• happysunday

Liten, billig bil?

Jag behöver en billig, liten, smidig bil att ha i stan för att köra korta sträckor med, skjutsa barn med o.s.v.
    Vilken ska jag ha? Har ni något förslag? 

• Svar på tråden Liten, billig bil?
  • Monchichier

Ska den vara billig i inköp, billig i drift, billig i service, billig skatt?
    Hur liten kan du stå ut med?

• happysunday

Nej, jag kan inte fixa något själv med bilar, men har familj som kan det.
    Budget: max 35000 i inköp. Jag ska bara ha den till och från jobbet och att skjutsa barnen. 
    Årsmodell är inte så viktigt, typ -04 kanske. Att den är billig i skatt, bensin och att den är i bra skick är viktigare. Max 10-15000 mil.

Har tittat lite på Toyota Yaris och Toyota Aygo. 

• happysunday
    lilmissredhotts skrev 2013-11-03 20:58:17 följande:
    Älskar min Renault clio.
    Jag har haft renault tidigare och sämre skitbil är svår att hitta
    Tack för dirt tips, men nej tack . 
  • Kia05

Kia Picanto. Är billig i drift, billig skatt (500kr/år) och är förvånansvärt rymlig inuti. Enda negativa är ett litet bagageutrymme. Jag är iallafall supernöjd med min ????????

• Kia05

Oj skulle inte vara frågetecken i slutet av mitt inlägg, sorry ????

• Kia05

Ah nu fattar jag, blir det av mina smilisar...hm konstigt :)

• SonOfSagan

Miltalet är inte speciellt viktigt, det är noggrannare hur den är skött. I den prisklassen är nog Yaris ditt bästa alternativ. Finns några alternativ så som clio, astra, fiesta, focus, civic, och så vidare men en rostfri yaris håller nog högst kvalité, om än det inte är en speciellt underhållande bil.

• Monchichier
    happysunday skrev 2013-11-03 20:26:17 följande:
    Budget: max 35000 i inköp. Jag ska bara ha den till och från jobbet och att skjutsa barnen. 
    Årsmodell är inte så viktigt, typ -04 kanske. Att den är billig i skatt, bensin och att den är i bra skick är viktigare. Max 10-15000 mil.

Jag tror att du är inne på rätt bra alternativ. Yaris är nog det jag skulle satsa på.
  • Felidae
    happysunday skrev 2013-11-03 20:26:17 följande:

Titta lite på krocktester också innan du bestämmer dig. Av de båda toyotamodellerna har Yaris betydligt bättre resultat.

Vad sägs annars om en Fiat Punto?
  • Rabarbapuppa
    Felidae skrev 2013-11-03 22:49:42 följande:
    Vad sägs annars om en Fiat Punto?
    Inte så dumt. 
    Rätt okej om man inte väljer svagaste motorn, den tror jag blir outhärdlig.
    Sen är de markant mer rostbenägna än andra i klassen, men verkar inte vittna om mer eller mindre fel egentligen i övrigt. Verkar vara framvagn och elfel som är vanlig orsaker. Sen är det ganska glest bland återförsäljarna och därmed inte självklart att man hittar service-ställe så lätt. Men de är billigare än motsvarande VW Polo och liknande. Fast jag tror de scorat rätt bra i krocktester. 

/Puppa

• Givitupp

Du bör titta på SAAB 9000.
    STOR bil, säker bil, billig bil=alla kan serva bilen, skön att köra, barnen får god plats där bak utan att bråka.

• Givitupp
    lilmissredhotts skrev 2013-11-03 20:58:17 följande:
    Älskar min Renault clio.
    Bra bil men INTE säker med barn i !!
Svar på tråden Liten, billig bil?