• AnnMari01

Hur kan vi få pojkar (9 och 13 år) att gå med att flytta till Australien?

Hej
    Jag och min älskade make har pratat om att flytta till Australien, att bo där i 1 år, ev lite längre till.
    Våra pojkar går inte på att flytta med oss, vi har diskuterat hur kan vi få dom att flytta med oss, vi kan inte bara tvinga utan få dom att förstå att vi vill bo i en annat land i 1 år el lite längre tid sen flytta tillbaka hem till Sverige.
    Vill gärna ha tips hur vi kunna få dom att följa med oss och bo i Australien? 

• Svar på tråden Hur kan vi få pojkar (9 och 13 år) att gå med att flytta till Australien?
  • Anonym (Nettan)

Om ni har bestämt er för att flytta till Australien måste ni övertyga barnen om att de kommer att få en bra tid där med upplevelser som varje annan unge skulle avundas dem.

Skaffa så mycket information ni kan om landet, gör klart för dem att ni bestämt er. Det är ändå ni som bestämmer, och om de inser det kommer de att acceptera och börja se fördelarna med detta äventyr. 
    Skaffa information om skolor och fritidsaktiviteter, gör barnen delaktiga i så mycket som möjligt. Lova dem var sin bra kamera/filmkamera att dokumentera vistelsen med för att sedan kunna visa för klasskamraterna när ni är tillbaka i Sverige.

Skaffa filmer om Australien, googla om landet, uppmuntra dem att själva söka information!
    Huvudsaken är att de inte känner att de bara ska hänga med er för att ni vill dit, utan de måste känna att de är delaktiga i alla förberedelser.

Vet inte om detta var till nån hjälp. Jag har själv ingen erfarenhet om vistelse utomlands, men jag har erfarenhet av barn och ungdomar.    

• Anonym (etm)

min 13åring skulle inte vilja flytta så långt bort från sina vänner, sin sport och sitt liv. när barnen är små är det lättare att göra sånt, eller så får ni väl helt enkelt fundera på om barnen kan bo kvar här hemma det året och faktiskt bo med nån annan.... tycker dom är så pass stora att dom själva måste få kunna vägra flytta om dom inte vill. varför kan ni inte bara åka dit två-tre månader på sommarlovet?

• Anonym (Z)

Men ska ni bara bo där 1 år så förstår jag barnen som måste sluta skolan och sen komma tillbaka och få gå klassen under den de gick förut, flytta när de är myndiga och klarar sig själva istället

• Anonym (lärare)
    AnnMari01 skrev 2013-11-02 17:16:17 följande:
    Hej
    Jag och min älskade make har pratat om att flytta till Australien, att bo där i 1 år, ev lite längre till.
    Våra pojkar går inte på att flytta med oss, vi har diskuterat hur kan vi få dom att flytta med oss, vi kan inte bara tvinga utan få dom att förstå att vi vill bo i en annat land i 1 år el lite längre tid sen flytta tillbaka hem till Sverige.
    Vill gärna ha tips hur vi kunna få dom att följa med oss och bo i Australien? 
    Vilken underbar möjlighet för era barn att se annan kultur och öva språk! De kommer säkert vara truliga nu, men tacka er i framtiden! Åh, vad jag önskar att jag fått växa genom något sånt, för man växer så otroligt, och inom skolans värld märks det ofta tydligt att vissa av ungdomarna sett mer av världen än vår lilla håla, inte minst på mognaden.
  • Anonym (Helena)

Men vill de inte så vill de inte. Ni får vänta tills de fyllt 18. Har man valt att skaffa barn får man ta konsekvenserna av det och man måste ta hänsyn till så stora barns vilja.

• Anonym (what?)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-02 17:41:40 följande:
    Men ska ni bara bo där 1 år så förstår jag barnen som måste sluta skolan och sen komma tillbaka och få gå klassen under den de gick förut, flytta när de är myndiga och klarar sig själva istället
    Du vet att de har skolor i Australien också va? Finns ju ingen som helst anledning att de ska komma tillbaka ett år senare och börja i någon annan årskurs än den de ska.

I övrigt tycker jag inte alls att barnen har någon bestämmanderätt utan de får helt enkelt acceptera en flytt. Barn har inte så vitt perspektiv utan tänker mer på kompisar, aktiviteter osv. De lär vänja sig. De förstår inte riktigt vinsterna med en flytt för dem 
  • Wagram
    Anonym (Nettan) skrev 2013-11-02 17:28:39 följande:
    Om ni har bestämt er för att flytta till Australien måste ni övertyga barnen om att de kommer att få en bra tid där med upplevelser som varje annan unge skulle avundas dem.

Skaffa så mycket information ni kan om landet, gör klart för dem att ni bestämt er. Det är ändå ni som bestämmer, och om de inser det kommer de att acceptera och börja se fördelarna med detta äventyr. 
    Skaffa information om skolor och fritidsaktiviteter, gör barnen delaktiga i så mycket som möjligt. Lova dem var sin bra kamera/filmkamera att dokumentera vistelsen med för att sedan kunna visa för klasskamraterna när ni är tillbaka i Sverige.

Skaffa filmer om Australien, googla om landet, uppmuntra dem att själva söka information!
    Huvudsaken är att de inte känner att de bara ska hänga med er för att ni vill dit, utan de måste känna att de är delaktiga i alla förberedelser.

Vet inte om detta var till nån hjälp. Jag har själv ingen erfarenhet om vistelse utomlands, men jag har erfarenhet av barn och ungdomar.    
    Jättebra inlägg! Beslutet är ert, men allt blir lättare om de är med på noterna. Kanske är det möjligt att få kontakt med barn i Australien som bor i staden dit ni ska så att de kan skriva/maila till varandra redan innan ni flyttar. En annan möjlighet är om ni kan hitta svenska familjer som bor i området och kontakta dem. På det sättet "känner" de redan någon när ni kommer dit.
  • Frontline
    Anonym (what?) skrev 2013-11-02 18:08:06 följande:
    I övrigt tycker jag inte alls att barnen har någon bestämmanderätt utan de får helt enkelt acceptera en flytt. Barn har inte så vitt perspektiv utan tänker mer på kompisar, aktiviteter osv. De lär vänja sig. De förstår inte riktigt vinsterna med en flytt för dem 
    Precis min tanke med.
    Så länge barnen bor hemma och är under 18 år är det ju ni som föräldrar som bestämmer..
    Finns ju dom som flyttar långt inom Sverige och det borde ju egentligen vara detsamma då dom förlorar sina kompisar där med...
    Anonym (etm) skrev 2013-11-02 17:36:06 följande:
    min 13åring skulle inte vilja flytta så långt bort från sina vänner, sin sport och sitt liv
    Sport och fritidsaktiviteter det kan man ju göra dit man flyttar med så det bör ju inte vara nåt hinder..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (A)
    Anonym (what?) skrev 2013-11-02 18:08:06 följande:
    Du vet att de har skolor i Australien också va? Finns ju ingen som helst anledning att de ska komma tillbaka ett år senare och börja i någon annan årskurs än den de ska. I övrigt tycker jag inte alls att barnen har någon bestämmanderätt utan de får helt enkelt acceptera en flytt. Barn har inte så vitt perspektiv utan tänker mer på kompisar, aktiviteter osv. De lär vänja sig. De förstår inte riktigt vinsterna med en flytt för dem 

Självklart men när man kommer tillbaka så har barnen inte samma kunskaper som de ska ha enl den svenska läroplanen så då får de ändå inte hoppa in i den klass de gick i innan och för ett år så kan man undra om det är värt det och då har jag fullförståelse att de sätter sig på tvären men det är ändock föräldrarna som bestämmer det gör inte barnen men de ska få göra sin röst hörd
  • Ravioliärgott

Har du berättat för barnen att det finns kängurur där? Jag är själv en aning sugen på att se sådana djur och kanske till och med få mata en känguruunge med mat. Jag tror att de kommer bli glatt förvånade när de träffar dessa djur för första gången och att de helt kommer glömma bort att de bott i Sverige. Kanske kan de glömma lite av svenskan också, men det är någ bara fem ord som försvinner. Jag tippar på att gräslök och skolbuss är två av de ord som glömsbort först.

Svar på tråden Hur kan vi få pojkar (9 och 13 år) att gå med att flytta till Australien?