• Thotis90

    Kan innekaniner få mask?

    Jag har en dvärgvädurshane på snart 3 år som har börjat magra av. Man kan se och känna att han har blivit smal över ryggraden -  någonting som oroar mig då en kanin jag hade för några år sedan drabbades av samma sak och dog. Vi konstaterade i efterhand att han måste ha dött av näringsbrist då vi bytte foder och alla kaniner i hushållet (5+ st) magrade av. Jag hade oturen att förlora mina kaniner medan syrrans överlevde (vi bytte tillbaka till det gamla fodret och hon kompletterade utfodringen med annat till sina kaniner. Dock ej till mina). 

    Hanen som dog var en utekanin och hanen jag har idag är innekanin (har varit det från start). Han har inte varit utomhus i år och vi har inte gett honom någonting som kommer utifrån. Han får hö från Granngården/Arken Zoo och pellets (Carrier).

    Jag har blivit frågad om han inte kan ha mask, men kan innekaniner som man inte har matat med massa saker utifrån få mask? Någon som har några tips på hur jag kan ändra hans kost så att han lägger på sig lite? Jag har en till innekanin och hon har inte drabbats av det här.


    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Svar på tråden Kan innekaniner få mask?
  • Thotis90
    Crea Diem skrev 2013-11-02 10:26:47 följande:
    Kolla tänderna! Är de för långa kan han ej äta!
    Han äter som han skall och har alltid gjort.
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    Thotis90 skrev 2013-11-02 10:34:45 följande:
    Han äter som han skall och har alltid gjort.
    (tänderna ser förövrigt väldigt bra ut)
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Dr Mupp

    Titta i rumpan om du ser några maskägg/maskar. Då vet du.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Thotis90
    Dr Mupp skrev 2013-11-02 15:04:21 följande:
    Titta i rumpan om du ser några maskägg/maskar. Då vet du.
    Jag brukar kolla honom i rumpan regelbundet (har kollat idag t.ex.) och jag har aldrig sett någonting.
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Dr Mupp

    Vet för övrigt många kaniner som inte fungerar på Carrier. Kanske borde du byta pellets. 

    Bra foder är bla Cuni Complete, Selective rabbit, Jr-farm grainless complete rabbit och fiba first.

    Vill man ha ett "turbo"-foder så testa Rabbfor. Säljs på granngården och används av många uppfödare. Jag fodrar mina kaniner på det. Mina rexar är i perfekt hull, mina dvärgvädurar är åt det lite tjockare håller. Rabbfor är lite för kraftigt för mina dvärgar som lätt lägger på sig. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Thotis90
    Dr Mupp skrev 2013-11-02 22:38:55 följande:
    Vet för övrigt många kaniner som inte fungerar på Carrier. Kanske borde du byta pellets. 

    Bra foder är bla Cuni Complete, Selective rabbit, Jr-farm grainless complete rabbit och fiba first.

    Vill man ha ett "turbo"-foder så testa Rabbfor. Säljs på granngården och används av många uppfödare. Jag fodrar mina kaniner på det. Mina rexar är i perfekt hull, mina dvärgvädurar är åt det lite tjockare håller. Rabbfor är lite för kraftigt för mina dvärgar som lätt lägger på sig. 
    Jag beställde Cuni complete igår på inrådan av min syster som är/har varit kaninuppfödare. Jag provar det till att börja med, så får vi se hur det går.
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Kan innekaniner få mask?