• ellami

Hjälp oss välja, badkar eller dusch?

Vi har för tillfället ett badkar hemma, vilket funkar jättebra. Mysigt att kunna ta ett bad då och då även om det inte blir särskilt ofta. Är nöjd med badkaret, skulle inte vilja ha det annorlunda. Men nu är det bebis på G och vi måste eventuellt tänka om. Vi har en relativt liten tvåa så vi behöver planera bra för att utnyttja utrymmet väl. 

Varför vi funderar på att slänga ut badkaret och skaffa dusch: då kan vi få plats med ett stort skötbord i toaletten där alla blöjor och babyprodukter etc kan stå. Annars får vi nog inte plats med ett skötbord alls. Eventuellt kanske vi skaffar tvättmaskin också (och använder den som skötbord, ovanpå) hört att det är en bra investering när man har en liten hemma och måste tvätta ofta osv.

Men, är det någon som tycker att badkar väger över ändå? Då syftar jag på att bada den lille/lilla och i synnerhet då när hen blir lite större, är det en stor fördel att ha ett badkar som barnet kan plaska omkring i eller spelar det inte så stor roll? Vi planerar på att bo kvar i lägenheten åtminstone tills hen är 1,5 år.  

Finns ju fördelar med båda, kanske något mer jag inte tänkt på. Tips och råd uppskattas Glad 

• Svar på tråden Hjälp oss välja, badkar eller dusch?
  • viseversa

Jag tycker badkar är ett STORT plus när man ahr barn. barn gillar "ofta" att bada och då är ett badkaren fördel. Skötbort är INTE viktigare. Ett skötbort behöver man inte alls. Man kan byta på golver,soffan,sängen,stolen mm mm mm. Vi har nästan inter använt vårat skötbord. Så ajg skulle aldrig byta ut badkaret mot det. 

Instagram...LOVALOVISA
  • hannis

Lätt badkar! Det finns dock väldigt bra skötbord att sätta ovanpå badkar. Vi har ett sånt som vi är jättenöjda med. Tvättbjörnen heter det.

• La Lola

En 1,5-åring kan ju bara i bebisbadkar o ett sånt kan ju stå i duschen. Så badade Hedda tills vi flyttade i somras o då var hon 4 år.

Jag hade satsat på en dusch.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Vaniljpinglan
    viseversa skrev 2013-11-02 11:17:38 följande:
    Jag tycker badkar är ett STORT plus när man ahr barn. barn gillar "ofta" att bada och då är ett badkaren fördel. Skötbort är INTE viktigare. Ett skötbort behöver man inte alls. Man kan byta på golver,soffan,sängen,stolen mm mm mm. Vi har nästan inter använt vårat skötbord. Så ajg skulle aldrig byta ut badkaret mot det. 
    Instagram...LOVALOVISA

Jag håller helt med jag skulle aldrig byta bort ett skötbord för ett badkar alla barn jag känner älskar att bada. Det funkar att ha ställning över badkaret och byta eller ha en alternativ bytesplats vi höll ofta till på diskbänken eller vår säng
  • La Lola
    La Lola skrev 2013-11-02 11:23:34 följande:
    En 1,5-åring kan ju bara i bebisbadkar o ett sånt kan ju stå i duschen. Så badade Hedda tills vi flyttade i somras o då var hon 4 år.

Jag hade satsat på en dusch.
    bada*
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pissenisse

Tvättmaskin är bra, men inte bättre än badkar. Jag har en ettåring som ropar "Baaba" och springer till badkaret varje kväll. Skötbord är onödigt om man inte har ryggproblem.

• Whitetrash86

Skulle inte byta ett badkar mot ett skötbord. Däremot en tvättmaskin. Här är det OMÖJLIGT att få en tvättid, 2ggr i månaden om man har tur.
    Så om ni ofta kan tvätta (går att handtvätta det värsta) så skulle jag behålla badkaret.

Men samtidigt så har ni bara tänkt att bo kvar tills barnet är 1,5 år och även om det är litet så får en 1,5åring plats i ett babybalja.
    Min dotter tyckte det var minst lika kul att bada i den som i den stora badkaret. 

• Nyfiken gul

Får tvättmaskinen plats trots badkaret?

I så fall skulle jag i första hand prioritera en egen tvättmaskin.

Skötbord behövs inte, min erfarenhet med tre barn är att det bara samlas skit på skötbordet - det blir trångt efter bara några månader och efter nån månad till vill inte barnet ligga ner och bli bytt på.

Köp en skötbädd och var flexibla .

Bor ni trångt måste ni tänka till på vad som verkligen behövs och vad ni kan vara utan.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • zZzZz

Badkar skulle jag välja.... duscha kan man göra i badkaret, samt lägga sig i ett varmt bad är skönt och avkopplande, samt barn gillar och bada =)

• ellami

Nej, vi får inte plats med tvättmaskin om vi har kvar badkaret. Det finns ganska gott om tvättider dock, men vet inte hur ofta man måste tvätta och om det blir mycket jobbigt att springa upp och ner till tvättstugan flera gånger i veckan när man dessutom har en bebis hemma? 

Oj, jag var verkligen inställd på att dusch + skötbord och ev. tvättmaskin kombon skulle vara bästa alternativet men ingen verkar tycka det. Det var ju därför jag ställde frågan här, för att fråga er som redan har barn, vad vet jag liksom Glad jag kan tänka mig att byta blöja på säng och så, så det är inte problemet men av någon anledning har jag föreställt mig att alla blöjor och produkter kommer ta upp jättemycket plats och att det därför är praktiskt med ett skötbord där man kan ha allt?!

När ungefär börjar barnen kunna ha användning av badkar? Apropå att vi inte kommer bo här superlänge, kan ju tänka mig att 2-åringar och uppåt tycker det är jättekul med badkar, men en ettåring?

Svar på tråden Hjälp oss välja, badkar eller dusch?