• singelmamma76

Gravid och vill inte ha pappan :-(

Jag är en 37-årig kvinna som efter en natts äventyr med en man lyckats bli gravid och jag vill absolut inte göra abort.... Jag känner inte pappan och har inga planer på att göra honom delaktig... Barnet blev till på en tillställning där företaget jag arbetar på hade anordnat lite gemensamma festligheter för alla inom företaget o då inte bara från min hemort. Pappan bor inte i samma stad som mig o jag vet inte mer än hans förnamn. Nu undrar jag några saker och jag hoppas och ber om endast seriösa svar och inga påhopp: 1. Måste jag underrätta pappan? 2. Är jag tvungen att tala om på mödravården vem som är pappa? Vad händer om jag inte gör det? 3. Finns det möjlighet att få vårdnadsbidrag från fk om pappan inte står för det? (även om det är så att jag väljer att inte namnge pappan) Jag vet att detta inte är det optimala men eftersom jag inte har barn sen tidigare och i det närmaste hade gett upp hoppet om barn så vill jag inte ta bort det o inte heller "tvingas" in i en relation med någon pga en trevlig stund på en fest... Jag hoppas ni kan förstå och ge mig lite svar på frågorna!

• Svar på tråden Gravid och vill inte ha pappan :-(
  • Emma30

Jag är inte insatt men du måste väl kunna säga att du inte vet vem pappan är? Att du inte kommer ihåg ?

• IafiaE

1. Du behöver inte berätta

2. Nej, kryssa i fader okänd

3. Alla föräldrar dagar går till dig, och underhåll ifrån fk

• Bus i mitt hus

Klart du kan neka med vem pappan är. Mödravården utreder inte fadersfrågan utan det sker i senare skede. Då får du ange vem eller vilka du haft sexuellt umgänge med under viss tid osv. Även här kan du säga att du var i Tjottahejti och hade ett nattligt äventyr.

• Krisokaos

Du måste inte berätta för vare sig pappan eller mödravården.

Det kan ändå vara bra att tala om för pappan, du behöver inte bli ihop eller umgås jättemycket med honom för det. Barnet kommer att ställa dig till svars när hen blir äldre, så gör det rätta nu!

Försäkringskassan kommer att göra en utredning för att fastställa faderskapet, och om de inte anser att du medverkar får du ingen underhållsbidrag. Om faderskapet är fastställd betalar pappan om han har möjlighet.

Tänk inte bara på dig själv, pappan kanske blir jätteglad...och du behöver inte berätta nu, du kan vänta tills graviditeten är mer framskriden.

• KajsaLisa

Ja det går ju att ljuga. Men det rätta är väl att informera honom att han ska bli pappa. Barnetvkanske vill ha en pappa. Du behöver ju inte leva med honom.

• Mymla

Du kan uppge fader okänd och säga att du inte minns vad han hette. Tycker dock du ska berätta, för barnets skull. Säg till pappan att du vill ta hand om barnet på egen hand om det är det du vill.

• citra

Familjerätten kommer göra allt för att ta reda på pappan. Men vet du inte så vet du ju inte. Tycker att du borde informera pappan. Han kanske vill veta att han har ett barn. Och barnet kommer ju sen vilja veta.
    Jag har ingen delaktig pappa till min dotter, men han finns på papper och jag har valt att ta hand om henne själv och han kommer börja träffa henne sen när hon blir äldre om vi vill.

• Samantha922

Nej du behöver inte berätta för pappan men jag tycker att det är det rätta att göra. Jag tycker att alla har rätt att få veta att man håller på eller har ett barn. Och alla barn tycker jag har rätt att veta varifrån man kommer. 

Varför vill du inte göra han delaktig? Kanske vill han vara delaktig, kanske skulle inte relationen kännas påtvingad? 

Om jag var du skulle jag kontakta den blivande pappan och berätta sen skulle jag även göra ett försök till att leda det till en relation, inte för min skull men för barnet i magen. 

Hur du en gör kommer de säkert bli bra och såklart då kan fixa "allt " själv också men gör ett försök! 

Svar på tråden Gravid och vill inte ha pappan :-(