• Anonym (ly)

Högerregel vid svängning av från huvudled? Vad gäller?

När jag kör på en huvudled och ska svänga i en korsning, Gäller högerregel då? Asså ska jag då väja för bilen som kommer från höger fast jag gör på huvudled.

Jag vet att andra bilar har väjningsplikt om de ska köra in å huvudled, men om Man ska svänga av från huvudled?

• Svar på tråden Högerregel vid svängning av från huvudled? Vad gäller?
  • Eleonor01

Är det huvudled kan det aldrig vara h regeln. Däremot blir det svängningsregeln om du korsar någon

• Monchichier

Alltså, på huvudleder har du företräde.
    Skulle du däremot göra en vänstersväng har du väjningsplikt för den mötande trafiken, de som kör på motsatta sidan alltså. (Säger väl förhoppningsvis sig självt)
    Förutsatt att det inte är många bilar bakom dig. Skulle du vara tvungen att stanna upp trafiken för att göra vänstersvängen är det bara snällt köra vidare och försöka svänga vänster någon annanstans. 

• mpermper

Jösses....Jag hoppas att du inte har körkort.....

Högerregeln gäller där det inte är huvudled och går ut på att den som kommer från korsande väg högerifrån har företräde. Gäller ej om den kommer från en utfart. Kommer det en från vänster på korsande väg har följaktligen du företräde - då kommer du från höger sett ur dennes perspektiv.

Huvudled - som övriga påtalar - ska du korsa, dvs göra en vänstersväng, så måste du vänta eftersom de som kör på motsatta sidan också kör på huvudled.    

• Anonym (NN)

Om du ska svänga av åt vänster har du väjningsplikt för den bil du möter, eftersom den också kör på huvudleden.
    Om du ska svänga av åt höger har du företräde, men du kommer inte att möta någon annan bil eftersom du inte korsar något körfält. Däremot kan det finnas något övergångsställe, så du har väjningsplikt mot gående. Svänger du in på en jättesmal väg, där det inte får plats två bilar i bredd, är det lämpligt att sakta in tydligt och blinka, så att den bilen hinner köra ut innan du svänger in på den vägen.

• cookie1
    Anonym (NN) skrev 2013-11-03 22:19:47 följande:
    Om du ska svänga av åt vänster har du väjningsplikt för den bil du möter, eftersom den också kör på huvudleden.
    Om du ska svänga av åt höger har du företräde, men du kommer inte att möta någon annan bil eftersom du inte korsar något körfält. Däremot kan det finnas något övergångsställe, så du har väjningsplikt mot gående. Svänger du in på en jättesmal väg, där det inte får plats två bilar i bredd, är det lämpligt att sakta in tydligt och blinka, så att den bilen hinner köra ut innan du svänger in på den vägen.
    Jag försökte förstå din fråga och det var nog bäst skrivet här just att du korsar inte annat körfällt när du svänger till höger, men om du har svängt av kan gatan du svängde av på ha högerregeln, men det är ju omöjligt att svara på så här, utan du lär kolla skyltarna
Svar på tråden Högerregel vid svängning av från huvudled? Vad gäller?