• Anonym (Snurrig)

När är BF, 39+6 eller 40+0?

Ja, när är egentligen BF? Enligt mina uträkningar borde BF vara på 39+6. Mens 0+0, ÄL 2+0 och BIM 4+0 (i genomsnitt då alltså). Jag går in i en ny vecka varje tisdag. Exempelvis är 26+0 på en tisdag. Mitt BF datum är på en måndag, 39+6. Har dock sett att vissa angett BF som 40+0?! Men det kan väl inte stämma. Man är gravid hela vecka 40 och sen ska bebisen ut, på sista dagen i vecka 40, dvs 39+6. Man har ju inte förlossning i vecka 41, alltså vecka 40+0?! Givetvis föder långt ifrån alla på spikat BF-dag, men nu pratar jag om hur man ser det "på papper". Är ni med på mitt resonemang om att BF måste vara på 39+6 och ingenting annat? Jaaa... blir man inte snurrig av graviditetshormonerna så blir man då snurrig av det här.

• Svar på tråden När är BF, 39+6 eller 40+0?
  • läkarstudent

Jo, jag är med på det. Är dag 1 på graviditeten (alltså första dagen på senaste mensen) 0+0 så blir ju dag 280 (=40 fulla veckor) 39+6.

Däremot så har det ju ingen som helst betydelse om man säger att BF är i vecka 39+6 eller 40+0. Båda är dessutom fel rent statistiskt - den rätta siffran beräknat från senaste mensen är 40+2.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Anonym (Snurrig)
    läkarstudent skrev 2013-11-03 18:12:00 följande:
    Jo, jag är med på det. Är dag 1 på graviditeten (alltså första dagen på senaste mensen) 0+0 så blir ju dag 280 (=40 fulla veckor) 39+6. Däremot så har det ju ingen som helst betydelse om man säger att BF är i vecka 39+6 eller 40+0. Båda är dessutom fel rent statistiskt - den rätta siffran beräknat från senaste mensen är 40+2.
    This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.

Ja, jag har hör att korrekt BF egentligen är några dagar senare. Nåja, dag som dag egentligen. Det är sånt här min gravidhjärna sysselsätter sig med vissa dagar. Får se om någon annan har ett annat argument
  • aleakim

Jag har fått höra att det beror på att vissa räknar från 0+1 istället för 0+0. Min bm gör det, räknar från 0+1 och jag räknar enligt en app och det är från 0+0. Så enligt henne ligger jag en dag före appen och har bf på 40+0 istället för 39+6. Fast det är ju samma datum såklart.

Snurrigt värre.

• Anonym (Snurrig)

Efter en del googlande har jag nu sett att vissa räknar graviditeten från ÄL, att det är 0+0 och inte som vi räknar, att 0+0 är mensen.

• läkarstudent
    Anonym (Snurrig) skrev 2013-11-03 18:26:01 följande:
    Efter en del googlande har jag nu sett att vissa räknar graviditeten från ÄL, att det är 0+0 och inte som vi räknar, att 0+0 är mensen.

Är det inte fostret man pratar om på dessa sidor då? För när det gäller fostrets ålder räknar man från ÄL, nämligen, men när man pratar om graviditeten i sig så är standard att räkna från mensen (fråga mig inte varför!).
  • Anonym (39+6)

Enl min BM räknar man 39+6 som BF.

• Anonym

Så enligt denna lilla ovetenskapliga studie kan slutsatsen dras att BF är på 39+6

• Anonym (Matematikern)

Barnmorskor i Sverige räknar 39+6 som beräknad födsel.

Det knäppa med det hela är ju att 39+6 INTE är 40 fullgågna veckor. Räkna själv hur långt det är. 0+0 till 1+0 är en vecka. Mellan 0+0 och 0+6 är det INTE en vecka, det är sex dagar...   Och från 0+6 till 39+6 är det 39 veckor. Så totalt är det 39 veckor och 6 dagar, inte 40 veckor.

Svar på tråden När är BF, 39+6 eller 40+0?