• SweetJune

Barnkläder nyfödd april

Hej!

Vårt första barn är beräknat i mitten av april 2014 och vi bor i Skåne. Jag förstår att vädret kan variera, men vilka kläder bör man förbereda den första tiden till en nyfödd? ska det vara lite varmare, kanske någon ulloverall?
    Vilken mössa är bra att ha utomhus den första tiden? har köpt en tunnare bomullsmössa för att ha inomhus. Har läst att nyfödda bör ha mössa första året?

Tacksam för tips :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-03 09:44
    Vilka storlekar hade ni köpt i nyfödd kläder?

• Svar på tråden Barnkläder nyfödd april
  • MissyMe
    SweetJune skrev 2013-11-03 09:09:36 följande:

Hej!

Vårt första barn är beräknat i mitten av april 2014 och vi bor i Skåne. Jag förstår att vädret kan variera, men vilka kläder bör man förbereda den första tiden till en nyfödd? ska det vara lite varmare, kanske någon ulloverall?
    Vilken mössa är bra att ha utomhus den första tiden? har köpt en tunnare bomullsmössa för att ha inomhus. Har läst att nyfödda bör ha mössa första året?

Inomhus hade vi mössa tills våran lilla vägde ca 3 kg (2300 gram vid födseln i april 2013). Sedan skippade vi det. Och mössa ute räcker det med tunn mössa.. Fleeceoverall hade vi till slutet på maj, sedan räckte en jacka på grund av värmen. Vi bor i Jönköping.
  • MissyMe
    SweetJune skrev 2013-11-03 09:09:36 följande:

Hej!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-03 09:44
    Vilka storlekar hade ni köpt i nyfödd kläder?

Och angående storlek. Köp lite i 50 och lite i 56, du vet aldrig hur stor barnet är då det föds!

Jag fick en bebis som klarade av storlek 44 men hade bara 50 hemma från början..
  • SweetJune
    MissyMe skrev 2013-11-03 09:47:14 följande:
    Inomhus hade vi mössa tills våran lilla vägde ca 3 kg (2300 gram vid födseln i april 2013). Sedan skippade vi det. Och mössa ute räcker det med tunn mössa.. Fleeceoverall hade vi till slutet på maj, sedan räckte en jacka på grund av värmen. Vi bor i Jönköping.
    Tack för svar. Vilken storlek tror du man bör köpa i fleeceoverall? blir 50 för litet för nyfödd? kanske svårt att veta om det blir en stor eller liten bebis..
  • MissyMe
    SweetJune skrev 2013-11-03 09:49:14 följande:
    Tack för svar. Vilken storlek tror du man bör köpa i fleeceoverall? blir 50 för litet för nyfödd? kanske svårt att veta om det blir en stor eller liten bebis..
    Köp en i 50 du! de flesta brukar väl ligga däromkring.
  • SweetJune
    MissyMe skrev 2013-11-03 09:52:32 följande:
    Köp en i 50 du! de flesta brukar väl ligga däromkring.
    Tack! Hade ni mest bodys i somras eller blev det byxor och långarmad också? 
  • MissyMe
    SweetJune skrev 2013-11-03 09:57:49 följande:
    Tack! Hade ni mest bodys i somras eller blev det byxor och långarmad också? 
    Vi hade mestadels bodys men hade även långärmade och byxor, ibland shorts, och liknande.
  • Mellanmjölkens land

Dottern är född den 10e april 2011 och till henne behövde vi i stort sett inga ytterkläder. Vi hade en fleecejacka som användes 2-3ggr men annars bäddade vi ner henne under fleece och då höll hon sig varm ändå. Långärmad body och tunna långbyxor körde vi på hela sommaren.

Mössa/hatt hade vi som solskydd länge. Hon var en bra bit över året innan hon var ute nån längre stund utan nått på huvudet. Vart nog en trygghetsgrej oxå, andra barn hade snutte och hon hade hatt

Vi bar mycket i sjal så solskydd var viktigt för oss, därav både hatt och täckande kläder

Var jag du skulle jag nog snarare sikta på stl56 på overallen. Inget av mina barn skulle ha kunnat ha en overall i 50 ens direkt när de kom ut. De var visserligen lite över genomsnittet på längd men inte så mycket. Sen gör det inget om overallen är lite stor precis i början (har 56/62 på overallen till vår 2veckors bebis och det är rätt skönt att den täcker både händer och fötter)

Svar på tråden Barnkläder nyfödd april