Jag älskar min mamma, vi har bra kontakt och vi umgås gärna. Men hon är min mamma, jag är hennes dotter. Det finn saker jag inte vill diskutera med henne och det finns definitivt saker som inte vill att hon ska berätta för mig om. Det är klart att hon finns för mig om jag behöver hjälp. Man är trots allt alltid barn, hur gammal man än blir. Och den dagen mamma blir så gammal att hon behöver mig kommer jag att finnas där för henne.
Anonym (pp) skrev 2013-11-03 07:13:01 följande:
Jag har aldrig tänkt på min mamma som bästa vän, men det är henne jag kan vända mig med alla mina funderingar och prata om allt. Det känns bra att kunna göra det. Vi har aldrig varit osams. Bästisar hade man i skolan, inte som vuxen.
Du verkar ju umgås mycket med din mamma. Vad pratar ni om då om ni inte är vänner också? Låter konstigt att umgås så mycket som ni gör men är "bara" mor och dotter. Då är man vänner också.
Jag har fortfarande "bästisar", närmare bestämt två kvinnor jag känt mer än halva mitt liv. Mitt liv vore så oerhört mycket fattigare utan dem. De kan inte ersätta min mamma som förälder, och min mamma kan inte ersätta dem som vän.
Det inte dom vet om mig är inte värt att veta. Sen har jag andra vänner och mer ytliga bekanta, men det är mina bästisar som är mina bollplank, inte min mamma. Kanske är det för att jag har en dotter som är i nedre tonåren som gör att jag känner att man ska ha en viss distans. VI pratar om sex, pojkvänner, p-medel, alkohol, skola... det mesta, men jag är medveten om att det finn saker hon inte vill berätta för mig. Saker hon sparar till sina bästisar. Och det är normalt. För jag reagerar i första hand som mamma, inte som kompis. Och det är inte alltid det man vill eller behöver som dotter.