• Kunigunda

Diskmaskinen diskar inte längre - hjälp mig hitta felet!

Min diskmaskin (Siemens) har slutat diska. Den pumpar in vatten, men det låter som om den samtidigt tömmer och disken blir inte ren. Vad kan felet vara?

Diskmaskinen är fyra år gammal, och i vår ska vi dra igång ett stort köksprojekt och hade då tänkt byta diskmaskinen till en helintegrerad. Vi känner oss alltså inte så sugna att lägga en massa pengar på att försöka laga denna och det är samtidigt dåligt läge att köpa ny. Jag hoppas därför att någon klok person på FL ska kunna tipsa mig om någon enkel åtgärd som en händig person (jag) kan pröva för att få igång åbäket.   

• Svar på tråden Diskmaskinen diskar inte längre - hjälp mig hitta felet!
  • Severus

Har ni kollat så inte sensorn är flottig t ex

Det kan få maskinen att nästan direkt pumpa ur vatten

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Voltaren

Hade en bänkdiskmaskin där flottören hängde sig ibland och jobbade sig med att pumpa ur vattnet som inte fanns.

Tog ur disken och var lite hårdhänt mot den (skaka, tilta) och så funkade den igen. 

• Severus

En bit under silen i maskinen. Ser ut som en liten plastbit. Ibland räcker det att borsta av den med diskmedel och hett vatten.

Vi hade strul med vår maskin och fick tipset av deras serviceavdelning.

Sensorn trodde att det skulle svämma över och började pumpa ut allt vatten.

Inte sagt att det är ert problem just nu men

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Kunigunda

Tack! Jag ska testa detta.

Jag har inte ens tänkt på att jag kan ringa Siemens och fråga. Skäms lite... Men, det ska jag också göra, på måndag, om sensortricket inte hjälper.  

• Kunigunda

Det var inte sensorn. Maskinen beter sig likadant. Timern visar helt galna tider, också. Den kan gå från 54 min till 138. Efter att ha visat 1 min i 20 minuter kan den byta till 8.

Ett sista tips, någon?

• Kunigunda
    Voltaren skrev 2013-11-03 19:56:47 följande:
    Vänd den uppochner och vänta en dag. Ta ur disken först!

Du skojar?!
Svar på tråden Diskmaskinen diskar inte längre - hjälp mig hitta felet!