad för diagnos misstänker ni?

• Fanny b

Jag tycker som de övriga här, din bonusson ogillar inte dig, utan detta är något han spontant säger då han känner det för stunden, han vet troligen inte själv varför han känner så. Det kan ju också vara så att han saknar sin pappa och då "straffar" han dig då du var närvarande.  Jag tror också det är så att när du omedvetet började resonera med honom om  vad han sa om dig, så visade du för honom att du är känslig för när han säger sådana här saker, och därför fortsatte han säga detta. Jag tror därför det bättre att svara som någon tidigare skrivit: Men jag gillar dig, och sedan inte säga något mer om saken.

Svar på tråden Blir så sårad av bonus