• lillisen2

V9 och söka jobb, är det okej?

Hej! Har precis fått reda på att min nuvarande kontrakt kommer att löpa ut om 1 månad och är i v 9. Jag vill ju såklart jobba framtill min förlossning, eller ja, såklart så länge som jag kan och orkar :) Nu till saken, jag har börjat söka nya tjänster och ska på 2 intervjuer nästa vecka (båda är tillsvidare). Ska jag då kläcka ur mig att jag är med barn? Skäms att jag egentligen bara ska vara där några månader innan jag går på ledighet... Det har inte börjat synas än btw :) Vad hade Ni gjort? Har någon varit i liknande sits?

• Svar på tråden V9 och söka jobb, är det okej?
  • Granlund

Taskigt som inte taskigt, jag hade inte sagt det i en arbetsintervju.

Jag hoppas så klart att graviditeten går bra för dig, men inom tre månader ska man ju inte "ropa hej" därför hade jag inte sagt något själv personligen. Så tänker jag när jag föreställer mig att jag vore i din sits :)

Man är ju inte skyldig att säga något förrän ett visst antal månader innan man ska gå på ledighet, så du kan gott och väl berätta om graviditeten när månad tre har passerat i stället. Du har ju inte ljugit för att vara elak i såfall, utan till stor del pga din egna säkerhet med graviditeten.

Lycka till med allt :)

• Annelie 76

Du behöver inte alls berätta att du är med barn. Vänta tills det börjar synas. Egentligen behöver du inte berätta förrän det är dax att vara ledig men på de flesta märks det ju innan.

• TomMon

Jag sökte jobb i den vevan, berättade ej då vi knappt berättat för närmsta familjen. Men jag berättade när jag blev erbjuden jobbet. Börjar snart mitt nya jobb, nu i v 22! :D

• klarabella87

Jag tog tjänstledigt från mitt arbete för att pröva annat arbete. När jag var på intervju då var jag i vecka 14. Sa ingenting om det..Började sedan arbeta veckan efter.. Jobbade tills vecka 32, då jag fick havandeskapsledigt..Arbetskompisar och chefen tyckte bara det var roligt.

• lillisen2

Var på intervju i v 10 och sa ingenting om det och fick jobbet! 
    Har 6 mån provanställning och hoppas att jag blir fast även om de ser att jag är gravid :) 

• gubbenhilfe

Jag ska på intervju på torsdag är i v. 6. Jag kommer att berätta att jag är gravid. Jag resonerar som så att om de inte vill anställa mig för att jag är gravid så vill jag inte jobba där ändå. Men jag är å andra sidan inte beroende av ett nytt jobb, vill bara byta bort från det jag har idag.

• HannaS

Sök jobb! Ingen tackar dig för att du är arbetslös, oavsett om du är gravid eller inte.

Så pass tidigt som i vecka 9 hade jag inte sagt något om graviditeten. Då visste inte ens min närmaste familj om det. 

Var på intervju i dag. Befinner mig i v 22 och sa mot slutet som det var. Kändes mer rätt då, när graviditeten oftast ändå är officiell vid andra trimestern. Återstår nu att se om jag ska nominera företaget till Guldnappen eller DO  
    Men som sagt, så pass tidigt som du är i graviditeten så skulle inte jag sagt något.  

• gubbenhilfe

Tänkte att jag skulle återkomma med en uppföljning. Var på intervju idag och berättade att jag var gravid. Det verkade dock inte vara något problem då jag bara hann hem innan jag blev uppringd och kallad till intervju nummer två.

Svar på tråden V9 och söka jobb, är det okej?