• En bebis i magen

Jobbig amning

Nu börjar jag tappa sugen...
    Ammar vårt tredje barn som nu är nio veckor. 
    Jag har haft sår, ett par svampinfektioner, både utvärtes och invärtes. En infektion i ena bröstet och otaliga mjölkstockningar, som jag visserligen inte har några problem med att häva, det är det att det blir så ömt och gör ont i flera dagar som är jobbigt.
    Min fråga är om det är någon som varit med om att få små stockningar då ni haft bebisen liggandes mot brösten. Jag förstår inte annars vad det skulle kunna vara, det är efter det att han legat på min bröstkorg en timme kanske som jag får ont. Nu kan jag knappt ha honom i famnen alls utan att ha jätteont. Jag har ingen behå som sitter åt, jag klämmer inte brösten utan liggammar helt utan kläder på överkroppen. Av dessa nio veckor har jag haft en knapp vecka utan problem och smärta. Börjar faktiskt fundera på om jag kommer att orka... Är det någon som har någon tanke eller tips?   

• Svar på tråden Jobbig amning
  • Bambusa

har barnet ett stort och bra tag?  jag fick jättelätt knölar och ont när de gick lite för länge mellan amningarna -sovbebis..  tyckte de lugnade sig när hon vart lite större och hade mer rutiner på ätningen, så brösten fick ställa in sig på hur mkt dom skulle producera..  jag fick även hormon-nässpray mot mjölkstockning av bvc.. första gångerna spände de och stack som tusan av nässprayet, men de hjälpte mot knölarna..

ang svampen, har bebis blivit behandlad med? annars kommer de väl lätt tillbax till dig igen? har själv inte haft svamp så ja vet inte..  men att byta amningsställning eller bara byta håll på bebis funkar bra mot ömma bröst, tex om man normalt sitter med hela bebis i famnen, kan man ta ha bebis åt andra hållet, som när man amma tvillingar.. eller när man ligger så ligg längre ner i sängen och vänd bebis så den har fötterna uppåt istället för mot dig.. bebor på hur samarbetsvillig bebis är med..   och håll brösten varma.. man kan klippa till fleece bitar och lägga i amningsbhn (som ska vara rymlig och mjuk,utan byglar) och även gå in under armen en bit..

hoppas du får fler bra tips..      

• Likaro80

Stackars dig, jag hade också problem med massor av mjölkstockningar. Jag försökte göra allt rätt, har ammat mitt första barn utan problem men inte andra. Jag fick det jättelätt, försökte hålla brösten varma hela tiden med inlägg från Apoteket. Åt spc-flakes och licitihn. Mjölkade i värsta fall ut lite för hand då brösten producerade för mycket mjölk. De "anpassades" aldrig till bebisens intag utan läckte och var fulla. Usch! Det var tufft, åt två antibiotikakurer. Man påverkas ju också av stress och att lyfta tungt. Kan det vara nåt sånt? Hinner du amma klart varje gång eller avbryter du? Min räddning var att jag efter 6 månaders kämpande fick en bebis som plötsligt självmant vägrade ammas. Jag slutade på ett par veckor och började med ersättning/mat. Kämpa på men får du för ont så ge ersättning. Man får släppa på prestigen (son jag iaf hade).

• En bebis i magen

Tack för era svar. Här kommer fler frågor/funderingar.
    Egentligen är inte mjölkstockningarna mitt största problem, de kan jag leva med. Det värsta är svampen som kom tillbaka igen efter en engångstablett för mindre än en vecka sedan.
    Läkaren skrev nu ut fyra tabletter á 150mg Fluconazol Hexal efter att vi testat lite annat som inte fått bort det. Problemet med detta är att om jag tar den kuren så får jag inte amma under dessa fyra dagar. Logiskt så vet jag att det är ingen fara att ge ersättning ett par dagar och samtidigt pumpa ur för att hålla produktionen igång. Men det känns inte bra i kroppen.
    Just nu har jag bara utvärtes och jag tänker att jag kanske kan få bukt med den ändå. Har googlat och kört med Samarin på mig och sonen idag, samt slutat med socker, något som jag ju behöver göra ändå.
     Jag tvättar behån varje kväll i 60 grader, smörjer också med lanolin för att vårtorna inte ska bli torra. Kokar amningsnappen varje kväll och är allmänt noga med vad som vidrör brösten.
    Är det någon som fått bukt med seglivad svamp? Hur?  

• Bambusa

hur kan dom skriva ut ett läkemedel till en ammande mamma som man inte får äta och samtidigt amma ??  måste ju finnas nå som är okej.. kan ju vara riskabelt att inte amma i 4hela dagar, då vill kanske inte bebis ha bröstet sen, speciellt om man gett med flaska.. men kopp funkar bättre utan att ge sugförvirring dock.. men lite bökigare..

• En bebis i magen

Jag uppdaterar, kanske kan det hjälpa någon.

Mjuka behåar har jag kört hela tiden. Dessvärre har jag tunt utbud pga svårt att hitta bra storlek. Nu har jag krympt ner i en okej amningsbehå.

Jag hämtade aldrig ut tabletterna, det kändes inte bra, jag ville inte riskera amningen.
    Jag baddade med Samarin, en ny påse efter varje amning. Inget på bebisen. Jag uteslöt allt socker, även pasta osv. Tänk lchf.
    Efter ett dygn märkte jag skillnad och efter tre dygn var jag mer eller mindre smärtfri.
    Så jag har faktiskt varit smärtfri och stockningsfri sedan i början av december. Denna veckan har bebisen fått smaka liiite potatis/broccolimos, annars helammar jag fortfarande. Han är nu 5,5 månad.

Svar på tråden Jobbig amning