• ametisten

    Vill adoptera - var ska jag börja/vad ska jag göra?

    Hej, Jag vill adoptera ett barn, men vet inte var jag ska börja... Vad måste göra? Vilka ska jag kontakta ( myndigheter/föreningar/etc)? Hur blir jag godkänd? Hur ställer jag mig i kö? Vilka köer finns? Finns det åldersrestriktioner för adoption för mig som mamma, dvs får jag inte adoptera efter en viss ålder? Jag är ensamstående med ett biologiskt barn. Ställer det till bekymmer att jag är ensamstående? Etc, etc... Tacksam för all hjälp jag kan få!

  • Svar på tråden Vill adoptera - var ska jag börja/vad ska jag göra?
  • Vaniljpinglan

    Min kompis adoptera som singel då anmälde man sig till nåt adoptionscentrum så kom soc hem och gjorde nån utredning samt kolla ditt nätverk och hade möten med dem, när hon blev godkänd så var det då på den tiden endast etiopien som gick med på ensamadoption och det var mest för hon har ett välrenomerat yrke. Två-tre år tog det med alla utredningar innan den lille godingen kom hit 6 månader gammal då hade den blivande mamman och jag varit därnere i nära en månad då de ville att vi skulle varit där och se lite av landet. Kravet är även att hon fram till godingen är myndig skriver ett brev varje år vad de fjort och hälsan samt skickar med foto det ställs till etiopien men jag vet inte vem där eller vad som händer med brevet sen, vad jag förstått så finns en övre gräns för att utredas för adoption

  • en glad

    Om man vill genomföra en adoption skall man börja med att kontakta sin hemkommun!! Och ställa sig i kö (alltså inte bara bli medlem) i en adoptionsorganisation. Du hittar de som är auktoriserade här: www.mia.eu.

Svar på tråden Vill adoptera - var ska jag börja/vad ska jag göra?