• Samunotis

Till er som har hörapparat och är lite äldre?

Jag ska få hörapparater snart på grund av lite dålig hörsel och undrar därför vilken sorts hörapparat
    som ni tycker är bäst?
    Då menar jag den som sitter direkt i örat eller den som man har bakom örat?

Bra om ni vill skriva hur gamla ni är också?

• Svar på tråden Till er som har hörapparat och är lite äldre?
  • mermaid

Jag är 35 och har haft hörapparat i åtta år. Har haft i örat, liten bakom örat och större bakom örat. Gillar helt klart den senaste bäst.

• Samunotis
    mermaid skrev 2013-11-02 14:58:32 följande:
    Jag är 35 och har haft hörapparat i åtta år. Har haft i örat, liten bakom örat och större bakom örat. Gillar helt klart den senaste bäst.

Varför gillade du mest den som var större bakom örat?

Och vad var det som var nackdelen med den som satt direkt i örat?  
  • mermaid

Jag tror att mina hörapparater inte blev gjutna helt korrekt när de gjordes, vilket innebar att de inte satt på plats när jag åt t ex. Vid varje tugga så skrapade de också hade sig.

Sen har jag behov av hörslinga i jobb och på kurser och då måste jag ha den bakom-örat-modellen som även har hörslinga.
    Ska dock på nästa besök se om jag kan få gjutna delar även till denna (om de blir rätt gjutna) för jag måste få allt ljud via hörapparaten och inte som idag att lite går via apparaten och lite direkt in i örat (till ingen nytta)

• Samunotis
    mermaid skrev 2013-11-02 20:18:08 följande:
    Jag tror att mina hörapparater inte blev gjutna helt korrekt när de gjordes, vilket innebar att de inte satt på plats när jag åt t ex. Vid varje tugga så skrapade de också hade sig.

Sen har jag behov av hörslinga i jobb och på kurser och då måste jag ha den bakom-örat-modellen som även har hörslinga.
    Ska dock på nästa besök se om jag kan få gjutna delar även till denna (om de blir rätt gjutna) för jag måste få allt ljud via hörapparaten och inte som idag att lite går via apparaten och lite direkt in i örat (till ingen nytta)

Ok.. Sitta på plats är ju viktigt att de gör.
    Finns inte den hörapparaten som sitter direkt i örat med hörslinga?
    Måste man ta den som är bakom örat om man ska ha med hörslinga?
  • mermaid

Nu har jag haft mina i fyra år, så jag är inte säker på hur det ser ut idag, men då fanns det inte. Elektroniken för hörslinga behöver större plats och krävde iaf då en större bakom-örat-apparat.

• Samunotis
    mermaid skrev 2013-11-05 13:37:48 följande:
    Nu har jag haft mina i fyra år, så jag är inte säker på hur det ser ut idag, men då fanns det inte. Elektroniken för hörslinga behöver större plats och krävde iaf då en större bakom-örat-apparat.

Tack!

Bra att vet detta. 
  • Malin L

Jag jobbar som audionom och sitter därför på andra sidan så att säga. 

Vi provar ut flest apparater som sitter bakom örat då det brukar fungera bättre.  
    Angående slinga så finns det i båda varianterna för utom minsta modellerna förstås.

Nu vet ju inte jag hur din hörselkurva ser ut men problemet med apparaterna som bara sitter i örat är att ljudet blir mer instängt. Det i sin tur gör att det låter mer när man till exempel tuggar.  

• Johan MJ

Hej, numera dvs säga om du bor i Skåne eller Stockholms län så kan man välja mellan att antigen få en check (subvention) via fritt-val eller välja någon av landstigets hörapparater, de senare är upphandlade. Kostnaden för detta är 600 kr i Stockholm och 900 kr i Skåne. Det går också att välja dyrare hörapparater men då får du betala mellanskillnaden själv. 

Svar på tråden Till er som har hörapparat och är lite äldre?